Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Cee’d SW 1.6 CRDi/94 kW: Sbohem, puberto!

Svět motorů
Diskuze (58)
Deset měsíců jezdíme s Kiou Cee’d SW. S nulou na tachometru byla jako nemluvně, nyní má za sebou pomyslnou pubertu.

Zatím jsme natočili přes 22 000 kilometrů a zdá se nám, že teprve teď se vůz dostává do optimální formy.

Kilowaty už nehledáme

O tom, že jsme s kiou navýsost spokojeni, jsme psali už v předchozích dvou dílech dlouhodobého testu. Někteří z členů redakce však občas měli pocit, že od auta, které deklaruje sílu 94 kW, by čekali trochu víc než jen medově hladký projev na silnici. Rádi by trhali asfalt! A to se tedy opravdu nedařilo. Při předávání auta dalšímu redaktorovi tak občas zazněl povzdech: Jede fajn, ale kde má ty koně? Možná z počátku byly tyto úvahy na místě. Kia se rozjížděla opravdu trochu rozvážněji. Ale s každou další tisícovkou kilometrů žbrblání ubývalo. Stejně tak vytrvale klesala spotřeba, kterou jsme nyní v letních měsících srazili pod hodnotu šesti litrů. A přitom dvě třetiny kilometráže kia absolvovala ve městě. Naše pocity podtrhlo i změření výkonu na brzdě, jež ukázalo, že kia má kilowattů dokonce víc, než uvádí výrobce.

Stabilní spotřeba

Protože jsme s palubním počítačem schválně nemanipulovali, nepřekvapila nás průměrná spotřeba za dobu testu, kterou jsme spočítali na základě opravdu natankovaných litrů nafty. Už více než 10 000 km totiž počítač ukazuje právě hodnotu 6,1 l. A je úplně jedno, kde jezdíme, jak jsme zatížení nebo zda máme na střeše nosič s koly. Je to sice skoro o dva litry více, než deklaruje výrobce, ale sami víte, jak to dnes se spotřebou je. Právě vysoký podíl městských kilometrů se někde projevit musí. Že kia v apetitu ubírá, jsme proto poznávali spíše po natankování plné nádrže pohledem na ukazatel dojezdu. Z 800 km se teď stalo 900 km a více. Evidentní vylepšení dynamiky i snížení spotřeby jsme si potřebovali ověřit přesněji. Při cestě z Prahy na slovenské hranice a zpět jsme tedy minulý týden měřili přesně. Vůz byl plně naložen, jeli jsme po dálnici a dodržovali rychlostní limit 130 km/h podle GPS (na tachometru bylo 135 km/h). Navzdory dopravním omezením jsme cestu absolvovali průměrnou rychlostí 114 km/h a dosáhli spotřeby 5,6 l na 100 km, což považujeme za výtečnou hodnotu.

Čekání na servis

Do konce testu zbývají ještě dva měsíce a my se určitě chceme dostat nad hranici 30 000 km a absolvovat tak první servisní prohlídku, kterou výrobce ohraničuje právě touto hodnotou, nebo dvěma roky provozu. Zatím jsme do kie skoro nic kromě nafty neinvestovali. Pouze v 25 000 km jsme dolili necelého půl litru chladicí kapaliny. A museli jsme též vyměnit anténu. K tomu došlo ještě v zimě, kdy ji byl kolega líný před vjetím do tunelu odšroubovat. Myčka byla sice průjezdní a kartáče tedy šly jedním směrem, ven však cee’d vyjel s holou střechou. Své zjevně udělal mráz, který prut příliš zkřehčil a náhlou změnu teploty pogumované železo nevydrželo. Od té doby už nejsme líní ani v létě (tedy pokud se antény týká).

Po deseti měsících již bezpečně víme, že Kia Cee’d v provedení kombi je dokonale vyvážený vůz. Bez výstřelků, bez hledání slepých uliček. Za své peníze dostanete odpovídající hodnotu. Prostě auto pro život.

