Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Optima Hybrid: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 10. 10. 2012 • 01:08
46
16
Zobrazit náhledy (46)
Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima Kia Optima
Jak se chová nový hybrid automobilky Kia jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. V čem vyniká a na čem je ještě nutno zapracovat?

V USA i Koreji se sice hybridní Optima prodává již více než rok, na starý kontinent se však dostala až nyní. Přišla přitom o 4 deci objemu, benzinový čtyřválec v evropských verzích má totiž rovné dva litry.

Jak spojení klasického automatu, ve kterém místo hydrodynamického měniče najdeme elektromotor, a benzinového agregátu funguje v praxi si můžete přečíst na konci článku. Před tím se však zastavme u automobilky Kia jako takové a zmínit musíme i nové Sorento.

Kia krizí proplouvá

Tandem Hyundai/Kia si v celosvětových prodejích drží pátou příčku (první polovina roku 2012 3,5 milionu prodaných vozů) a decentně stahuje náskok čtvrtého Renaultu s Nissanem (4 miliony). Na prvních třech místech to je hodně těsné, GM s 4,67 miliony vede s náskokem 30 tisíc aut před Volkswagenem (včetně Porsche), který si zase udržuje nicotný náskok deset tisíc aut před Toyotou.

Pro nás zajímavější je však vývoj v Evropě. Z dat za prvních osm měsíců letošního roku je vidět, že krize ještě zdaleka nekončí. Renault se meziročně propadl o téměř 20 procent, o víc jak dvanáct procent se propadl i Fiat, Opel, peugeot, Ford a Citroen. Mazda s mínus 10,9 procenty na tom v trhu propadajícím se o 7,1 % také není dobře, ale alespoň má v rukávu velice silný trumf: velmi chválenou Mazdu 6.

Mezi marketingové „tygry“, kteří meziročně rostou, můžeme s potěšením přivítat Škodu (+ 0,8 %), Chevrolet (+ 7,5 %) nebo Hyundai (+10,1 %). A co Kia? Ta má velmi dobrou pozici, meziročně se dere nahoru se zlepšením o 23,1 %. Tento rok je v plánu prodat v Evropě 345 tisíc vozů Kia. Vysvětlení je jasné, Kia v posledních měsících předvedla velkou modelovou ofenzivu: představeno bylo nové Picanto, Rio, Cee´d, Optima a nyní faceliftované Sorento. U něj se však na chvíli zastavme.

Sorento: facelift? Ne!

Ačkoliv sama automobilka prezentuje změny provedené na Sorentu jako facelift, jde spíše o novou generaci v hávu té předchozí. Dostalo totiž zcela novou, prostornější platformu (sdílenou se Santa Fe), která je o 18 procent odolnější proti krutu, jízda je tišší a v seznamu výbavy se objevilo mnoho nových položek. Za všechny jmenujme možnost nastavení posilovače řízení, devatenáctipalcová litá kola (poprvé u vozu Kia), parkovací systém, detekce mrtvého úhlu atd. Výrazný je také posun na poli bezpečnosti, a to nejen pasivní, ale díky silnějším a větším brzdám či novému zavěšení náprav i té aktivní. V praxi potěší i lehce „prémiové“ doplňky jako velký přístrojový LCD štít, příjemný kožený volant nebo ventilovaná sedadla.

Dieselový agregát o objemu 2,2 litru a výkonu 145 kW se nyní spokojí se sedmi desetinami nafty na 100 km (5,8 l v kombinovaném měřícím cyklu) méně , nový motor 2,4 GDI se 141 kW posílil oproti předchozímu 2,4 MPI o 12 kW a 17 Nm na dnešních 242 Nm. Kombinovaná spotřeba přitom zůstala na hodnotě 8,6 litru. Díky novému tvarování přední a zadní části či snížení vozu o 10 mm se výrazně zlepšil koeficient aerodynamického odporu a to z 0,38 na 0,34.

Pokrokové baterie

Lithium-polymerové baterie jsou sice ve světě elektroniky známé už více než patnáct let, v automobilové branži se však zatím příliš nevyužívají. Akumulátory nikl-metal hydridové používají u Peugeotu, Citroenu, Lexusu a najdeme je i u většiny modelové řady Toyoty. Modernější lithium-iontové pak najdeme v BMW, Fordech nebo Fiatech.

Akumulátory lithium-polymerové by měly mít (oproti iontovým) výhodu ve větší životnosti. Proti NiMH jsou pak při stejné kapacitě menší a lehčí, navíc se méně zahřívají a odvod přebytečného tepla proto není takový problém.

Akumulátory o kapacitě 1,43 kWh jsou uloženy v zavazadlovém prostoru, který zmenšují o 27 %, tedy z 505 na 369 litrů. Energii z nich čerpá synchronní elektromotor pracující s napětím 270 V, který poskytuje 29 kW v rozmezí 1.400 a 6.000 otáček. Točivý moment 205 Nm je zase dostupný od nuly do 1.400 min -1. Benzinový čtyřválec pracující v atkinsonově cyklu poskytuje výkon 110 kW při 6.000 min-1 a točivý moment 180 Nm při 5.500 min-1. Kombinovaná spotřeba paliva je 5,4 litru.

Zajímavostí je generátor zvuku, umístěný v předním nárazníku. Ten vydává poměrně snesitelný zvuk, který varuje chodce. Aktivní klapka v prostoru chladiče se ve vysokých rychlostech zavírá, čímž se o snižuje celkové množství vzduchu, vstupujícího do motorového prostoru a tím i celkový aerodynamický odpor vozu. A t až o deset procent, na výsledný koeficient 0,26.

Jízda

Jízdní vlastnosti Optimy Hybrid jsou dobré. Auto je naladěno na poklidnou jízdu, dobře filtruje nerovnosti a zatáčky zdraví decentními náklony. Podobně jako u dalších hybridů je zde velmi cítit přesun těžiště více ke středu vozu, na limitu se, oproti například dieselové Optimě, chová mnohem déle neutrálně. Rychlé průjezdy zatáček však není to, k čemu je stvořena, což nám doslova v každé zákrutě připomínaly ekologické pneumatiky.

Ty totiž nejenže při natočení volantu na drsnějším asfaltu vyluzovaly opravdu nepěkný zvuk, který si majitelé vozů s kvalitním obutím dopřejí pouze při nedotáčivém smyku, navíc také pořádně nedržely. Optima Hybrid tak za vrcholem zatáčky zakoušela hrnutí bokem spíš než nedotáčivost.

Kombinovaný výkon 190 koní se na papíře zdá být naprosto v pořádku, v praxi jej však nepříznivě ovlivňuje pomalejší reakce převodovky. Ta se totiž (logicky) snaží motor udržovat v co nejnižších otáčkách pod dvěma tisíci, takže je pro rychlé vystřelení vpřed, na které nemá samotný elektromotor sílu, nutno několikrát podřadit.

Baterie o kapacitě 1,43 kWh nevydrží pracovat samostatně moc dlouho a oproti předpokladům se příliš často nevypínal ani benzinový čtyřválec, který baterii možná až příliš svědomitě dobíjel. Je však možné, že to bylo charakterem trasy, která vedla kopcovitým terénem. Naše posádka dosáhla na asi šedesátikilometrovém okruhu spotřeby 6,9 l paliva na 100 kilometrů, byli však i tací, co okruh projeli se spotřebou dvojnásobnou. Na rozdíl od kolegy jsme na TFT LCD displeji vypěstovali pěknou zelenou větvičku s kvítky, do plného počtu chyběla jen jedniná hvězdička.

Ve městě by měl hybrid být na elektřinu schopen urazit zhruba tři kilometry, podmínkou je samozřejmě plný stav nabití baterií. V praxi to není tak úplně jednoduché, nabít baterie do plného stavu se nám totiž na celém úseku nepodařilo. Optima Hybrid je klasický mild-hybrid, akcelerace z klidu na 50 km/h čistě na elektřinu je tedy možná jen za předpokladu opravdu jemné, až chirurgické práce s pedálem plynu. Vypnutí motoru při klidné jízdě by mělo být možno až do rychlosti 100 km/h. Zajímavostí je, že i v takzvaném „EV módu“ může pracovat motor: spojka sice motor oddělí od elektromotoru (viz. schéma), ten ale stále přes generátor může dobíjet baterii. Úplně čistokrevný EV mód auto nemá.

Ceny nového Sorenta i hybridní Optimy přineseme již zítra ráno.



Související články

Témata
Avatar - JirkaVejrazka
11. 10. 2012 15:41
Re: Toyota je...
HSD je vyborne vymyslene, ale Toyota ho ma pravdepodobne patentovane (hlave PSD - tu e-CVT). Takze ostatni vyrobci nejspis musi tuhle cast resit jinak.
11. 10. 2012 13:29
Re: Baterie
Nebojte, poměrně velmi brzo chystáme klasický redakční test, čas určený pro jízdní dojmy jsem tentokráte raději z velké většiny věnoval právě hybridu. I ten se ještě do konce roku objeví v redakčním testu.
11. 10. 2012 12:44
Re: Toyota je...
Toyota má těch hybridů celkem hodně, takže pokud se ti nelíbí např. Prius, tak máš na výběr. Co se týče techniky, tak HSD od Toyoty je rozhodně lepší. To jejich planetové CVT je levné, věčné a bez spojek(kurvítek).
11. 10. 2012 09:42
Re: Baterie
No to je fakt, o Sorentu by se mohli vice rozepsat
Avatar - Katikakus
11. 10. 2012 09:36
Re: Baterie
Vyhody Li-Pol pred NiMH prijdou komicke mozna prostackovi jako ty.... :no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud