Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kam o víkendu za historickými auty? Na brněnské výstaviště, nebo na rallye!

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 12. 7. 2017
15
3
Zobrazit náhledy (15)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Veteránská sezóna je v plném proudu. O víkendu se uskuteční dvě zajímavé a významné akce, které by neměly uniknout milovníkům historických aut.

Brno není jen Masarykův okruh. V šedesátých letech se zde jezdily závody i na výstavišti. Tradice bude letos obnovena závodem „Brno Revival Mezi pavilony“ který se koná 15.-16. července a pořádá jej Československý autoklub pro Moravu a Slezsko. Na trať vyrazí závodní motorky, sidecary, klasická cestovní auta, ale i formule. Mezi nimi třeba monoposty Tatra a Delfín.

Tatra 607

Tatra 607 byla vlastně jedním ze dvou těsně poválečných pokusů o československou formuli 1 (kromě Mono JK Júlia Kubinnského s motorem Lancia). Navázala na úspěšné vystoupení Bruna Sojky s Tatraplanem Sport 602 v Brně 1949. Kopřivničtí však chtěli postavit čistě jednomístný speciál, 602 byla sportovním vozem. Velká cena Československa 1950 se však jela v zářijovém termínu už bez hvězdné mezinárodní účasti. Sojka dojel s debutující 607 na druhém místě za Václavem Hovorkou (Maserati).

Pod vedením Ing. Julia Mackerleho vznikly nejdříve dva exempláře. Prostorový rám kryla hliníková karoserie, vzduchem chlazený dvoulitrový osmiválec OHV se ukrýval před zadní nápravou. Používal ejektorové chlazení, které využívalo kinetické energie výfukových plynů. Nejdříve podporovalo dvojici axiálních ventilátorů, později je nahradilo úplně. Na zahraničních závodech, zejména pak v NDR, představovaly největší soupeře pro závodní tatry vozy EMW z Eisenachu. Nikam jinam ani tovární jezdci vlastně vyjet nemohli, východní Němci se také objevili u nás.

V roce 1953 vznikly další dvě 700 kg lehké 607-2 s motory o objemu 2545 cm3, výkonem zhruba 120 kW a laminátovými karoseriemi. Jistě, monoposty byly také jakousi testovací laboratoří pro aerodynamickou reprezentační šestsettrojku. V říjnu téhož roku Adolf Veřmiřovský dosáhl národního rychlostního rekordu 207,972 km/h, který platil dlouhá léta. Při rychlostních jízdách se uplatnily i aerodynamické kryty kokpitu. S jednou z „dvojek“ pak vyhrál Jaroslav Pavelka brněnskou VC Československa 1954. O čtyři roky později jejich aktivní kariéra skončila...

Vidět dvě pohromadě se hned tak nepoštěstí (osobně se mi to podařilo jej jednou, na Tachlovickém trojúhelníku v roce 2000). Kladeňák Milan Zetek i Vladimír Vávra je ale předvedou ve skutečné akci, pokud tedy technika nezklame, což se u choulostivých závodních strojů prostě někdy stává.

Delfín F3

Karel Mencl s formulí 3 Delfín II startoval v posledním ročníku klání na brněnském výstavišti, který se konal na 1. máje 1967. Po půl století se se stejným vozem na tomtéž místě představí znovu. „Ef-trojek“ se jménem inteligentního a elegantního zvířete vzniklo několik a navzájem se v detailech lišily, u jejich zrodu stál Vladimír Znojemský z Čelákovic, který získal dokumentaci od Ing. Gajdoše z Kopřivnice. Karel Mencl, bývalý motocyklový mechanik i závodník, se spolu s bratrem Pavlem dostal k plánům i dílům a společnými silami jeden z vozů postavili. Úspěšně jej odzkoušeli na letišti v Hoškovicích a poté už první jmenovaný startoval ve zmíněném Brně. Oba budou o víkendu znovu „na místě činu“. Vlastně všichni tři! Karel Mencl dokazuje, že ani ve zralém věku muže láska k závodění neopouští, vždyť už překročil pětasedmdesátku...

Retro Prague

Od okruhů pojďme k rallye. Druhým zajímavým podnikem je 18. ročník Retro Prague Historic Rally. Nejde o v poslední době tolik oblíbenou setinovou soutěž, toto klání zůstává tradičním: jede se podle slepých map a v kontrolách posádky plní různé úkoly. Kritici tento formát považují za dávno přežitý... Nicméně na startu uvidíme skoro padesátku aut z období mezi dvěma válkami i těch modernějších. Rozdělena jsou do tří kategorií podle stáří, ta nejstarší nesou značky Aero, Bentley, Bugatti, Hispano-Suiza, Mercedes Benz, Praga, Rolls Royce, SS Jaguar a Walter, tedy domácí i zahraniční.

Třídenní soutěž startuje 14. července v Praze-Štěrboholích u obchodního centra a účastníci pojedou do Čáslavi. Po přestávce pokračují od žlebského zámku do Nového Města na Moravě, páteční cíl je v biatlonové Vysočina aréně. V sobotu dopoledne akce začíná na stejném místě a etapa končí u zámku v Nových Hradech, po výstavě v Litomyšli se jede do Vysokého Mýta a zpět do Nového Města. Závěrečný den, v neděli, posádky absolvují trasu ze Žďáru nad Sázavou k hotelu Sen v Senohrabech, kde celý podnik končí vyhlášením vítězů.

Fanoušky asi příliš nepotěší částečná termínová kolize akcí, zvládnout obě půjde jen s vypětím všech sil... Na rallye Retro Prague a vše s ní související se ale neplatí vstupné.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - eLzyx
No to není možné
eLzyx
| 12. 7. 2017
akorát neinformuje o všech ... 14. - 16.07.2017 sraz starých Citroënů, zejména 2CV v Bílině ... bývá to největší 2CV sraz v ČR.
Avatar - Pekelná Micinka
No to není možné
Pekelná Micinka
| 12. 7. 2017
:yes:
No to není možné
RADEK1
| 12. 7. 2017
Tento web umí informovat o akcích,které se teprve chystají. A nejen o proběhlých...
3 X Haleluja :-)