Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Katalánská Rally 2010 – Letošní mistr Loeb zůstává opět neporažen, Burkart se stává juniorským šampiónem (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (7)
Úřadující světový šampión Loeb opět nenašel přemožitele a na asfaltovém povrchu kraluje s až neuvěřitelným přehledem. Kdy jej už “někdo“ alespoň částečně ohrozí?

V domovské Francii (dokonce v rodném městě) získal na minulém podniku MS fenomenální Sebastien Loeb sedmý titul mistra světa v kariéře, kolotoč však pokračuje dále – tentokráte v domovině dvojky Citroënu Daniho Sorda – ve Španělsku.

Dvanáctou soutěží odehrávající se tento víkend byl šestačtyřicátý ročník Rally Catalunya, který se nově jel na smíšeném povrchu – v pátek se soutěž odehrávala na šotolině, v sobotu a neděli pak již na tradičním asfaltu. V pátečním večerním servisu tedy mechanici museli přednastavit soutěžní speciály z šotolinového na asfaltové nastavení, na kompletní přeměnu vozu měli 75 minut a pak již hurá na drsný asfalt a pořádné “katování“ zatáček. Výhodnou startovní pozici by rád v první vítězství proměnil domácí Sordo, uvidíme jak to Danimu na mixu půjde.

Celá soutěž se odehrávala na 344,9 soutěžních kilometrech rozdělených do 16ti rychlostních zkoušek ve třech etapách a jela se i jako součást mistrovství juniorů JWRC. Tradiční čtvrteční shakedown na smíšeném povrchu vyhrál Loeb před dvojicí modrého oválu v pořadí Latvala – Hirvonen. O největší rozruch se však postaral Kimi Raikkonen, který svou C4 WRC poslal před střechu a do soutěže vůbec neodstartoval!

První etapa: Loeb navzdory předpokladům vládne i na šotolině

V pátek bylo přichystáno 6 měřených šotolinových testů o celkové délce 126 km (dva průjezdy trojicí zkoušek). První na trať startoval staronový mistr světa Loeb a podle předpokladů měl být pomalejší kvůli čištění trati. A ejhle, velký Seb úvodní erzetu dlouhou téměř 36 km vyhrál před Latvalou (+2,7) a Ogierem (+7,1). V následující vložce dojel třetí se ztrátou 2,0 sekundy na prvního Solberga, se ztrátou 1,3 se na druhé místo vklínil Sordo. Loeb ovšem neponechává nic náhodě a poslední dopolední zkoušce opět vítězí před Ogierem (+1,2) a Petterem Solbergem (+5,3).

Pevně se tak usadil navzdory předpokladům v čele soutěže a po prvních průjezdech má na druhého Ogiera náskok 11,9 sekundy. Třetí Latvala je o dalších 1,2 s zpět, čtvrtý Petter již na vedení ztrácí 23,8. Následuje polední servisní zóna.

Po vydatném obědě vydatně zatáhnul Ogier, který druhou nejdelší vložku soutěže při odpoledním průjezdu vyhrál. Loeb dojel čtvrtý se ztrátou 8,5 sekundy a jeho náskok v čele se tak smrsknul na 3,4 sekundy. I v páté páteční zkoušce dorazil do cíle Loeb až za Ogierem (+1,3) a jeho náskok v celkovém vedení se dále tenčí. Test vyhrál Petter, který je celkově čtvrtý. V poslední páteční vložce kontruje opět Loeb, který si na druhého Pettera vyjel 0,3 a třetího Ogiera 1,7 s náskok. Celkově tak klasifikaci vede Loeb před Ogierem (+3,8) a Latvalou (+19,9). Sympatické je, že Fordy se tentokráte neztrácejí a figurují na třetím resp. pátém místě. Uvidíme jak jim to pojede zítra na asfaltu.

„Myslím, že to byl dobrý den. Nejsem za Sebem daleko, takže je to dobré. Také zítra se ho musím držet. Vím, že na asfaltu to bude velmi těžké," říká druhý v pořadí Sebastien Ogier, který staršímu Sebovi hodně šlape na paty.

JWRC

Mezi juniory vládne domácí Lemes na Renaultu Clio S1600, který dnes vyhrál čtyři ze šesti zkoušek. Zbylé dvě vyhrál Holanďan Weijs na Citroënu C2 S1600, který je díky tomu na druhé pozici se ztrátou 44,9. třetí je Němec Burkart na Suzuki Swift s více než minutovou ztrátou.

