TEST Kia Ceed 1.0 T-GDI vs. Škoda Scala 1.0 TSI – Když chcete normální auto
Silnice zaplavují SUV, Evropa se chystá na elektrickou éru, asistenční systémy směřují k autonomní jízdě. Sežene obyčejný člověk ještě nějaké normální auto? Naštěstí stále ano. Za rozumné peníze třeba Kiu Ceed nebo Škodu Scala.
Dojem, cena, prostor
Novou Škodu Scala už jsme otestovali sólo i ji porovnali s předchůdcem Rapid, ale ke konfrontaci s některým z konkurentů na našich stránkách zatím nedošlo. Když jsme ze široké nabídky nižší střední třídy vybírali optimálního soupeře, nejčastěji zazněl návrh Kia Ceed. U českých motoristů je dlouhodobě oblíbená, ať už jako auto rodinné, nebo služební. A prostě nám ke scale tak nějak pasuje. Zkoumání ceníku a technických parametrů jen potvrdilo, že nás intuice vedla správně. Cenově se oba modely prakticky shodují, jsou dobře vybavené, podobně velké a nabízejí stejný základní motor – přeplňovaný benzinový tříválec 1,0 litru.
Zahájení vyrovnaného souboje tedy nic nebrání.
Prohodily si role
Všimli jste si, jak zajímavým vývojem někdy prochází stylistický jazyk té které automobilky? Kompaktní kia a škoda jsou toho zdárným příkladem. Ohlédněme se o generaci zpět.
Ceed, tehdy pro zvýšení zajímavosti psaný ještě cee´d, byl dynamický švihák s výrazně klínovitým profilem a nešlo si jej moc splést.
To Škoda Rapid byla vzorem účelného konzervativního obalu, který neměl polarizovat, ale zavděčit se většině.
Teď je to přesně naopak. Z ceedu se stalo auto víc než tradičního střihu, které nenadchne, ani neurazí. Jediné, co jej pojí se značkou, je maska ve tvaru tygřího nosu. Zbytek auta se nese v duchu zaměnitelných rysů, což ale nutně nemusí znamenat minus.
Scala se od předchůdce odpoutala nejen novým jménem, ale i výrazně emotivnějším designem. Silueta karoserie se vymyká zvyklostem velkým zadním bočním okénkem a hodně protaženou střechou, nejen nám tak připíná zkrácené kombi. Špičatá příď s ještě špičatějšími světlomety a dominantní maskou je v davu jasně rozpoznatelná a na první pohled prozrazuje mladoboleslavský původ.
Víc než u kie se designéři uvolnili i při návrhu zádě, scala působí z tohoto pohledu zdravě dravě a především ve vyšší výbavě s dolů protaženým sklem jí musíme přiznat body za originalitu.
Klimatičtí problematici
Interiéry kie i škody jsou poplatné době, dominují jim tedy volně stojící obrazovky multimediálních systémů. Ceed sází na menší formát, zato se nevzdala velkých tlačítek pro snadný přístup k hlavním funkcím. Scala promítá na větší plátno, povely ale přijímá výhradně přes dotykový displej, na což si v autě asi nikdy nezvykneme. Naoko luxusní „domácí kino“ je po pár dnech upatlané, občas musíte na ikonu ťuknout dvakrát a menu se stává s každou novou generací komplikovanější. To se kolikrát divíte, jakou zajímavou položku kdesi v hloubi objevíte, ale za dva dny už nevíte, kde to bylo. Ale abychom byli spravedliví, když už to musí být, pak patří škodovácký systém rozhodně k uživatelsky příjemnějším. Bývá mnohem hůř.
Díky robustní přístrojové desce, která posádku hezky obklopuje, působí kia útulnějším dojmem. Mix měkkých a tvrdých plastů vypadá na pohled jednotně, ke kvalitě zpracování nemáme jedinou výtku. Ta míří k displejům klimatizace uprostřed otočných ovladačů. Stačí pár paprsků slunce a nastavenou teplotu nepřečtete, kontrast zvýšit nelze. Jinak je po ergonomické stránce vše v naprostém pořádku.
Scala sází na štíhlejší řešení palubní desky, ostřejší hrany a důraz na horizontální linii. Dýchá z ní víc industriálního chladu, který ale dobře odolává času a po kvalitativní i funkční stránce je bezchybný. Ve scale se okamžitě zabydlíte, perfektně uklizené ovladače jsou na správném místě, šťouravá poznámka putuje opět k panelu klimatizace. Z něj vyřešíte jen základní nastavení, jakmile ale chcete přepnout směr nebo intenzitu proudění vzduchu, musíte stisknout tlačítko menu a proklikat se ne zrovna přehledným menu na hlavním displeji. Přitom zrovna tohle bývala škodovácká parketa, kterou jsme dávali za vzor.
