Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Karosa letos výrazně překročí plán výroby a zavádí selektivní katalytickou redukci

Dan Vořechovský
Diskuze (6)
Tradiční výrobce autobusů z Vysokého Mýta musí uspokojovat vysokou poptávku po svých autobusech. Plánuje proto další investice, přichází s novým modelem Crossway LE a začal používat motory, které jsou výrazně šetrnější k životnímu prostředí.

Vysokomýtský výrobce autobusů Iveco Czech Republic (dříve Karosa) si na letošní rok naplánoval vyrobit 2 500 autobusů. Skutečná výroba však zřejmě dosáhne až 2 700 autobusů, což je podle ředitele Iveco Czech Republic Daniela Patky na hranici kapacitních možností továrny ve Vysokém Mýtě. Další nárůst výroby si vyžádá dodatečné investice. Zhruba 80 % výroby směřuje do zahraničí. Vzhledem k vysoké výrobě byla firma na začátku roku nucena přijmout dalších 300 zaměstnanců. Průměrný plat ve společnosti dosahuje 22 915 Kč.

Karosa dosáhla rekordního nárůstu výroby už v loňském roce (téměř 30 %), avšak poptávka po nových linkových autobusech je nadále vysoká. Iveco CR bude v letošním roce kromě nového modelu Crossway, který v portfoliu výrobce nahradil starou řadu 900, vyrábět i jeho modifikaci s názvem Crossway LE. Jde o autobus, který má sníženou podlahu pouze v přední části a je tak pro dopravce cenově dostupnější než nízkopodlažní autobus, neboť cena je oproti němu o 25 až 30 % nižší. Podle výrobce budou autobusy využitelné zejména v příměstské dopravě, protože řada západoevropských měst, kam směřuje většina produkce, již pro dopravu v centru využívá nízkopodlažní autobusy. Sériová výroba modelu Crossway LE začne toto září a letos je v plánu výroba 100 kusů tohoto modelu. Objednávky již nyní pokrývají tři čtvrtiny této plánované produkce. V dalších letech by se pak mělo vyrábět 300 až 500 kusů. Autobus již dnes splňuje normu Euro 5.

Daniel Patka se pro týdeník Ekonom vyjádřil také k poklesu prodeje autobusů Karosa na začátku tohoto roku. Důvod shledává v tom, že Ministerstvo dopravy letos vyhlásilo rozdělení dotací až na konci května, zatímco v předchozích letech do bylo už v březnu. Rozhodnutí o dotacích navíc přineslo snížení jejich celkové výše o 100 milionů Kč, což podle Patky není šťastné. „Třicet až čtyřicet dnes koupených autobusů vypouští tolik škodlivých emisí jako jeden, který je starší deseti let,“ říká ředitel Iveco CR. Ředitel Patka v této souvislosti upozorňuje na to, že na konci loňského roku došlo v oblasti motorů k velké změně. Firma využila metodu selektivní katalytické redukce za použití kyseliny močové, čímž došlo ke skokové změně v technice. Díky této metodě budou nynější motory plnit emisní normy ještě v roce 2012.

Dan Vořechovský
Diskuze (6)
25. 6. 2007 10:45
Re: busbus
Objavil si Ameriku....co tak najprv si precitat clanok....?