Druhá etapa: Na asfaltu Loeba nikdo nepřemůže, Ogier měl krizi

Sobotní etapa byla ze všech nejdelší, měřila 126,6 km a skládala se ze dvou průjezdů trojicí tentokráte asfaltových rychlostních zkoušek. A změna povrchu vynesla na nejvyšší příčky cé-čtyřky. Alespoň v první sobotní erzetě. Vítězí Loeb před Ogierem (+4,4), Sordem (+5,3) a Petterem (+10,7). Fordům zůstalo páté a šesté místo – tedy až za Citroëny. Sordo byl velmi spokojen, Ogierovy se v cíli nezdál motor jeho vozu.

Další test vyhrává opět Loeb, tentokráte před Sordem (+1,1) a Petrem (+9,6). Pro mladšího Seba (Ogiera) však dopadnul příšerně – v jedné utahující zatáčce vylétnul z trati a ztratil 15,5 minuty. A tím i naději na slušný výsledek. V soutěži však pokračuje. Třetí sobotní test dopadnul očekávatelně – vítězí opět Loeb před Sordem (+2,5) a Petterem (+3,5). Ogier dojíždí čtrnáctý s téměř minutovou ztrátou. Celkově tedy vede Loeb – Petter (+46,2) – Latvala (+57,5) – Sordo (+1.03,6). Následuje polední servis.

Svého útoku vůbec nelituji. Chtěl jsem zkusit udržet tempo s Loebem. Mezičasy byly dobré. Škoda té nehody, ztratíme body do šampionátu. Ale vždycky upřednostňuji útok, dokonce i když to občas znamená větší riziko. Nyní se potřebuji soustředit na poslední podnik ve Velké Británii k tomu, abych skončil druhý v mistrovství světa. Myslím, že je to reálné,“ okomentoval svou havárii mladší ze Sebastienů.

Odpolední průjezdy jel podle svých slov Loeb v klidu bez zbytečného riskování. I tak ale vyhrává jednu ze tří erzet, zbylé dvě ukořistili Sordo a Petter. Dani na adresu mladšího Solberga vystřihnul pochvalu a řekl, že musí zrychlit. Jinak Pettera nepředstihne. V první odpolední zkoušce potkaly problémy s turbem Hirvonena, který to sice provizorně opravil, ale dostal penalizaci 30 sekund. Na trati do něj údajně musel Sordo zezadu drcnout, aby si ho všimnul a pustil jej před sebe. I po dvou dnech tak soutěží vévodí Loeb před Petterem Solbergem (+44,4) a Sordem (+1:01,3). Skvělé časy zajíždí Petterův starší bratr Henning, který je s Fordem Fiesta S2000 na celkové osmé příčce – dokonce před čtyřmi vozy WRC.

„Byl to skvělý den, nyní mám pohodlné vedení. Jízda nás bavila – jeli jsme v dobrém rytmu, bez zbytečného rizika, ale stále rychle,“ říká v cíli druhého dne vedoucí Loeb.

JWRC

Dnešní den patřil Holanďanovi Weijsovi, který vyhrál pět erzet a s druhým místem si tak kráčí za juniorským titulem. Pouze jednu zkoušku přenechal domácímu Lemesovi, ten však i přesto stále celkově vede o 14 sekund. V první zkoušce těsně před cílem havaroval Burkart (upadlo mu kolo) a tak třetí místo okupuje Bulhar Slavov na Cliu R3, má však již ztrátu přes 5 minut.

Třetí etapa: Sordův den

Poslední den na posádky čekaly čtyři zkoušky resp. dva průjezdy dvojicí testů. Jeden z nich ovšem měřil přes 42 km a tak mohl zamíchat celkovým pořadím. První průjezd nejdelší zkouškou soutěže vyhrál Sordo, na druhého Loeba najel pouze 3,0 sekundy a na Pettera, který podle svých slov šetřil gumy pak 4,9. V celkovém pořadí se tedy nic nemění – kromě havárie Maďara Turána na Focusu WRC, který tak končí z krásného sedmého místa.