Na prodejně remíza, v servisu debakl
Psát tento test loni, dostala by visačku „cenový tip“ Škoda Scala, protože litrová Kia Ceed startovala na 404.980 Kč. Aktuálně ji ale pořídíte o patnáct tisíc levněji, což pořadí obrací. Úplně nejlevnější verze jsme tentokrát vynechali. V případě ceedu by to byla atmosférická čtrnáctistovka se 73 kW za 364.980 Kč, u škodovky pak přeplňovaná Scala 1.0 TSI 70 kW za 369.900 Kč.
My ale testujeme až druhá nejslabší provedení, musíme se tedy posunout na dohled čtyřsettisícové hranice. Rozdíl 4920 Kč ve prospěch kie se ale nemění. Ceed v základní výbavě Comfort přijde na 389.980 Kč, scala v úrovni Ambition na 394.900 Kč. Oba s rezervou plní naše požadavky na výbavu auta nižší střední třídy, Navíc mají ve standardu tempomat, přednárazový systém s automatickým brzděním v případě hrozící nehody nebo samočinné udržování auta v jízdním pruhu.
Navíc každý přidává ještě něco málo k tomu. Kia například automatické přepínání dálkových světel nebo dojezdovou rezervu, škoda zase světlomety LED, mlhovky a možnost dokupovat příplatkové prvky dle libosti, což u ceedu můžete až ve vyšších výbavách. Jednotlivě či v akčních paketech si můžete už do nejlevnější scaly dokoupit třeba kolenní airbag řidiče a boční zadní vaky, navigaci, světlomety Bi-LED, vyhřívání všech sedadel a čelního skla nebo parkovací čidla a kameru. Částky za tyto položky nejsou mnohdy nejlidovější, ale tu možnost zkrátka máte.
Tradičním lákadlem Kie je sedmiletá záruka s omezením 150.000 km a pětiletá garance na lak, to Mladá Boleslav se drží zákonné lhůty dvou let. Vyvažuje to ale výrazně levnějšími náhradními díly a servisem. Přední světlomet stojí na kiu dvaapůlkrát víc, zadní svítilna trojnásobek a za jedno sklo na ceed máte dvě na scalu, a ještě zbude. Také součet předepsaných prohlídek do 100.000 km se liší víc, než by bylo zdrávo, a tak nám nezbývá než ceedu zhoršit známku o stupeň.
Pořizovací náklady | Hyundai i30 1.0 T-GDI 88 kW (etalon) | Kia Ceed 1.0 T-GDI 88 kW | Škoda Scala 1.0 TSI 85 kW |
Základní cena | 339 990 Kč (Entry) | 389 980 Kč (Comfort) | 394 900 Kč (Ambition) |
Cena verze Světa motorů | 349 990 Kč (Trikolor) | 389 980 Kč (Comfort) | 394 900 Kč (Ambition) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač. | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Asistent rozjezdu do kopce | Ano | Ano | Ano |
Automatické přepínání dálkových světel | Ano | Ano | 9000 Kč (paket) |
Dvouzónová automatická klimatizace | Ne | Ne | 11 500 Kč |
Senzor světla/deště | Ano/Ne | Ano/Ne | Ano/9000 Kč (paket) |
Elektrické ovládání zadních oken | Ne | Ano | Ne |
Kolenní airbag řidiče (včetně zad. bočních vaků) | Ne | Ne | 4500 (14 800) Kč |
Litá kola | Ne | 9000 Kč | 12 100 Kč |
Metalíza | 16 900 Kč | 15 000 Kč | 14 200 Kč |
Mlhová světla | Ne | 10 000 Kč (paket) | Ano |
Navigace | Ne | Ne | 29 600 Kč |
Přednárazový systém/udržování v pruhu | Ano/Ano | Ano/Ano | Ano/Ano |
Rezerva | Ne | Ano | 2100 Kč |
Světlomety LED/Bi-LED | Ne/Ne | Ne/Ne | Ano/19 000 Kč |
Tempomat | Ano | Ano | Ano |
Vyhřívání P/P+Z sedadel/čelního skla | Ne/Ne/Ne | Ne/Ne/Ne | 7000/11 800/5400 Kč |
Z/P+Z parkovací senzory/kamera | Ne/Ne/Ne | Ne/Ne/Ne | 9200/17 300/7000 Kč |
Porovnání cen | 349 990 Kč (100 %) | 389 980 Kč (o 11,4 % dražší) | 394 900 Kč (o 12,8 % dražší |
Známka | 1,00 | 2,50 | 1,50 |
Pořadí | 2. | 1. |
Velký a větší
Hned v úvodu pojednání o prostornosti můžeme prozradit, že ani s jedním z testovaných aut nešlápnete vedle a dostanete místa, kolik od kompaktu čekáte. V případě škodovky pak navíc s obvyklým podélným bonusem na zadních sedadlech. Devatenáct centimetrů, které zbývají před koleny redaktora vysokého 178 cm, je naprostý luxus. Kie jsme naměřili rovných deset, a i to je dostatek. Na šířku si nemají soupeři co vyčítat ani závidět, velmi podobně jsou na tom ve výšce. Ve scale se sedí sympaticky výš než v některých jiných škodovkách, což v případě našeho redaktora znamená mít hlavu 9 cm od stropu. V kie je to sedm čísel. Sedí se totiž ještě o chloupek výš, což se nám líbí a poskytovaný prostor nad hlavou je pořád dostatečný.
