KGM Actyon vstupuje na český trh nacpaný výbavou, chce být prémiovým SUV
Už nikoliv SsangYong, nýbrž výhradně KGM Actyon odstartoval prodeje v Česku s cenou 950 tisíc korun. Seznam příplatků je stejně krátký, jako je seznam standardní výbavy dlouhý.
Před týdnem SsangYong, dnes už jen KGM odhalilo tento nový název v Česku v březnu 2024. O rok později je přejmenování hotové. Automobilka ho ohlásila na tiskové konferenci spolu s prezentací nového modelu Actyon, který už není ssangyongem.
Tedy, papírově – po technické stránce je příbuzný s ostatními malými modely značky. To znamená samonosnou karoserii a řadový čtyřválec o objemu 1,5 litru, výkonu 163 koní (120 Nm) a točivém momentu 280 Nm. Standardem je šestistupňová manuální převodovka a pohon předních kol; čtyřkolka je jeden z hrstky možných příplatků s cenou 49.900 korun.
Zadní nápravu připojuje elektromagneticky řízenou spojkou s proměnlivou mírou sevření až do stoprocentního, takže umí pevně spojit obě nápravy. Řidič to může udělat i manuálně pomocí virtuálního tlačítka na dotykovém displeji. Z další výbavy směrem k jízdě za náročných podmínek můžeme jmenovat asistent pro sjíždění prudkých kopců.
Offroadem však actyon není, nebo aspoň ne primárně. Standardem jsou 20“ kola a menší na voze zatím najdete jen rezervu, která má 16 palců a pojí se s příplatkem čtyřkolky. Podle slov českého zastoupení automobilky se pracuje na homologaci menších kol, ale zatím dostanete jedině ty „dvacítky“, které vidíte na fotkách.
Zepředu actyon zaujme světelným podpisem s podivnými čárkami. Panel napříč přídí je aktivní, i když jedete „na denní“, a je tvořen stylizovanými trigramy z korejské vlajky. Tyto černé symboly tam znázorňují oheň, vzduch, vodu a zemi a KGM je pro actyon zvolilo coby část světelného podpisu.
Automobilka věří, že příď je dost výrazná a svébytná na to, aby mohl actyon fungovat bez loga. To se s rebrandingem příliš nezměnilo, stále znázorňuje draka, ovšem zvenčí ho na voze budete hledat marně – záď i kola nesou nápis KGM.
Z dalších kuriozních detailů zevnějšku si všimněme oček na zadní straně kapoty, k nimž z Koreje nepřišlo oficiální vysvětlení. Podle českého zastoupení mohou sloužit k natažení lanek ke střešnímu stanu či nosiči, kdybyste chtěli s actyonem přeci jen jezdit mimo asfalt. V takovém případě by však dávalo lepší smysl očka umístit na přední konec kapoty, jako nabídne např. Ford Bronco.
Další kuriozitou budiž fakt, že u takhle dlouhého auta není okno mezi sloupky C a D, nýbrž že je C-sloupek nesmírně tlustý. Jak moc to bude vadit výhledu při jízdě, zjistíme, až nám importér actyon půjčí na pořádné svezení.
Luxusní už v základu
Písmena KGM najdeme i na volantu, který má vážně daleko do tradičního kruhu. Nese však spoustu ovládacích prvků. Kromě klasických ovladačů tempomatu a rádia tu je také tlačítko, jehož funkci si můžete vybrat z poměrně široké nabídky, a knoflík k vypínání autoholdu.
O zobrazování se starají dva displeje na společné desce, z nichž ten centrální má úhlopříčku 12,3“ a obstarává ovládání skutečně úplně všeho, včetně klimatizace i ovládání pohonného ústrojí. Klíčovou funkcí je možnost stažení horní lišty dolů, která odhalí vypínání ISA, stopstartu a dalších podobných funkcí, stejně jako možnost trvale sepnout mezinápravovou spojku nebo aktivovat kamerový systém kolem auta. Ten je druhým příplatkem s cenou 19.900 korun.

Sedačky jsou už ve standardu vyhřívané a ventilované a čalounění je kombinací kůže a koženky. V základu černé, za 9.900 korun může být ve dvou odstínech béžové nebo černé s červeným semišem. Předposledním příplatkem je otvírací prosklená střecha za 29.900 korun, která je ovšem nedostupná s dvoutónovým lakováním. To je posledním příplatkem za 24.900 korun, pomineme-li jinou než základní bílou barvu; metalízy, kterých je v nabídce šest, stojí 14.900 korun.
Z elektronické výbavy kromě povinných asistentů a hlídačů stojí za zmínku schopnost poloautonomní jízdy úrovně 2, což znamená kombinaci adaptivního tempomatu a aktivního vedení ve středu jízdního pruhu.
Kromě toho je ve výbavě snad všechno, co by člověk mohl chtít od středně velkého SUV. Vyhřívané jsou i zadní sedačky, jejich boční okna mají roletky, jsou tu celkem 4 porty USB, dvouzónová automatická klimatizace, elektrické páté dveře i obě přední sedačky, bezklíčový přístup s tlačítkem na klice, vícevrstvé čelní sklo s hlukovou i sluneční ochranou, černé střešní ližiny, bezdrátová nabíječka mobilu, LEDkové světlomety s manuálním nastavováním sklonu, ambientní osvětlení nebo vyhřívaný volant.
Actyon je k objednání už nyní, zatím pouze se zmíněnou patnáctistovkou. Kdo by si chtěl počkat na full-hybridní motorizaci, která ke čtyřválci přidá elektromotor užitečný zejména při rozjezdech, musí vydržet zhruba rok.
KGM Actyon – základní technická data | ||
1.5 GDI Turbo | 2WD | 4WD |
Objem | 1.497 ccm | |
Výkon | 120 kW při 5.000-5.500 ot./min | |
Točivý moment | 280 Nm při 1.500-4.000 ot./min | |
Převodovka | 6st. automatická | |
Nejvyšší rychlost | 191 km/h | |
Spotřeba paliva (WLTP) | 8,5 l/100 km | 9,0 l/100 km |
Provozní/celková hmotnost | 1.580/2.080 kg | 1.670/2.170 kg |
Brzděný/nebrzděný přívěs | 1.500/750 kg | 1.500/500 kg |
Délka × šířka × výška | 4.740 × 1.910 × 1.670 mm | |
Rozvor náprav | 2.680 mm | |
Rozchod předních/zadních kol | 1.636/1.656 mm | |
Základní cena | 949.900 Kč | 999.800 Kč |