Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kamm 912c: Čtyřválcová sestra devětsetjedenáctky jako restomod

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 12. 9. 2022 • 14:37
36
Zobrazit náhledy (36)
Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c Kamm 912c

Porsche 912 mělo jen slabší čtyřválec, ale bylo hravější než jeho proslulejší sourozenec s totožnou karoserií. Kamm Manufaktur jej podstatně zmodernizovala…

Porsche 912 bylo levnější čtyřválcovou sestrou slavné devětsetjedenáctky. První model s tímto označením se vyráběl v letech 1965-1969 a v zádi mu bublal plochý čtyřválec 1,6 l z z posledních vozů typové řady 356, kterou vlastně nahradil. Dával 67 kW (91 k). Pak se ještě zrodila v polovině 70. let minulého věku 912E s dvoulitrem od VW, ale ta měla jen krátký život, modernější karoserii a vozy putovaly pouze do USA.

Na původní 912 si vzpomněli u Kamm Manufaktur. Ne, nejde o německého výrobce, i když by tomu název firmy odpovídal. Společnost, která s úspěchem vyvinula z klasického porsche restomod, je maďarská a sídlí v metropoli země, Budapešti. Založil ji Miklós Kázmér.

Karoserie je na první pohled prakticky shodná s klasikou, 911 i 912 měly stejné „šaty“ s jednoduchými a štíhlými linkami. Jenže tradiční ocel v tomto případě nahradila uhlíková vlákna. Auto bylo jinak kompletně odstrojeno, zrestaurováno a upraveno, podvozek pak vyztužen. Sklo v bočních oknech nahradil lexan, průhledný polykarbonát. Výtvor dostal označení 912c a nelze se divit, že neváží ani 750 kg. Koneckonců i originál byl lehčí než slavnější devětsetjedenáctka a dle dobových testů i lépe ovladatelný.

Video se připravuje ...

V zádi bublá opět plochý čtyřválec, oproti originálům z druhé poloviny šedesátých let však nejde o šestnáctistovku, nýbrž pozdější dvoulitr. Při kompresi 10,5:1 dává celých 127 kW (173 k). To je takřka dvojnásobek…Točí 7200 min-1, je vybaven karburátorem Weber 44 IDF, chladič vyrobil Kamm z kompozitu. O přestavbu a ladění agregátu se postarali švýcarští specialisté JPS Aircooled.

Pětistupňová převodovka Porsche 901/2 má jedničku vlevo dole a nad ní zpátečku, sudé stupně jsou pak také nahoře, zatímco liché dole. Závodní spojka z hliníkové slitiny nese také původní značku. Jízdním vlastnostem napomáhá samosvorný diferenciál ZF. Pružiny naladili přímo u Kamm Manufaktur, tlumiče a stabilizátory se dají nastavit. Kotoučové brzdy jsou odvětrávané, přední darovala modernější generace 964, zadní mají hliníkové třmeny Brembo. Trojdílná kola s centrálním upevněním obouvají pneumatiky Yokohama AD08RS.

Uhlíková vlákna se objevují i v kokpitu: jak na obložení, ta na sedačkách. Děrované pedály nesou značku Tilton. O elektronické klimatizaci se mohlo majitelům před skoro šedesáti lety jen zdát, ale zase posádce nebude v létě horko. Zákazník si může dopřát i audio. Nouzová zadní sedadla mohou uvnitř zůstat, ale ani nemusejí. I lak karoserie je pochopitelně na míru. Zakázková vnější zpětná zrcátka evokují dobu vzniku, jsou použitelná i ve vysokých rychlostech a netřepou se. Kamm doufá, že jeho vozy najdou uplatnění jak na okruhu, tak i běžných silnicích. Okruhové verze se určitě bez audia i klimatizace obejdou. Zkrátka auta pro zábavu…

Zakladatel společnosti Miklós Kázmér řekl: „Kamm 912c vznikal řadu let a jsem hrdý na to, že mohu sdílet svou vizi dokonalého modelu 912 se světem. Budapešť má překvapivě dobře rozvinutou automobilovou kulturu zrozenou z touhy po individualitě. Během socialistické éry museli být jezdci opravdu kreativní a doma ladit všechna auta, která se jim podařilo získat, do podoby závodních strojů. Tato láska k automobilové kultuře a doslova spalující touha udělat vše, co bylo k dispozici, co nejlépe a nejrychleji, zplodila talentovanou a oddanou budapešťskou automobilovou scénu. V 90. letech se věci změnily, když se otevřely hranice a maďarští závodníci i nadšenci získali přístup k západním automobilům. Kamm je pyšným synem budapešťské automobilové kultury, který se snaží přeměnit originální klasické vozy na rychlé, spolehlivé a dokonalé verze sebe sama, a to vše při zachování nedotčeného analogového zážitku z jízdy."

912c pochopitelně není zadarmo. Jeden každý kus přijde minimálně na 325 tisíc eur. Tedy bez pár drobných na osm milionů korun. Rezervace jsou spuštěny, první klienti se svých vozů dočkají v příštím roce. Mohou také přistavit svou historickou 912, pak ušetří. Restomod vypadá nádherně, obzvláště v tmavě zelené s oranžovými pruhy a startovním číslem 68. Ale kdo by to s ceněným veteránem dělal? Možná s kouskem určeným k renovaci... Kamm chce každopádně zachovat kouzlo originálu, takže se snažil veškeré aktualizace provést citlivě a nekrade autu duši, 912c se netouží přiblížit moderním porsche s motory vzadu. A už vůbec Kázmérovu firmu nenapadla elektrifikace. Naštěstí…

Zdroje: Kamm Manufaktur, Motor1, Wikipedia, MSN.com, Stuttcars.com, Autoevolution

Foto: Kamm Manufaktur

Doporučujeme

Témata