Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

K mání je raritka ze Severní Ameriky. Merkur XR4Ti má zajímavý původ

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Slyšeli jste někdy o autě jménem Merkur XR4Ti? Nedivili bychom se, kdyby ne. Ale přesto vám jeho vzhled bude velice povědomý.

Merkur XR4Ti je totiž zvláštní verzí Fordu Sierra XR4i, upravenou pro severoamerické trhy. Sportovně laděný třídveřový hatchback se ve Spojených státech amerických a v Kanadě prodával v letech 1985 až 1989.

Americký Ford si evropskou Sierru XR4i představoval jako možného rivala sportovně-luxusních "importů" z Evropy, oslovit mělo například potenciální zákazníky BMW.

Video se připravuje ...

Ford Sierra pro severoamerický trh

Před uvedením na severoamerické trhy ale Sierra XR4i musela projít řadou úprav, aby splňovala tamní emisní či bezpečnostní požadavky. Upraven byl například podvozek, změnily se nárazníky a protože vůz dostal jiný motor než evropská Sierra XR4i, musela být modifikována přední kapota, která je vyšší. Pod tu originální by se nová jednotka nevešla.

Celkem bylo údajně pro auto vyvinuto asi 850 unikátních dílů. Změny měly mimochodem negativní vliv na hmotnost, ta vzrostla o přibližně 127 kilogramů. Zajímavá je také skutečnost, že Merkur XR4Ti dostal měkčí pružiny, prý na doporučení slavného Jackieho Stewarta, legendy formule 1.

A jak to bylo s tou změnou motoru? Zatímco Sierru XR4i pohání atmosféricky plněný vidlicový šestiválec o objemu 2,8 litru a výkonu 110 kW, pro americkou verzi Ford zvolil turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec - proto se ostatně ve jméně objevuje písmeno T. Jednotka o objemu 2,3 litru poskytuje 130 kW v provedení s manuální převodovkou a 108 kW s automatem.

Auto bylo v USA a v Kanadě na trh uvedeno pod značkou Merkur, německou variantou označení Mercury, čímž Ford dosáhl jistého spojení právě se svou značkou Mercury. U prodejců vozů Lincoln a Mercury vůz také nabízel. Jméno Sierra Ford mimochodem použít nemohl, využívala ho totiž už automobilka General Motors.

Produkce americké verze sportovní Sierry probíhala v Německu u firmy Wilhelm Karmann, díly tam putovaly ze závodu Fordu v belgickém Genku.

Ford si představoval, že v USA a Kanadě ročně prodá 16.000 až 20.000 kusů, tyto cíle ale nesplnil. I proto byla výroba ukončena už v roce 1989. Celkem podle dostupných informací vzniklo jen 42.464 exemplářů.

Merkur XR4Ti na prodej: raritka z posledního roku výroby na trhu

Není tedy divu, že nás překvapilo, když jsme na jeden Merkur XR4Ti narazili v evropské inzerci. Bílé auto, které je na prodej v Estonsku, je z posledního roku výroby a najeto má prý jen 7206 kilometrů. Jde o provedení s manuální převodovkou, motor tedy dává 130 kW.

Výbava údajně zahrnuje manuální klimatizaci, střešní okno nebo elektrické ovládání oken. Zajímavě vyhlíží hnědý interiér, kterému dominují kožené sportovní sedačky.

Cena činí 10.500 eur, což je v přepočtu asi 250 tisíc korun.

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Doporučujeme

15. 6. 2023 18:44
Re: Místo šestihrnku
No, tak můj názor je, že ten V6 je užranej těžkej ingot bez výkonu a ten 2.3 taky nic moc. Tyhle motory nechci ani vidět.

Když Sierru, tak 2.0 Coswortha, nejlépe ještě s červenou hlavou (měl jsem) nebo na obyč. ježdění normální dvoulitr benzín a ani to nemusí být ten DOHC.
Avatar - Stejsn
15. 6. 2023 15:21
Místo šestihrnku
foukaný čtyřválec... asi bych radši XR4i teda. Ale jinak pěkná.