Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kawasaki a trio nejextrémnějších motocyklů z její historie

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 28. 3. 2019
75
Zobrazit náhledy (75)
Kawasaki Z1300 Kawasaki Z1300 Kawasaki GPz 750 Turbo Kawasaki GPz 750 Turbo Kawasaki GPz 750 Turbo Kawasaki GPz 750 Turbo Kawasaki GPz 750 Turbo Kawasaki GPz 750 Turbo Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Kawasaki Ninja H2 Carbon Kawasaki Ninja H2 Carbon Kawasaki Ninja H2 Carbon Kawasaki Ninja H2 Carbon Kawasaki Ninja H2 Carbon Kawasaki Ninja H2 Carbon Kawasaki Ninja H2 Carbon Kawasaki Ninja H2 Carbon Kawasaki Ninja H2 Carbon Kawasaki Ninja H2 Carbon Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+ Kawasaki Ninja H2 SX/Ninja H2 SX SE+

Kawasaki má ve své historii řadu výjimečných motocyklů a mezi ty nejvýjimečnější pak patří modely, které se pyšní výjimečnými konstrukčními řešeními. Ta pak stojí za jejich nezaměnitelným charakterem a jízdními výkony.

Kawasaki Heavy Industries, Ltd.má své kořeny poměrně hluboko v devatenáctém století. Samotná společnost vztahuje svůj počátek k roku 1878, kdy Shozo Kawasaki založil loděnice Kawasaki Tsukiji Shipyard, které se o osmnáct let proměnili v Kawasaki Dockyard Co., Ltd. Následoval vznik několika téměř samostatně působících společností, věnujících se různým oborům a teprve v roce 1969 došlo k vytvoření koncernu Kawasaki Heavy Industries, Ltd.

V první polovině dvacátého století bylo jméno Kawasaki spojeno s výrobou lodí i ponorek a od roku 1911 i s parními lokomotivami, zatímco letecké oddělení bylo založeno v roce 1919 a první vlastní letoun dokončilo v roce 1922. Následně se ve dvacátých letech společnost věnovala i konstrukci a stavbě mostů. Třicátá léta přinesla mimo jiné i výrobu užitkových automobilů a autobusů.

Kawasaki Heavy Industries, Ltd. se dodnes věnuje lodím, vlakům i letadlům a řadě dalších oborů. Motocykly, jimž se věnuje od padesátých let dvacátého století a pod vlastní značkou Kawasaki je nabízí až od první poloviny let šedesátých, představují pro mamutí koncern jednu z jeho výkladních skříní. Tomu pak plně odpovídá řada skutečně výjimečných modelů, figurujících v historii značky od šedesátých let do současnosti.

Dodnes vyvolávají označení Mach IV, Z1, GPZ900R či ZXR750 zvýšenou tepovou frekvenci u řady motorkářů a je ve výsledku úplně jedno zda měli možnost tyto motocykly vlastnit a sedlat nebo ne, protože se jedná o legendy šedesátých, sedmdesátých, osmdesátých a devadesátých let.  

Vedle těchto legend pak má Kawasaki ve své minulosti i současnosti stroje, které jen těžko hledají konkurenci nebo ji výrazně překonávají a to díky použitým konstrukčním řešením i výkonům.

Šestiválcová Z1300

Kawasaki Z1300 není jediným motocyklem s napříč uloženým řadovým šestiválcem a řada motorkářů dá přednost stejně starému modelu CBX1000 značky Honda pro jeho větší eleganci, ale tento motocykl je překonával propracovanější technikou i výkony.

Hranaté tvary spolu se skutečně velkými rozměry plně odpovídají představám o moderním sportovním motocyklu z konce sedmdesátých let. Kawasaki Z1300 zamířila do sériové výroby v roce 1979 a dodnes dokáže rozklepat kolena i ostříleným borcům jen díky své vizáži.

Srdcem stroje s konvenčním trubkovým rámem, byl kapalinou chlazený řadový šestiválec o objemu 1286 cm3, který s výkonem 88 kW (120 k) při 8000 min-1 výrazně překonával konkurenční Hondu CBX1000. Ve své původní podobě měla třináctistovka rozvor kol 1580 mm, celkovou délku 2265 mm, šířku 785 mm a sedlo ve výšce 810 mm. Hmotnost stroje připraveného k jízdě se pohybovala okolo 320 kg.

Co Kawasaki Z1300 postrádala na eleganci, to doháněla svými jízdními výkony. Maximální rychlost se totiž pohybovala okolo 220 km/h. Výkonu a s ohledem na hmotnost překvapivě dobré ovladatelnosti v osmdesátých letech s chutí využíval finský kaskadér Arto Nyqvist, který uměl tohoto mastodonta postavit do nádherné svíčky.

V průběhu osmdesátých let se Kawasaki Z1300 dočkala vývoje. Nejprve došlo na úpravu pohonné jednotky, kdy v polovině osmdesátých let trojici karburátorů nahradilo vstřikování a označení se změnilo na Z1300 DFI a výkon stoupl na 96 kW (130 k).

Vedle klasického naháče, zastupujícího ve své době kategorii supermotocyklů, se v roce 1984 objevil i cestovní model ZN1300 Voyager s přepracovaným rámem a sedlem ve výšce 757 mm. Tento dálniční křižník lze velmi jednoduše identifikovat podle rozměrné kapotáže, rozměrného sedla a trojice kufrů na zádi.

Šestiválce značky Kawasaki nesly podle trhu, na němž byly nabízeny různá označení a tak se lze setkat i s KZ1300, což je náhač pro severoamerický trh, kam jako ZG1300 mířil i cestovní Voyager. Výrobu velkých šestiválců ukončila Kawasaki v roce 1989 a za jejich nástupce lze do jisté míry považovat čtyřválcové modely s označením ZZR představující v provedeních 1100, 1200 a 1400 vždy jedny z nejvýkonnějších motocyklů na trhu.