Následující speciálku dlouhou 4,1 km si na své konto připisuje opět Sordo, i přesto, že jede hlavně pro diváky. Rozestupy jsou minimální, takže z celkového pohledu nic nového. Následuje polední servis a po něm opět nejdelší test soutěže. A v něm opět září Dani Sordo, který na druhého Pettera najel dalších 5,7 sekundy. V celkovém pořadí je dělí 5,1 – zvládne to Dani stáhnout na divácké speciálce? Loeb si v klidu pátým dílčím časem kontroluje celkové vedení a nikam se nežene – profesionál každým coulem.

Poslední vystoupení před diváky dlouhé 4,1 km opanoval Petter Solberg, který se zřejmě leknul rychlého Sorda a neponechal nic náhodě. Španěl byl (spolu s Latvalou) pomalejší o 0,7 a to na Nora nestačilo. Petter se tak raduje ze druhého místa na asfaltové soutěži (kdo by to byl za dob u Subaru řekl) a na Daniho zbyl bronz. Ten však nikterak nelituje, protože jel všude naplno a s výsledkem je celkem spokojený.

„Byl to ohromný boj. Jsem trochu zklamaný, že jsme tak nepomohli našemu týmu Citroën Total WRT k double, nicméně i trojnásobné stupně vítězů pro značku jsou skvělé. Co se mi vryje do paměti, jsou dva dobré dny na asfaltu. Musím poděkovat za podporu davům fanoušků," říká k soutěži Dani Sordo.

Další vítězství – v pořadí již jednašedesáté v MS – si tak domů veze Sebastien Loeb. Ten je na asfaltu několik posledních let opravdu neporazitelný, na paty mu zkouší šlapat mladý Ogier. Ten ve Španělsku ovšem havaroval a končí na desáté pozici.

Na Fordy zůstalo místo opět až za Citroëny, od čtvrtého místa se hezky seřadily za sebou v pořadí Latvala – Hirvonen – Wilson – Al-Qassimi – Henning Solberg (Fiesta S2000) – Block. Henning si tak odváží mistrovské body s es-dvoutisícovkou, starší bratr Pettera v tomto voze umí i na asfaltu a je jak politý živou vodou.

Celkové výsledky Catalunya Rally de Espaňa 2010:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sébastien Loeb/Daniel Elena Citroën C4 WRC 3:32:59,7
2. Petter Solberg/Chris Patterson Citroën C4 WRC +35,3
3. Dani Sordo/Diego Vallejo Citroën C4 WRC +41,1
4. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila Ford Focus RS WRC +1:19,5
5. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen Ford Focus RS WRC +6:32,9
6. Matthew Wilson / Scott Martin Ford Focus RS WRC +8:17,6
7. Khalid Al-Qassimi/Michael Orr Ford Focus RS WRC +13:11,2
8. Henning Solberg/Stephane Prevot Ford Fiesta S2000 +13:11,2
9. Ken Block/Alessandro Gelsomino Ford Focus RS WRC +16:01,2
10. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia Citroën C4 WRC +11:55,9

„Je to velmi dobrý výsledek. Ve Španělsku už o nic nešlo, takže jsme mohli jet bez jakéhokoliv tlaku. Ale i tak jsem od začátku začal naplno. Jakmile jsme byli ve vedení, byly dva dny na asfaltu snadnější," říká vítěz jednašedesáti soutěží MS a šestinásobný vítěz španělské soutěže Sebastien Loeb, který je s C4 WRC neporažen na asfaltu od roku 2007. „C4 WRC nám dává mnoho šťastných momentů na všech druzích povrchů. Počínaje Monte Carlem jsme vyhráli patnáct asfaltových rally během čtyř let. Tento víkend, se kterým jsme ani moc nepočítali, byl o něco snadnější než jiné rally."

„Co dokázali Sébastien a Daniel, je naprosto neuvěřitelné," hodnotil Fréderic Banzet, generální ředitel Citroënu. „Tři týdny po neskutečné Rally Francie byli schopní podat takový výkon! Španělsko je pro Citroën jedním z nejdůležitějších trhů a toto vítězství je proto pro nás velmi cenné. Rád bych blahopřál celému týmu, obdivuji jejich profesionalitu, pečlivost, ale i uvolněnější atmosféru po dosažení dvou titulů v Alsasku."

