Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kauza airbagů Takata stále žije. Ford svolává statisíce aut

Ford GT (2006)
Ford GT (2006)
Ford GT (2006)
Ford GT (2006)
28 Fotogalerie
Marek Bednář

Nebezpečné nafukovače airbagů Takata stále jezdí v několika stovkách tisíc fordů, lincolnů a mercury po celém světě. Svolávací akce na tyto vozy už byla, ale majitelé nepřijeli. V Evropě je zároveň vyhlášena svolávačka na Audi A3 a A4 s velmi podobným popisem, byť firma Takata zmíněna není.

Aféra se smrtelně nebezpečnými nafukovači airbagů značky Takata propukla v roce 2013 a postupně bylo svoláno do servisů celkem na sto milionů aut. Ještě dnes, po jedenácti letech, se však najdou auta, u nichž nebyly nebezpečné nafukovače vyměněny, jak ukazuje doporučení nejezdit s celkem 765 tisíci fordy.

Jde o modely Ranger z let 2004–2011, Mustang z let 2005–2014 a superspot GT z let 2005–2006. K tomu se přidává americký Fusion a jeho sesterský Mercury Milan a Lincolny MKZ a Zephyr z let 2006–2012, a také Ford Edge a Lincoln MKX z let 2007–2010. Některá z těchto aut potřebují výměnu nafukovačů airbagů spolujezdce, některá navíc i řidiče. Jen ve Spojených státech je dotčených aut 374.300, globálně to je 765.600 fordů, lincolnů a mercury.

Video placeholder
Nová Honda Jazz ukazuje airbag mezi sedadly • Zdroj: Honza

Automobilka na svém americkém webu uvedla, že se jedná o auta, která již byla v minulosti svolána kvůli stejnému problému, ale zatím u nich k výměně nafukovače nedošlo. V Česku se to týká zhruba 11 tisíc fordů, uvádí místní zastoupení automobilky. 

„Aktuální svolávací kampaň navazuje na předchozí svolávací kampaně, kdy první byla vyhlášena v roce 2015 a povolává do servisu dosud neobsloužené vozy Ford. První 'Do-not-drive' pokyn byl zákazníkům zaslán v roce 2018, v Evropě byly první pokyny zákazníkům zaslány v roce 2019. Tato nová svolávací kampaň je tedy apelem na majitele vozů, u kterých k opravě v rámci předchozích svolávacích kampaní do této chvíle nedošlo,“ říká Petr Burián z české odnože Fordu.

Ford k tomuto kroku přistoupil s vědomím zvyšujícího se stáří těchto vozů a zákazníky znovu oslovil, aby co nejrychleji snížil rizika spojená s vadnými airbagy Takata. Pokyn k odstavení vozů může pomoci rychleji odbavit zbývající počet vozů identifikovaných pro tuto svolávací kampaň.

Podobnou svolávací akci, tedy s doporučením s auty nejezdit, vydala i Mazda, a to na pick-up řady B z let 2004–2009, Mazdu 6 z let 2003–2013, Mazdaspeed 6 (v Evropě známá jako 6 MPS) z let 2006–2007, RX8 z let 2004–2011, CX-7 z let 2007–2012, CX-9 z let 2007–2015 a MPV – nejde o třídu aut, nýbrž o konkrétní model, který se takto jmenoval – z let 2004–2006. Podle webu Motor1 jde o 83 tisíc aut na americkém trhu, i zde zatím čekáme na vyjádření automobilky, zda se to může týkat i nějakých aut v Evropě.

Web svolavacky.cz zatím tyto akce neuvádí, našli jsme tam však jinou akci s popisem možné závady velmi podobným problémům s nafukovači Takata, byť tato firma není konkrétně zmíněna: „Důvodem svolávací akce je možná závada na generátoru plynu airbagu řidiče, která může vést k nekontrolovanému nafouknutí a uvolnění kovových úlomků. Ty mohou při aktivaci airbagu zranit cestující,“ píše web. V tomto případě jde o modely A3 a A4 z let 2004 – 2013 a celkem jde o téměř 188 tisíc aut.

O co v oné kauze původně šlo? Vadné nafukovače airbagů značky Takata, které se v obrovských počtech montovaly do aut na přelomu tisíciletí, ústily ve více než třicítku úmrtí a stovky zranění při jinak banálních nehodách. Používaly totiž dusičnan amonný, který je levný – proto také automobilky masově upřednostnily levnější nafukovací kapsle od Takaty oproti jiným, dražším – ale v kombinaci s vlhkostí velmi nebezpečný.

Za standardní situace by se k látce vlhkost dostat neměla, ale Takata falšovala zkoušky a automobilkám odesílala i zmetky spolu s bezvadnými kusy. Místo rychlého, ale řízeného nafouknutí airbagu totiž navlhlý dusičnan amonný svou kapsli může roztrhat a do interiéru vozu vrhnout ostré kovové střepiny jako granát.

V minulém desetiletí automobilky kvůli těmto nafukovačům svolaly přes 100 milionů aut, aby je vyměnily za bezpečnější. Do dnešní doby však očividně nejsou vyměněny všechny – v květnu loňského roku došlo k poslednímu úmrtí kvůli vadnému nafukovači Takata, a to u bočního airbagu pick-upu Dodge Ram z roku 2003. Koncern Stellantis poté vydal varování 29 tisícům majitelů aut ze stejné série, aby s nimi nejezdili, dokud nebude airbag s vadným nafukovačem vyměněn.