Když je příplatková výbava dražší než nové auto aneb barva v ceně Fabie...
Pořízení auta prestižní značky sice může být v očích mnoha lidí vrcholem luxusu, ale pro ty, kteří se v tomto světě pohybují, to je jen odrazový můstek k další individualizaci a odlišení se od těch, kteří si mohou dovolit totéž. A automobilky si toho jsou dobře vědomy a neváhají toho bezezbytku využít. Na webu carwow se objevil zajímavý článek, ukazující, jak zdánlivé maličkosti mohou vyjít zákazníka na stejnou částku, jako pořízení jiného automobilu. A pozor - ne vždy se musí jednat o malý, lowendový automobil.
Ale u jednoho takového začneme - Dacia Sandero rozhodně není luxusním produktem, ale když na to přijde, je to stále lepší, než deštník nebo přeplněná tramvaj. V Británii stojí 5900 liber, což je přesně "na korunu" částka, jakou vysolíte za příplatkový prvek Event Seating pro vozy Range Rover.
Že budou příplatky u Ferrari pěkně mastné, se dá také očekávat, ale tohle už je poněkud absurdní - golfový bag, vyrobený na míru do kufru modelu F12berlinetta, stojí 6240 liber, což je částka, jaká vás bude ve Spojeném království stát Renault Twingo - mainstreamové městské miniauto. Ano, můžete namítnout něco o ruční práci a kvalitních materiálech, ale skoro 200 tisíc za... tašku?
Jestli si potrpíte na kvalitní zvuk audiosystému, tohle možná budete chápat - 1200wattový desetikanálový systém Bang & Olufsen s patnácti reproduktory, to může být pro milovníka hudby, trávícího významnou část dne v autě, odůvodnitelná investice. Ale opravdu má cenu 6300 liber, kterou za něj požaduje Audi? Za tyhle peníze už můžete mít malý hatchback Suzuki Celerio.
Keramické brzdy také mají své opodstatnění, zajistí lepší brzdný výkon, což se hodí, zvláště u sportovně laděného auta jako je Porsche Panamera. Ale 6446 liber za ně představuje téměř ekvivalent Fiatu Punto.
V seznamu určitě nesmí chybět značka Rolls-Royce, u ní lze také očekávat nějakou tu absurditu. A tu je bezpochyby proslavená "hvězdná obloha" za 7344 liber, za které se dá koupit lehce jetý Seat Mii. Proti tomu dává ještě golfový bag Ferrari hluboký smysl...
Ale šílené příplatky netřeba hledat jen u Ferrari nebo Rolls-Royce, podívejte se na Abarth. Jeho polozávodní limitku 695 Biposto je možné vybavit samosvorem a sekvenční převodovkou za 8500 liber. Za ty peníze můžete do garáže postavit ještě jednu pětistovku...
Někdy je k neuvěření, kolik peněz chtějí automobilky za luxusní laky karoserie. Jestli jste si zamilovali žlutou metalízu AMG solarbeam z oficiálních fotografií kupé Mercedes-Benz AMG GT, pak možná máte problém, protože stojí 10.695 liber, což je hodnoty Škody Fabia. A mají ho i v červené?
U Lamborghini Aventador se s uhlíkovým kompozitem rozhodně nešetřilo, ale pokud z něj vyžadujete i obložení interiéru, připravte si 9192 liber, které by normální člověk utratil za Suzuki Swift...
Naprostým extrémem jsou však chronografy Breitling Mulliner Tourbillon, umístěné v palubní desce luxusního SUV Bentley Bentayga. Luxusní ruční hodinářská práce je drahá a tourbillon je samotným vrcholem haute horlogerie, ale za tenhle prvek výbavy zaplatíte tolik, co za... celé dieselové Bentley Bentayga, tedy 150 tisíc liber nebo chcete-li 4,6 milionu korun! To už snad není snad ani pro fotbalisty...