Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jezdí unikátní sierrou: Takto legendární zadokolku od Fordu neznáte!

Lukáš Prejzek Lukáš Prejzek 12. 8. 2017
32
2
Zobrazit náhledy (32)
Ford Sierra P100 Ford Sierra P100 Ford Sierra P100 Ford Sierra P100 Ford Sierra P100 Hlavní hvězdou letní výpravy byl pickup Sierra. Když však dorazil Davidův táta se vzorně udržovaným vanem Escort (vlevo), nevěděli jsme, kterému vozu se věnovat dřív. Ford Sierra P100 Hlavní hvězdou letní výpravy byl pickup Sierra. Když však dorazil Davidův táta se vzorně udržovaným vanem Escort (vlevo), nevěděli jsme, kterému vozu se věnovat dřív. Ford Sierra P100 Ford Sierra P100 Ford Sierra P100 Ford Sierra P100 Ford Sierra P100 Ford Sierra P100 Ford Sierra P100 Bolid, za nímž se každý otočí. Za volantem velkého exotického náklaďáku si člověk připadá jako americký farmář. Ford Sierra P100 Ford Sierra P100 Švédští vojáci se k vzácnému vozu chovali šetrně, přežilo dokonce veškeré originální příslušenství včetně příčných výztuh pod plachtou Švédští vojáci se k vzácnému vozu chovali šetrně, přežilo dokonce veškeré originální příslušenství včetně příčných výztuh pod plachtou Poctivý zážehový dvoulitr řady Pinto má i přes skromný udávaný výkon dostatek síly, alternativou býval přeplňovaný Dieselův agregát o objemu 1,8 litru Ford Sierra P100 Originální samolepka s označením P100 byla na každém pickupu umístěna v oblasti rozšířeného zadního sloupku karoserie Ford Sierra P100 Ford Sierra P100 David je fanda pickupů a netradičních modelů. Nic zajímavějšího než Sierru P100 bychom mu tedy stejně doporučit nemohli! Na boku řidičových dveří dodnes září ničím neposkvrněný štítek s doporučeným tlakem pneumatik
Ford Sierra patřil v 80. letech mezi nejluxusnější auta našeho trhu. Věděli jste, že existoval i ve verzi pickup? Zachovalý unikát jsme objevili u Mělníka.

Kdyby sis měl pořídit exkluzivního veterána na každý den, co by sis vybral? Tuhle otázku jsem před lety řešil s kamarádem Lubošem a oba jsme se ihned shodli: Ford Sierra P100! Auto, které nikdo z nás nikdy neviděl na vlastní oči, ale jehož podobu jsme ze zprávy v předrevolučním ábíčku dodnes nezapomněli. Jaké překvapení mi po letech Luboš přichystal, když tuhle raritu objevil na jedné zahradě na Mělnicku. Neváhám ani minutu, s fotografem okamžitě vyrážíme na průzkum!

Sympatický majitel vozu David Linhart nám užitkovou sierru ochotně představuje: „Odjakživa jsem na pickupy, mají osobité kouzlo.“ Tyhle vozy u nás sice příliš využití nenajdou, přesto s názorem souhlasíme. „Mám dvě užitková Subaru Brat, táta si zase obecně oblíbil fordy, a tak jsem tyhle dvě záliby spojil,“ prozrazuje, proč se rozhodl pořídit pracovní sierru. Na model P100 jen tak nenarazíte, jediný zachovalý kousek David našel až ve Švédsku. Pickup se totiž prodával pouze v hrstce evropských zemí, mezi vyvolené patřila právě Skandinávie. Jinak se s ním setkáte spíše v Jižní Africe nebo Austrálii, většina pickupů totiž měla pravostranné řízení. A ještě jedna perlička – prvotní model P100 vznikl na bázi cortiny. Sierra P100 byla jen závěrečnou modernizací, kde kabinu z posledního taunusu nahradila módní budka ze zaoblené sierry. Další úpravy tehdy byly drobnějšího charakteru, třeba modernější grafika koncových svítilen.

Překvapuje nás zachovalost užitkového vozu, jenž dodnes nepoznal korozi. „Sloužil vojákům, na letišti v něm vozili bomby,“ připomíná David minulost náklaďáčku. Korba utrpěla jen drobné škrábance, nechybí originální plastová vložka ani krycí plachta. Zajímavě vypadají velká kola z transitu nebo zadní listová pera. „Za autem se otáčí kdekdo. Sierru si lidé pamatují, ale když pak spatří obrovskou korbu, jsou zmateni,“ směje se majitel netradičního modelu. Aby překvapení nebylo málo, za chvíli za námi přijíždí Davidův táta posledním užitkovým fordem odvozeným od osobního typu: Escortem Van. A žasneme – takhle krásný van ve stavu nového auta dnes spatříme leda ve starých prospektech!

Stejně jako Davida mě velké pickupy fascinují, a tak neodmítnu nabídku řídit. Jinak totiž sedíme výhradně vpravo. Usedám za volant sierry, kde už jsem se v životě ocitl mockrát. Pamatuji si na praskající palubní desky, tahle je ale jako nová. Spouštím dvoulitrový čtyřválec Pinto a rozjíždím se. „Nebojte se toho, klidně dejte plný plyn,“ povzbuzuje mě David. Na deštěm čerstvě zkropeném trávníku se pětimetrová zadokolka roztočí jako čamrda, tohle auto mě vážně baví! Navíc mixuje dvě zdánlivě neslučitelné věci: důvěrně známé prostředí klasického manažerského fordu střídá výhled oknem na dlouhou korbu jak z obřího amerického Fordu série F! Jízda Sierrou P100 má zvláštní kouzlo. Luboši, dávám ti i po letech za pravdu – lepší každodenní youngtimer jsme si tehdy vysnít nemohli!

Ford Sierra P100 Dvoumístný pickup s nákladovou korbou
Výroba 1987-1992 (Portugalsko)
Délka x šířka x výška 4991 x 1727 x 1549 mm
Dno/výška korby 711/1130 mm
Motor zážehový čtyřválec 2.0 Pinto OHC
Zdvihový objem 1993 cm3
Maximální výkon 57 kW při 4900 ot./min
Točivý moment 143 N.m při 2800 ot./min
Převodovka pětistupňová přímo řazená
Poháněná kola zadní
Objem nádrže 66 l
Nosnost korby (podle verze) 1088-1293 kg

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Blesk hadr...
Nery
| 12. 8. 2017
Ještě zapomněli dodat, že hned po sepsání tohoto zajímavého článku se pan David rozhodl tuto raritu prodat...
Avatar - euro89
Blesk hadr...
euro89
| 12. 8. 2017
Ach jo, proc zase ten bulvarni nadpis s vykricnikem, ktery opet predpoklada demenci ctenaru, ze tohle auto zna jen pan autor. Ano, Sierra pick-up je ve stredni Evrope rarita, ale jinak to zadny unikat neni. Kdo napr. jezdil v 90. letech a jeste zacatkem tisicileti na dovolene do Recka, tak tam tohle auto potkaval bezne.
Jinak auto jako takovy rozhodne fajn, ale tyhle bulvarni nadpisy nedavam, to je proste novinarska zumpa. 8-s