Na válcové zkušebně: Čítankový vzestup, nečekaná síla

Po 20 tisících najetých kilometrech přišla ta pravá chvíle vyrazit s dlouhodobě testovanou kiou do Auta Jarov na brzdu a zjistit, jak je na tom s výkonem. Pocity za jízdy jsou jedna věc, změřená skutečnost leckdy něco úplně jiného. Jak se záhy ukázalo, po stránce atletické je na tom kia asi stejně jako naše zlatá překážkářka Hejnová. Rozvážně rozložené síly pro celý závod, gradovaný výkon a doslova sprint v cílové rovince. Deklarovaný maximální výkon testovaný vůz překonal o celých 10 kW. Mnohem důležitější byl tvar křivky výkonu. Ten totiž stoupá od zhruba 1800 otáček nesmírně plynule a nejvyššího bodu dosahuje ve 4000 otáček (přesně změřeno při 3940 ot. / min při rychlosti 172 km/h), tak jak je uvedeno v techničáku. Nejvyšší dosažená rychlost byla 196 km/h při 4490 ot. / min. Nikde žádný turboefekt, prostě klidná síla. Také točivý moment je veličina, v níž skutečnost převýšila slibovanou hodnotu. Místo 260 N.m jsme naměřili dokonce 285 N.m, a to ve velmi širokém spektru. Už zhruba od 1750 otáček je k dispozici 260 N.m. Nejvýše se křivka dostane při 2450 otáčkách. A až do 4000 otáček má řidič stále k dispozici více než 250 N.m. Tvar křivky je předpisově plochý. Dá se říci, že motor ctí všechny módní trendy hodné druhého desetiletí třetího tisíciletí.

Základní technické údaje
MotorPřeplňovaný vznětový čtyřválec
RozvodDOHC
Válce/ventily4/16
Zdvihový objem 1582 cm3
Výkon94 kW při 4000 ot./min
Točivý moment 260 N.m při 1900–2750 ot./min.
Převodovka šestistupňová přímo řazená
Nejvyšší rychlost 193 km/h
Zrychlení 0 na 100 km/h 11,2 s
Spotřeba město/mimo město 5,1/3,9 l/100 km
Emise CO2113 g/km
Kombinovaná spotřeba 4,3 l/100 km
Rozvor náprav 2686 mm
Délka x šířka x výška 4659 x 1814 x 1461 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1320/550 kg
Objem palivové nádrže 50 l
Pneu Hankook Ventus Prime 205/55 R 16, litá kola
Objem kufru 528 l
Základní záruka 7 let/150 000 km, první 3 roky bez omezení kilometrů, 5 roků na lak, 12 let na neprorezavění karoserie. Garance vrácení vozidla během prvních sedmi dní s maximálním počtem 777 ujetých kilometrů
Cena testovaného provedení 465 980 Kč (navíc metalický lak Space Blue 14 000 Kč, automatické rozsvěcování světlometů ALC 2000 Kč).
Základní cena 449 980 Kč

Autor: Zbyšek Pechr, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (58)
10. 9. 2013 22:54
Re: problém ?
Zrychleni 0-100 využiješ naprosto běžně, stačí vyjíždět z vedlejší cesty na frekventovanou okresku. Další situací je výjezd na dálnici, zrovna ted kdyz tam jsou stopky na opravovanych usecich to plati dvojnasob (sice tam je 80ka ale stejne to vsichni masti 120).
10. 9. 2013 22:17
Re: ja si neodpustim porovnani s O3 1.6tdi/77kW
Co to je "realna dynamika"? >:D Dynamika je jenom jedna a Ceed dostal nakladacku od slabsiho auta.
10. 9. 2013 22:13
Re: ja si neodpustim porovnani s O3 1.6tdi/77kW
Ono taky zalezi jak tu pruznost merili...
9. 9. 2013 17:54
Re: Test
plně souhlasím.Dokonce i název ,,puberto,, je trochu si myslím omyl.Protože co já znám pár majitelů ceed 1.generace,tak jsou spokojený.Navíc ještě jsou rádi že nekoupili Oktávku.
9. 9. 2013 17:30
Re: ja si neodpustim porovnani s O3 1.6tdi/77kW
Napadlo ta ze O3 ma 5 stupnovu prevodovku, co znamena dlhsie a tazsie prevody ? ceed ma 6 stupnovu prevodovku, takze su kratsie. Co sa tyka meranej hodnoty z 0-100, moze mat tym padom O3 naviac. Co sa tyka realnej dymaniky (nie semaforoveho nahanania) ceed je na tom lepsie. Dobre by bolo porovnat zrychlenie napr. 80-120km/h.

P.S. posudzovat pruznost bezneho (nesportoveho) motora podla 0-100 je hovadina !