Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia HabaNiro Concept: Je tohle budoucnost elektromobilů?

Tomáš Dusil
Diskuze (5)

Na autosalonu v New Yorku předvedla Kia Motors America svoji představu o elektromobilu budoucnosti. Zvláštně řešený vůz pojme čtyři cestující a na jedno nabití ujede více než 450 km.  

Jak budou vypadat elektromobility v budoucnu, se nám snaží automobilky nastínit různými koncepty a studiemi. Jedním z nich je i Kia HabaNiro, kterou vytvořila americká vývojová divize korejské automobilky KMA (Kia Motors America).

HabaNiro je elektromobilem budoucnosti, který kromě v danou chvíli čistého pohonu nabídne také pohon všech kol. Zároveň odveze až čtyři pasažéry na vzdálenost na jedno nabití přes 450 km.

Na první pohled nekonvenčně řešené auto v sobě ukrývá velmi progresivní technologie. Třeba autonomní řízení na stupni 5, tedy ten nejvyšší možný. Pokud jede vozidlo v autonomním režimu, posune se volant spolu s přístrojovým štítem více dopředu, aby zajistil pasažérovi na místě řidiče větší prostornost.

Přístup do kabiny umožňuje čtveřice dveří otevíraných vzhůru podobně jako u legendárního Mercedesu 300 SL „racek“. S tím rozdílem, že přední dveře se vyklápějí jakoby dopředu (toto pro změnu připomíná supersportovní automobily), zadní pár stejným způsobem na opačnou stranu. Chybějící střední sloupek C znamená mnohem snazší nastupování do kabiny.

Ta by měla zajistit velký vnitřní prostor a samozřejmě posádce nabídnout možnost využívat moderní technologie. Zvláštností jsou chybějící klasické ovladače, stejně jako hranaté monitory rozhraní. Vše se promítá na čelní sklo za pomoci HUD ,a to po celé jeho šířce. Kromě dat mohou být zobrazovány třeba filmy ze zábavního systému. Součástí možností head-up displeje je také kromě navigace s reálnou topografií povrchu rovněž kamera suplující zpětná zrcátka. Ovládání vozu se omezuje na rozměrný displej konkávního tvaru, táhnoucí se po celé délce palubní desky. O optimální klima v kabině se stará systém Perimeter Ventilation Ssytem (PVS), který interiér zásobuje čerstvým vzduchem.

V něm upoutají třeba sedadla čalouněná červenou barvou (Firemní barva Kia Motors). Druhá řada je sice jen pro dva, avšak tvůrci ji vyřešili jako klasickou lavici. „Naším cílem bylo udělat elektromobil, který se uplatní nejen v městských ulicích, ale takový s nímž můžete vyrazit i za něj do kopců. A to vše ve vysokém komfortu jízdy,“ řekl k HabaNiro Tom Kearns, vice prezident Kia Design Center America (KDCA). HabaNiro je tak vlastně kompaktní crossover.

O technice toho tvůrci mnoho neprozradili. HabaNiro je dlouhé 4.430 mm, vysoké 1.600 mm a široké 1.955 mm. Vzhledem k délce nabízí velký rozvor náprav 2.830 mm, který je jedním z klíčů k prostorné kabině.

K pohonu auta slouží systém e-AWD zahrnující dva elektromotory. Výrobce slibuje pokročilou technologii akumulátorů, co přesně tisková zpráva neuvádí. Auto jezdí na 20palcových kolech s pneumatikami 265/50.

Zatím není jasné, zda se HabaNiro někdy dostane do sériové výroby. Jako celek asi zatím ne, jeho dílčí technologie ale možná v budoucnu uvidíme na vozech korejské značky.

Tomáš Dusil
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - Blue Sun
20. 4. 2019 09:37
Kolik
let už se v konceptech objevují podobně řešené sedačky a v reálném provozu stále nic...
Avatar - pradeda777
18. 4. 2019 19:24
Kua další zkratomobil....
...už mě z ních přetéká počítač... :-) .
Avatar - Ada je zase tady
18. 4. 2019 18:21
Je tohle budoucnost elektromobilů?
Ne. Elektromobily nemají budoucnost.