V dosud vyrovnaném boji odhalilo nečekanou disproporci měření přední části interiéru. Ceed totiž slibuje o 13 cm širší obytný prostor. Jenže realita tomu neodpovídá. A pak jsme si všimli toho širokého středového tunelu a dveřních madel vystupujících výrazně do prostoru – hlavně dlouhány může obojí už trochu utiskovat. Proto nám rozdíl proti škodovce s útlejšími konstrukčními celky nepřipadá tak výrazný. Ta se naopak dost poučila a středový panel je proti starším škodovkám o dost subtilnější.
Sedadla obou aut vpředu i vzadu můžeme shrnout jednoduše: bezproblémová. Pohodlná i na delších cestách, adekvátně tvarovaná, aby podržela tělo v zatáčkách. Ha, a přece piha na kráse. Hlavové opěrky kie jsou hodně předkloněné, tlačí hlavu řidiče dopředu a sklon u nich nastavit nelze. Zvolená poloha ve škodovce vyhoví širší skupině řidičů. Ještě dodejme, že elektricky ovládaná zadní okna má ceed od nejnižší úrovně výbavy (byť bez samočinného dojezdu), nejlevnější scala pak v paketu za 10.000 Kč.
Údaje o testovaných vozidlech | Kia Ceed | Škoda Scala |
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) | 174/10 | 179/19 |
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) | 93-100/95 | 92-102/96 |
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) | 5-13/7 | 6-14/9 |
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) | 150/148 | 147/143 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) | 143/134 | 130/133 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 51 x 50/50 x 54 | 53 x 51/52 x 51 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 63 x 50 | 63 x 49 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 76 x 101 | 85 x 96 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 66/188 | 66/189 |
Dlouhý, široký a elektrický
Štědrý objem zavazadlového prostoru už ke Škodovce tak nějak patří. Scala není výjimkou a v dlouhém zadním převisu vozí obří kufr s kapacitou 467 litrů. Už na pohled vynikne jeho hloubka a výška pod krycí plato, což jsou parametry, díky kterým nad ceedem s 395 litry vítězí.
Ceed má ve standardní výbavě výškově stavitelnou mezipodlahu, do škodovky ji pořídíte za 3400 Kč. Pouze s ní vyrovnáte po sklopení opěradel dno do roviny a zbavíte se schodu.
Kia má také z výroby dojezdovou rezervu, u scaly za příplatek 2100 Kč. Bonusem škodovky je zase 12V zásuvka v kufru, chytře řešené plato v kolejnicích místo čepů, co se rády utrhnou, a možnost elektrického otevírání víka – ale pouze pro výbavu Style za 9600 Kč.
Průvlak na lyže a jiné dlouhé předměty bohužel nenabízí ani jeden z hatchbacků.
Motor, jízda
Stejné, a přece tolik jiné
Oba přeplňované benzinové tříválce známe jako své boty. Motor 1.0 T-GDI jsme si rok užívali v dlouhodobě testované Kie Rio, 1.0 TSI zase ve Škodě Rapid. První nás bavil šťavnatostí, druhý hospodárností. Jenže než se tyto aregáty zabydlely v dnes zkoušených modelech, dostaly povinný filtr pevných částic a pár dalších emisních opatření, takže dost věcí může být jinak.
Kia nezlepšila hlavní pihu na kráse svého litru, který na volnoběh a v nízkých otáčkách jadrně klokotá a vibruje, při rozjezdu potřebuje trochu víc plynu a po vytočení pozná tříválcový rytmus i hluchý.
Škodovka naopak na tříválci hodně zapracovala, běží sametově, tiše, jemně se rozjíždí a ani po vytočení nepůsobí rušivě. Navíc má větší grády než kia, kterou emisní opatření dost otupila, a dlouhé převody i o 50 kg vyšší hmotnost auta také udělají své. Subjektivní dojem potvrdilo měření pružného zrychlení, kdy kia zaostává za škodovkou vždy o sekundu až dvě.
Značné rozdíly plynou z odlišné charakteristiky motoru a zpřevodování – u kie dost dlouhého. Vjíždíme do obce, necháváme zařazenou pětku. Ceed točí 1300 min-1 a motoru se to dost nelíbí, duní. Tříválec potřebuje alespoň 1700 otáček, aby se uklidnil a trochu reagoval na povely plynu.
Scala nás naopak nechává korzovat těsně nad hranicí tisíce otáček. Městské tempo na pětku znamená 1250 min-1, na rozdíl od kie můžeme v klidu zařadit i šestku a pokračovat na 1150 min-1 bez známek trápení. Ve stejném místě, kde jsme ceedu ulevili od bolesti podřazením na čtyřku. Tak to jde po celé testovací trase a praktický důsledek je zřejmý. V ceedu jsme mnohem častěji řadili a celková spotřeba byla nakonec o necelý litr vyšší než u scaly.
Abyste si ale nemysleli, že je jízda v ceedu nějakým utrpením, to vůbec ne. Jezdí se s ním na pohodu, je potřeba motoru vyhovět a prostě přijmout fakt, že kultura chodu je svérázná.
Když ale bezprostředně přesednete do scaly, najednou se ocitnete v jiném světě. Bez vibrací a hluku, s pohotovější reakcí na plyn a nižším apetitem. A také povedenějším řazením. Je tiché, krátké a příjemně vymezené, zatímco v kie doprovází každou změnu převodového stupně laciné cvakání při přechodu neutrálu o něco volnější kulisy.
Údaje o testovaných vozidlech | Kia Ceed 1.0 T-GDI 88 kW | Škoda Scala 1.0 TSI 85 kW |
Motor, ventilový rozvod | přeplňovaný benzin R3, DOHC | přeplňovaný zážehový R3, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 998 | 999 |
Největší výkon (kW/min-1) | 88/6000 | 85/5000-5500 |
Největší točivý moment (Nm/min-1) | 172/1500-4000 | 200/2000-3500 |
Převodovka | 6° manuální | 6° manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4310 x 1800 x 1447 | 4362 x 1793 x 1471 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2650, 1573/1581 | 2649, 1531/1516 |
Standardní pneumatiky | 195/65 R15 | 205/55 R16 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1297/578 | 1240/503 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 600/1200 | 620/1200 |
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) | 395/1291 | 467/1410 |
Objem nádrže paliva (l) | 50 | 50 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 | 201 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 11,1 | 9,8 |
Emise CO2 (g/km) | 122 | 113 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 6,3/4,8/5,4 | 6,4/4,2/5,0 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) | 8,5 | 7,6 |
Pružnost na 5./6. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) | 13,3/16,2 | 11,0/15,3 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) | 3000 | 2800 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 36,3 | 34,1 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 46,1/85,3/124,3 | 48,9/87,2/126,3 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,8 | 5,9 |
Dvě tváře měkkosti
Ceed patří k výjimkám, které se v kompaktním segmentu nevzdávají víceprvkové zadní nápravy ani u nejlevnějších verzí. Vysoká tuhost karoserie i podvozku mají odvrácenou stranu v podobě většího přenosu valivého hluku od kol, hlavně zadních, ale to je jev dnes bohužel čím dál častější. Nevyhýbá se ani scale, která má nápravu levnější, výhradně vlečenou. Přesto nám přijde odhlučnění podvozku o chloupek lepší.
Obě auta jsou měkoty, jen se podívejte na fotku manévru mezi kužely – jak visí pravé zadní kolo ve vzduchu. U ceedu je komfortní naladění cítit víc, na zvlněné silnici se jen pohupuje, do zatáček se naklání a necitlivé gumové řízení napovídá, že pohodové přesuny jsou to, oč zde běží.
Ceed vás celkově vybízí k poklidné jízdě, kterou si užijete, protože tlumení nerovností v běžném cestovním tempu je velmi příjemné. Teprve když trefíte díru ve vyšší rychlosti, kolo zavěšené na měkkém odpružení si dupne. Když jsme se po strupaté okresce svezli trochu ostřeji, přestal podvozek stíhat držet kola na zemi, karoserie ceedu sebou nervózně šila a my jsme museli auto pořád mírně korigovat. Zpátky jsme to vzali výletně, a naprostá pohodička.
Scala je jiná. Pocitově pevnější, přitom mezi kuželkami zaklekává ještě víc než ceed. V našem případě byla posazena na přepínatelné tlumiče se dvěma režimy a sedmnáctipalcová kola. Řízení je nepatrně tužší než v kie, ale také nesrovnatelně přesnější. Cítíme, jak kola přesně následují pohyb volantu, zatímco v ceedu jako bychom natahovali gumu. Šťavnatější motor a přesnější vedení si doslova říkají o peprnější styl jízdy a scale se to líbí. Pokud patříte k řidičům, kteří se i s běžným autem v rámci legálních mantinelů rádi trochu svezou, bude vás škodovka bavit o dost víc.
I ona je ve svém gruntu komfortně poddajná a umí pohoupat, ale díky preciznějšímu řízení se lépe vede a celkově se můžete do podvozku víc opřít. Nerovnosti kopíruje scala spojitě, na záplatách je klidnější než ceed, ale také si zabubnuje. Jen na ostrých výmolech kopne zřetelněji než kia, čemuž se nelze divit vzhledem k vlečené nápravě a o palec většímu obutí testovaného kusu.
Máme tu tedy dva komfortně měkké hatchbacky, přičemž ceedu vyhovuje klidnější jízda, zatímco scala se s chutí sveze i ostřeji a mile při tom překvapí.
Závěr
Závěr
Škoda Scala stojí na platformě malých vozů s vlečenou zadní nápravou a Kia Ceed s víceprvkovým zavěšením jí bývá dávána za příklad, jak se to má dělat. Přesto z duelu odjíždí scala jako vítěz a rozhodně to není jen díky většímu kufru, tradiční to zbrani škodovek. Kiu zastínila prostorem na zadních sedadlech, výrazně kultivovanějším a úspornějším motorem, preciznějším řazením i řízením a v neposlední řadě vyváženějším podvozkem. Stejně jako ceed je velmi komfortní, navíc ale snese i ostřejší zacházení. Byla by ovšem chyba si výsledek vyložit tak, že první je dobrý a druhý špatný. U ceedu by nás to mrzelo, protože jej považujeme za velmi povedené a vyvážené auto. Ale co naplat, scala je v popsaných ohledech dotaženější.
Hodnocení (Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům) | Kia Ceed 1.0 T-GDI 88 kW | Škoda Scala 1.0 TSI 85 kW |
DOJEM | ||
Design | 1,50 | 1,50 |
Dílenské zpracování | 1,50 | 1,50 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,50 | 1,00 |
Sedadla | 1,50 | 1,50 |
Zavazadelník a variabilita | 1,50 | 1,50 |
Ovládací prvky | 1,50 | 2,50 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,50 | 1,00 |
Pružnost | 1,50 | 1,00 |
Spotřeba | 2,00 | 1,00 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,50 | 1,50 |
Řízení | 2,00 | 1,50 |
Brzdy | 1,00 | 1,00 |
Ovladatelnost | 1,50 | 1,50 |
Jízdní komfort | 2,00 | 1,50 |
CELKEM | ||
Výsledná známka | 1,57 | 1,39 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Pořadí | 1. Škoda Scala 1.0 TSI 85 kW | 2. Kia Ceed 1.0 T-GDI 88 kW |
Plusy | Prostorný interiér a kufr | Prostorný a útulný interiér |
Kvalita materiálů a zpracování | Pohodlná sedadla | |
Silný, úsporný a kultivovaný motor | Komfortní odpružení | |
Jisté jízdní vlastnosti | Ergonomie ovládacích prvků | |
Mínusy | Složitější ovládání klimatizace a některých funkcí navigace | Vibrace a zvuk tříválce |
Chybí průvlak na lyže | Vyšší hluk od podvozku | |
Tlumení krátkých nerovností | Gumové řízení | |
Cvakající řazení | ||
Průměr celkem | 1,39 | 1,57 |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme známku 1,00, dále je stupnice rozdělena po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším pětidveřovým kompaktem s odpovídajícím motorem a výbavou podle požadavků Světa motorů je Hyundai i30 1.0 T-GDI 88 kW Trikolor za 349.990 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 367.490 Kč. Za cenu od 367.491 Kč do 384.989 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.