Pořadí v šampionátu WRC po dvanácti soutěžích:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 251
2. Sébastien Ogier (FRA) 167
3. Jari-Matti Latvala (FIN) 156
4. Petter Solberg (NOR) 151
5. Dani Sordo (ESP) 140
6. Mikko Hirvonen (FIN) 114
7. Matthew Wilson (GBR) 68
8. Henning Solberg (NOR) 37
9. Federico Villagra (ARG) 36
10. Kimi Räikkönen (FIN) 21
11. Mads Östberg (NOR) 16
12. Khalid Al-Qassimi (SAE) 12
13. Per-Gunnar Andersson (SWE) 8

Pořadí v šampionátu týmů WRC po dvanácti soutěžích:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 431
2. BP-Ford Abu Dhabi World Rally Team 304
3. Citroën Junior Team 199
4. Stobart M-Sport Ford Rally Team 158
5. Munchi’s Ford World Rally Team 58

JWRC

Mezi juniory se děly věci! Vedoucí Lemes hned na první zkoušce zastavil na trati - defekt přední pneumatiky, pak však pokračoval. Nabral ztrátu přes 2 minuty a propadá se na druhé místo. V této chvíli je tedy juniorským mistrem Holanďan Weijs. Speciálka proběhla bez problémů, avšak při druhém průjezdu nejdelším testem prozměnu stojí vedoucí Weijs, tentokráte kvůli problémům s klínovým řemenem. Ztrácí přes 12 minut a propadá se na celkovou třetí pozici. Vítězí tak Lemes před Slavovem (+5:44,5) a Weijsem (+10:50,5). Němec Burkart končí čtvrtý s téměř půlhodinovou ztrátou. Avšak to jej vůbec nemusí mrzet, protože i body za čtvrté místo mu stačí k zisku titulu juniorského mistra světa!

„Nemůžu tomu uvěřit! Je to úžasné. Viděl jsem Hanse (Weijse), co se mu všechno stalo bylo šílené. Je po všem, těžko se to říká, ale je to tak. Samozřejmě že je to šílené. Pro mě je to ovšem úžasné. Byl to bláznivý víkend, v pondělí na testu jsme havarovali a mechanici měli plno práce. V sobotu jsme odstoupili, byl to opravdu bláznivý víkend,“ popisuje strasti na cestě za juniorským titulem Aaron Burkart, který tuto sezónu využíval služeb vozu Suzuki Swift S1600.

Celkové pořadí v šampionátu JWRC 2010:

Pořadí Jezdec Body
1. Aaron Burkart (DE) 80
2. Hans Weijs (NED) 76
3. Todor Slavov (BUL) 59
4. Karl Kruuda (EST) 51
5. Kevin Abbring (NED) 46
6. Yeray Lemes (ESP) 45
7. Thierry Neuville (BEL) 40
8. Harry Hunt (GBR) 34
9. Alessandro Broccoli (ITA) 30
9. Jean Ancian (FRA) 25

Šampionát JWRC samotný končí, jeho nástupce připravuje FIA pod názvem WRC Akademie. Tento šampionát se bude jezdit s vozy Ford Fiesta R2 obutými do pneumatik Pirelli. Jedna sezóna bude stát maximálně 135 tis. Euro, vítěz celé Akademie obdrží “vítězné“ ve výši 500.000,- Euro.

Michal Otruba
Diskuze (7)
Avatar - Perun
26. 10. 2010 16:34
Re: Borec no. 1
Na jakoukoliv podobnost (mimo tvarů karoserie) můžeš klidně zapomenout... Mimochodem, cena auta WRC se pohybuje v řádu desítek milionů... v podstatě co kus, to originální ruční práce ;-)
By Loeb měl max. 110 kW
Avatar - Perun
26. 10. 2010 08:33
Re: Borec no. 1
Tak snad to logo... :-)
Avatar - kolmar
25. 10. 2010 22:44
Re: Borec no. 1
Cize svetla a logo na kapote ;-)
Avatar - Perun
25. 10. 2010 22:10
Re: Borec no. 1
Úplně to samé, co třeba Focus WRC a jeho sériová verze.
A jen tak na okraj, C4 první generace už se nevyrábí... C4 generace druhé se začíná sériově vyrábět od prosince ;-)
Avatar - kosmonaut
25. 10. 2010 12:49
Loeb
Je to démon :yes: