Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

K mání je vzácný obytňák z 80. let s motorem BMW. I na dnešní dobu slibuje skvělé parametry

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Jestli vás zajímají neobvyklé obytné vozy, pak by se vám mohl líbit tenhle Vixen 21 TD. A zajímavý rozhodně není jen vzhledem.

Pozoruhodný je už jeho původ, americký Vixen si totiž v 80. letech minulého století vymyslel inženýr William "Bill" T. Collins, chlapík, který dal dohromady první prototyp DeLoreanu DMC-12.

Collins navrhl na americké poměry poměrně kompaktní obytňák s výklopnou částí střechy, to proto, aby se vešel do "normální" americké garáže. Posádce však měl i přes relativně skromné rozměry nabídnout luxus, pohodlí a výbavu větších konkurentů. Produkce byla zahájena v roce 1986.

Na délku Vixen měří 6,4 metru, široký je 2,1 metru a vysoký jen něco málo přes 1,8 m. Suchá hmotnost činí asi 2,13 tuny. Při návrhu designu se tvůrci zaměřili také na aerodynamiku, šlo jim totiž i o jízdní vlastnosti a co nejnižší spotřebu paliva.

S ní souvisí i výběr pohonného ústrojí. Vixen dostal vznětový řadový šestiválec BMW (M21) o objemu 2,4 litru, nejvyšším výkonu 85 kW a točivém momentu 220 N.m. Motor roztáčel zadní kola.

Výrobce zákazníkům sliboval spotřebu do 8 litrů nafty na 100 kilometrů a maximální rychlost 160 km/h. A když si k tomu přidáte nízké těžiště a široký rozchod kol, není divu, že se o Vixenu často píše jako o "řidičském obytňáku".

I přes velice zajímavé parametry však tohle vozidlo velkou díru do světa neudělalo a zájem nebyl moc velký. Výrobce se to po dvou letech pokusil změnit několika úpravami, novými verzemi i instalací nového motoru, přesto už v roce 1989 musela být produkce ukončena. Celkem vzniklo jen asi 300 exemplářů.

Proto nás zaujalo, že jeden z nich se objevil na prodej v Nizozemsku. Jde o vůz s číslem šasi 41, údajně takřka plně funkční a v dobrém stavu. A cena? Vzácný a v mnoha ohledech jedinečný vůz je k mání za 39.900 eur, což je v přepočtu asi jeden milion korun.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme