TEST Kia Optima 1,7 CRDi MT – Království za dvoulitr!
Kia Optima vstoupila na náš trh sebevědomě, zatím se jí však úplně dobře nedaří. Ano, v letošním červenci si ji sice koupilo více lidí než Hondu Accord nebo Mazdu 6, to jsou však už pomalu dožívající modely. Konkurenti jako Renault Laguna, Opel Insignia či Peugeot 508 jsou na tom dvakrát či třikrát lépe a na sestřelení leaderů segmentu by Kia potřebovala minimálně Dragunova; tak daleko od nich totiž leží.
Jaký je důvod? Mezi příčiny můžeme počítat menší paletu motorizací (tedy pokud se dvěma motorům dá říkat paleta) či pro Evropany málo frajerský naftový čtyřválec se 100 kW a objemem 1,7 litru. Ten se objevil v redakčním testu již podruhé, tentokráte jsme jej vyzkoušeli s manuální šestistupňovou převodovkou.
Jako na houpačce
S testovaným autem jsem najel asi 1200 kilometrů, přičemž se nedá říci, že bych si udělal nějaký vysloveně konzistentní názor. Auto totiž své přednosti vyvažuje několika zbytečnými zaváháními. Začněme tedy tím, co mi na Optimě vadilo. Šlo hlavně o věci, které mé předchozí kratší svezení s automatem vybavenou verzí neodhalilo.
Třeba výstupek v místě pravého kolene, tedy tam, kde středový tunel pomalu přechází v palubní desku. Při mé výšce 180 cm se trefil přesně do místa na koleni, kde to rozhodně není příjemné. Jedinou pomocí bylo neulevovat pravé noze, nebo ji vždy zkrátka poskládat nějak jinak, než mám zažito. Na druhé straně byl zase nepříjemný plastový kryt reproduktoru, o který se ležérně odložené koleno v létě (v krátkých kalhotech) dře.
Dobrá, jde spíše o subjektivní záležitosti, proto přidám dvě objektivní věci. Tou první je krátké polstrování ve dveřích. Levý loket si zde odkládáte nepohodlně na dřevěný dekor, místo do měkkého, tedy pokud si opět neupravíte držení volantu, aby se tak nedělo. Druhou věcí je středová opěrka bez možnosti posunutí.
kia testy vyssistredni Interiér je jinak zpracován dobře, na první, druhý a dokonce i třetí pohled nepůsobí ani trochu kýčovitým dojmem, jakkoliv dřevěné dekory u korejských vozů asi nikdy nebudou mým favoritem. Důležité je, že rozmístění i velikost tlačítek je v pořádku, líbí se mi i lehká orientace středového panelu na řidiče a poměrně nízká poloha za volantem. Ano, některé detaily neprémiovou cenovku prozradí, ve srovnání s mainstreamovými konkurenty však Kia Optima rozhodně v žádném aspektu nezaostává. Drobným, zato hodně vypovídajícím detailem je možnost objednání verze s vyhřívanou a odvětrávanou sedačkou řidiče. Nestačí? Pak si v zimě vzpomeňte na řidiče Optim – jejich volant totiž může být vybaven elektrickým vyhříváním.
Místa je co do šířky uvnitř dostatek, na zadních sedadlech jsem se však už musel trošku nahrbit, to kvůli panoramatickému střešnímu oknu. To je častý jev u sportovněji střižených karoserií, horší ale je, že podobně málo místa najdeme i nad hlavou řidiče. Výška 180 centimetrů je zde vysloveně optimální. Dobrou zprávou je vyhřívání zadních sedadel, tou horší byla absence výdechů klimatizace z konce středového tunelu.
kia testy vyssistredni Jako řidiči mi však vadila spíše jiná věc: nutnost zatáhnout ruční brzdu naplno (jinak nefungovala správně) a poměrně ležérní snaha samostmívajícího se zpětného zrcátka o ochranu zraku za šera a v noci. Možná ale šlo o chybky jen u tohoto konkrétního modelu. S umístěním větší lahve s pitím budete mít v interiéru problém, šikovný detail je naopak zúžení na dně držáků pití uprostřed, díky kterému ve velkých dírách dobře usadí i úzké plechovky.
Jízda
Optima na krásných, leč choulostivých osmnáctipalcových kolech jezdí velmi slušně. Zatáčku sice uctivě pozdraví lehkým nakloněním, nedotáčivost však není přehnaně velkým strašákem. Rychlé táhlé zákruty dokáže auto překonat německy stabilně a stejně se chová i ve vysokých rychlostech na dálnici, na okresce se Optima vinou kombinace měkčích pružin s tužšími tlumiči trochu rozvlní.
Dálnice a obecně rychlé, dlouhé přesuny má Optima hodně ráda, na palubě to nehlučí a ostřikovače jsou německy nekompromisní a skvěle se, v tandemu se stěrači, o celé špinavé sklo postarají. Řadička převzatá z Magentisu v kulise nedrhne, dráhy nejsou přehnaně dlouhé, mezipoloha je však lehce gumová. Brzdy by mohly mít ostřejší nástup.
K solidně utlumenému motoru se výrazně více hodí automatická převodovka, která statečně maskuje jeho nedostatek: nemohoucnost v nízkých otáčkách a výrazný turboefekt. Pro rozumnou akceleraci je třeba mít na otáčkoměru ideálně alespoň 2.000 min-1. Za třemi tisíci je znát pozvolný pokles elánu, když je to však nutné, nechá se čtyřválec bez protestů dohnat až za čtyři tisíce otáček, kde skoná hrdinskou smrtí. Nejlépe je ale motoru právě mezi dvojkou a trojkou. Malý zátah z nízkých otáček způsobuje časté klepání a ošívání motoru při popojíždění ve městě, kde nám Optima velmi ráda chcípala. Zařadit v rychlosti pod 30 km/h dvojku a lehce přibrzdit znamená téměř vždy dušení motoru, takže si asi dokážete představit, jak příjemně se s Optimou v intravilánu jezdí. Řadit šestku dříve než při 60 km/h je čirý nerozum.
Automatická převodovka je proto v kombinaci s tímto motorem velmi rozumná volba, otázka je, zda se vám chce připlácet si 50 tisíc Kč. Automat se naštěstí příliš neprojeví ani na spotřebě, dlouhodobý průměr u manuálu se drží lehce nad šesti litry nafty, tedy výsledky jsou srovnatelné. Dálniční stotřicítka znamená spotřebu 6,0 litru, stovka pak pěkných 4,6 litru a přesně 2 tisíce otáček. Na sedmdesátilitrovou nádrž tedy umí Optima dojet vskutku daleko. Německé dálniční tempo (v tomto případě 160 km/h) znamená zvýšení apetitu na 7,8 litru.
Závěr
Optima je skvělým důkazem toho, jak lze poměrně dobré auto shodit ne úplně vhodnou motorizací. Automat dokáže s agregátem 1,7 CRDi nalézt poměrně rozumnou řeč, manuální šestistupňová převodovka však jeho nedostatky odhalí v celé jeho nahotě. Dvoulitrový diesel 2,0 CRDi by byl bez debat lepší volbou a dle mého názoru by dobře vybavené Optimě pomohl k výrazně lepším prodejům.
Druhý pohled (Lukáš Vaverka) |
Když si můžu vybrat, dám přednost manuální převodovce. Najdou se ale i výjimky - třeba dieselový Chevrolet Captiva a nebo Kia Optima. Ne proto, že by jejich šestistupňové automaty byly tak dokonalé, ale proto, že maskují nevyvážený průběh točivého momentu. S nasazením motoru 1,7 CRDi předvedly Kia a Hyundai odvážný krok a obecně vzato on pro Optimu a i40 opravdu stačí. V Evropě jsme ale víc rozmlsaní. Ať zvolíte TDI, HDi nebo CDTI, dostanete motor třeba stejně výkonný, ale s přesvědčivějším přísunem síly. Jinak nemám Optimě co vytknout, snad jen ty nedostatky v interiéru, které by mohl odstranit blížící se facelift. |
První cena vozu | 559.980,- (Active 2,0 CVVT/121 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 609.980,- (Active 1,7 CRDi/100 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 709.980,- (Exclusive 1,7 CRDi/100 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 775.980,- (Exclusive 1,7 CRDi/100 kW) |
Plusy
- Výrazný design, pohledný interiér
- Spotřeba paliva málo závislá na jízdním stylu
- Bezpečné jízdní vlastnosti
- Poměr cena/výbava
- Sedmiletá záruka
Minusy
- Vyšší hluk motoru pod zatížením
- Slabší jízdní dynamika „nejvýkonnější naftové motorizace“
- Omezená nabídka pohonných jednotek
- Zátah motoru v nižších otáčkách