Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

JLR Reborn: Vzkříšení pokračuje desítkou E-Type, kus vyjde na 9 milionů

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Projekt Jaguar Land Rover Reborn již úspěšně funguje. Nyní se dočká renovace desítka dobových E-Type, první z nich přiveze britský výrobce na Techno Classicu.

Klasická divize skupiny Jaguar Land Rover (JLR) už v projektu Reborn zrenovovala exemplář prapůvodního Land Roveru Series 1 a také deset Range Roverů Mk1. Vznikla zde rovněž šestice odlehčených závodních E-Type s hliníkovou karoserií, těch, se kterými se počítalo už kdysi, ale nakonec na ně nedošlo. Tedy částečně ano, v továrně Browns Lane zůstaly však pouze holé podvozky, na které se pak léta ani nesáhlo.

V polovině této dekády se ovšem přidaly k původní dvanáctce z let 1963-1964, dokonce na ně zbyla i výrobní čísla, takže Jaguar mohl pokračovat v dané řadě. To samé platí devítce XKSS, které byly zničeny při požáru v únoru 1957. Nyní se dokončuje další projekt: slavné éčko první série coby kupé. Hezká iniciativa, klasická odnož sesterských značek pod křídly koncernu Tata se má čile k světu - a to je dobře.

Dodejme, že dílny Jaguar Land Rover Classic sídlí pořád na Browns Lane v Coventry, tedy na místě, kde dříve vznikaly i samotné vozy a sídlila firemní Heritage Collection, značkové muzeum. Po továrně i sbírce nezbylo nic.. Auta projektu Reborn se rodí vždy ručně. Prvním exemplářem z desítky legendárního modelu bude „Fixed Head Coupé“ úvodní série s řadovým šestiválcem 4,2 l. Bylo jako nové prodáno v květnu 1965 do Kalifornie a do roku 1983 stihlo najet 125,5 tisíce kilometrů.

Zbytek, tedy devět dosud nerestaurovaných vozů dostala firma darem od expertů na tento model. Všechna „éčka“ budou zrenovovaná do původní tovární specifikace, tak jak opustila výrobní linku před více než půlstoletím. Není problém ovšem upgradovat techniku, použít novější díly z druhé série, bude-li si to zákazník přát. Kupříkladu lepší chlazení, plně synchronizovanou čtyřstupňovou přímo řazenou převodovku a účinnější přední brzdové třmeny. Legrace samozřejmě něco stojí, základní cena „starých nových“ E-Type byla stanovena na 285 tisíc liber, v přepočtu 9 milionů korun a nějaké drobné. Určitě jsou již všechny zamluvené a zálohy zaplaceny.

Ředitel divize Jaguar Land Rover Classic Tim Hannig vysvětluje výhody restaurování klasických vozů přímo výrobcem: „Zdroje a informace, které mají odborní technici Jaguar Classic k dispozici, jsou naprosto bezkonkurenční. Což pochopitelně ústí v nejautentičtější renovace E-Type, jaké jsou vůbec možné. Spuštění projektu E-Type Reborn pro nás představuje velmi vzrušující vývoj. Vždyť jde o nejikoničtější sportovní vůz všech dob. Jsme tudíž rádi, že můžeme vdechnout nový život odborně vybraným exemplářům. Naši nároční zákazníci na celém světě si je jistě užijí.“

Popisovaný první vůz z desetikusové série ukáže klasická divize „kočky“ na Techno Classice v německém Essenu. Jedna z letošních prestižních veteránských výstav a vlastně i veletrh young- a oldtimerů v jednom se koná od 5. do 9. dubna 2017, tedy příští víkend.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)