Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízda vpravo byla na našem území zavedena před 70 lety

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 17. 3. 2009 • 07:24
18
Právě před 70 lety, 16. března 1939, byla na území nově zřízeného protektorátu Čechy a Morava zavedena jízda vpravo.

Do té doby se v Československu jezdilo vlevo. I automobily, které se u nás tehdy vyráběly, měly většinou volant na pravé straně, teprve na začátku třicátých let se přesunul doleva.

Naše země byla sice vázána mezinárodními smlouvami k zavedení pravostranné dopravy, tehdejší Národní shromáždění (tedy nejvyšší zákonodárný sbor předválečné ČSR) jej však neustále oddalovalo. Jízda vpravo byla schválena až 10. listopadu 1938, nový zákon měl vstoupit v platnost 1. května 1939. Není tedy pravdou, že by tuto změnu zavedl až příchod německé armády.

Ta vstoupila na území okleštěné Československé republiky 15. března 1939 a zároveň byl vyhlášen Protektorát Čechy a Morava. Ač se na novinku v oblasti dopravy tehdy ještě Československo v předválečných hranicích připravovalo již od předchozího roku, příchod Němců změnu urychlil a ta proběhla prakticky ze dne na den – po pravé straně silnice se začalo jezdit 16. března. Pochopitelně, hlavním důvodem bylo to, že v Německu (a také v anektovaném Rakousku) se jezdilo také vpravo a tudíž byla tato změna direktivně nařízena i na nově nabytém území. Pro úplnost dodáváme, že levostranný provoz mělo ze států střední Evropy tehdy jen Maďarsko. Na kontinentě se po britské straně silnice jezdilo ještě ve Švédsku, a to až do 3. září 1967!

Výjimku v direktivním nařízení měla pouze Praha, která jej zavedla kvůli nutným úpravám na tramvajových tratích a zastávkách hromadné dopravy až v neděli 26. března 1939 ve 3 hodiny ráno.

Dnes je možné jet vlevo v České republice legálně pouze vlakem na některých dvoukolejných železničních tratích. Automobil s volantem vpravo pak do provozu na pozemních komunikacích nepřihlásíte, i když jinak splňuje homologaci EU. Ovšem se dvěma výjimkami. Buď se jedná o historické vozidlo, které samozřejmě musí splňovat určitá kritéria (věk, historickou hodnotu) a vzhledem k jeho autentičnosti by nebyla přestavba na levostranné řízení žádoucí, například u britských sportovních vozů. Druhou výjimkou je vozidlo pro tělesně postižené, kterým jejich hendikep neumožňuje řídit automobil s volantem vlevo.

Související články

18. 3. 2009 14:23
Re: Registracia
U většiny aut jezdících v Británii páčky přehozené nejsou.

No Novém Zélandu a v Austrálii páčky většinou přehozené jsou - to pak přijedeš ke křižovatce a zuřivě stíráš :-)

Jinak mi jako pravákovi víc vyhovovalo řízení po anglicku - v šikovnější ruce volant, levou řadit. :-)
Avatar - T613
18. 3. 2009 12:27
Re: Registracia
to je fakt! on takové auto jenom vlastní
Avatar - Ada je zase tady
18. 3. 2009 08:47
Re: Registracia
No to jsi toho v autech s volantem "na druhe strane" asi moc nenajezdil... :-)
Avatar - Falco
18. 3. 2009 02:04
Re: Registracia
Také stěrače jsou na "opačné" straně. [odkaz]
Avatar - white label
18. 3. 2009 01:36
Re: Registracia
Logicky přece výrobce uvažoval tak, že řidič zajede celým vozem co nejblíže k "pumpě", příp. řadě pump a aby mohl pohodlně vystoupit musí hodně otevřít dveře a k tomu potřebuje volný prostor...Proto nádrž na opačné straně, než tam kde vystupuje řidič...
Co je na tom nepochopitelně nepraktického...?
Články odjinud