Přeplňovaná GPZ

Kawasaki GPZ 750 Turbo byla reakcí na konkurenční motocykly značek Honda, Suzuki a Yamaha poháněné turbodmychadlem přeplňovanými motory. Vedle nich tento model, který zamířil na trh na podzim roku 1983, nabízel nejvyšší objem, nejvyšší výkon a zároveň i největší spolehlivost.

Vzduchem chlazený řadový čtyřválec o objemu 738 cm3 v modelu GPZ 750 Turbo kombinoval vstřikování benzinu Kawasaki s turbodmychadlem Hitachi, umístěným pod výfukovými svody před motorem. Výsledkem byl nejvyšší výkon 82,4 kW (112 k) při 9000 min-1, který si musel poradit se strojem o hmotnosti 254 kg s plnou nádrží.

Kawasaki v případě GPZ 750 Turbo vsadila na vzhled ve stylu větší a starší GPZ 1100, který následně rozvíjela u o rok mladší GPZ 900, kterou proslavil Tom Cruise ve filmu Top Gun. Turbo se vizuálně lišilo především leštěným hliníkovým klínem v kapotě kolem turbodmychadla.

Z motocyklů s motorem přeplňovaným turbodmychadlem je zástupce značky Kawasaki, nabízený v letech 1983 až 1987, se schopností akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3,7 s, maximální rychlostí 225 km/h a zároveň nejkultivovanějším jízdním projevem i podle dobových testů tím nejlepším a zároveň i obchodně nejúspěšnějším.

Legendární Ninja

Kawasaki Ninja H2R na podzim roku 2014 oživila myšlenku motocyklu s přeplňovaným motorem, ale namísto turbodmychadla sází na kompresorem přeplňovaným litrovým čtyřválcem a dodnes i díky tomu stojí mimo všechny kategorie.

K pohonu tohoto modelu slouží řadový čtyřválec o objemu 998 cm3, který i díky přeplňování kompresorem disponuje výkonem 228 kW (310 k) při 14.000 min-1, resp. až 240 kW (326 k) při stejných otáčkách za využití náporového sání Ram Air. Točivý moment vrcholí hodnotou 165 N.m při 12.500 min-1. Tyto hodnoty míří prostřednictvím šestistupňové převodovky na zadní kolo stroje s pohotovostní hmotností pouhých 216 kg.

Hlavním nedostatkem modelu Ninja H2R je ovšem skutečnost, že není homologován pro běžný silniční provoz, což naštěstí napravil s minimálním odstupem představený model Ninja H2, který se v roce 2017 dočkal rozšíření nabídky o exkluzivní verzi Ninja H2 Carbon.

Kawasaki Ninja H2 a Ninja H2 Carbon jsou osazeny kompresorem přeplňovaným čtyřválcem o objemu 998 cm3, naladěným na nejvyšší výkon 150,8 kW (205 k) při 11.000 min-1, resp. až 158,3 kW (215 k) při stejných otáčkách za využití náporového sání Ram Air. Točivý moment vrcholí hodnotou 133,5 N.m při 10.000 min-1. I zde je standardem šestistupňová převodovka.

Pro modelový rok 2019 se model H2, který je homologován pro běžný silniční provoz dočkal u svého čtyřválce o objemu 998 cm3 zvýšení výkonu z dosavadních 150,8 kW (205 k) na 170 kW (231 k). Za tímto výrazným nárůstem výkonu stojí řada nových komponentů, z nichž lze zmínit vzduchový filtr, sání či svíčky a došlo i na nové nastavení řídící jednotky.

Exkluzivní model Ninja H2 Carbon sdílí rám, motor i řadu dalších komponentů s Ninja H2, ale odlišuje se od něj hojným využitím uhlíkových vláken, z nichž je podobně jako u okruhové verze vyrobena například kapotáž a částečně i koncovka zakázkového výfukového systému značky Akrapovič.

Kawasaki Ninja H2 SX je prozatím posledním členem rodiny H2. Tento model byl představen na motosalonu EICMA 2017 v Miláně a na rozdíl od svých sourozenců, představujících nekompromisní supersporty, je prezentován jako sportovně-turistický model. To ostatně naznačuje designem rozměrnějších kapot a mohutnější zadní stavbou s pohodlnějším dvoumístným sedlem.

Pod těmito komponenty se ukrývá s ohledem na jízdu dvou osob zesílený trubkový rám s rozvorem kol prodlouženým z dosavadních 1455 mm u H2 na 1480 mm. Cílem tohoto prodloužení spolu se změnou úhlu hlavy řízení z 27 na 30 stupňů jsou klidnější jízdní vlastnosti oproti čistě sportovním H2 a H2R.

K pohonu zde slouží přepracovaný kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 998 cm3 s přeplňováním kompresorem, u nějž došlo ke snížení hmotnosti o 3 kg. Pro model Ninja H2 SX byl tento motor naladěn na nejvyšší výkon 147,1 kW (200 k) při 11.000 min-1 a točivý moment 137,3 N.m při 9500 min-1. Tyto hodnoty míří na zadní kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky.

Kawasaki Ninja H2 SX míří na trh v několika provedeních, nabízejících různé stupně výbavy a provedení podvozků. Aktuálním vrcholem je pak H2 SX SE+ Performance Tour, které se může mimo jiné pochlubit pokročilým elektronickým podvozkem, sportovním titanovým výfukovým systémem Akrapovič nebo bočními kufry.

Foto: Kawasaki, Mecum Auction, Inc., Bonhams, Wheelsage.org, archív

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku