Kia Ceed se zbavuje atmosférické čtrnáctistovky. Nahrazuje ji tříválcem
Modelový rok 2020 znamená v případě nabídky Kie Ceed konec základního motoru 1.4 CVVT. Spolu s tím se i zvedly ceny.
Nabídka motorů se v posledních měsících u mnoha značek zásadně změnila, hlavně v souvislosti s novými emisními normami, automobilky zkrátka hledají různé cesty, jak snížit své flotilové emise, aby nemusely platit hrozící pokuty. Znamená to i konec několika atmosférických motorů, třeba Dacia se zbavila jednotky 1.6 SCe. Nyní k podobnému kroku přistupuje rovněž Kia.
Kia tak z nabídky modelu Ceed pro modelový rok vyškrtla dosavadní základní agregát v podobě atmosférického benzinového čtyřválce 1.4 CVVT, o výkonu 73 kW a točivém momentu 134 N.m.
Alternativa se však našla. Místo atmosférického čtyřválce přichází přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI naladěný na 73 kW a 172 N.m. Jeho výhodou je nejvyšší výkon dostupný v nižších otáčkách a vyšší točivý moment, dostupný v širším spektru otáček. V praxi by tak měl být příjemnější na jízdu.
Kia Ceed 5D – technická data motoru 1.0 T-GDI a jeho předchůdce | ||
Motor | 1.0 T-GDI | 1.4 CVVT |
Zdvihový objem [cm3] | 998 | 1368 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 73/4500 | 73/6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 172/1500-4000 | 134/3500 |
Převodovka | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 183 | 183 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,8 | 12,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 6,0 |
Příchod této verze litrové jednotky zároveň znamená konec stávajícího provedení 1.0 T-GDI s 88 kW a 172 N.m. Pro něj se alternativa v aktuálním ceníku nenašla – zákazníci musejí případně sáhnout až po 1.4 T-GDI se 103 kW.
Pohled do technických dat pak dokazuje hlavní důvod výměny atmosféry za turbomotor. Kombinovaná spotřeba nově nabízené jednotky činí 5,2 l/100 km, zatímco u 1.4 CVVT to bylo 6,0 l/100 km. Výhodou tříválce je i větší elán, z 0-100 km/h rozpohybuje Ceed za 11,8 sekundy, zatímco čtrnáctistovce to trvalo 12,6 sekundy.
Jen o výhodách to ale není, příchod nové jednotky také znamená zvýšení základní ceny Ceedu. Pětidveřový hatchback s 1.0 T-GDI ve výchozím stupni Comfort pořídíte za 379.980 korun, zatímco s 1.4 CVVT v tom samém stupni výbavy stál 364.980 korun. Za kombi Ceed SW se nadále připlácí 20.000 korun.
Standardní výbava se přitom nezměnila, nadále čítá šest airbagů, tempomat, multifunkční volant, rádio, manuální klimatizaci, dojezdovou rezervu nebo 15palcová ocelová kola.
Druhý stupeň se pak nově jmenuje Fresh a za 10.000 korun přidává přední mlhovky, kožený věnec volantu a zadní parkovací senzory. V nabídce vystřídal verzi Cool, která měla též mlhovky a kožený volant, místo parkovacích čidel však nabízela hliníková 16palcová kola.