TEST Kia Rio 1,25 DCVVT – Samba de Janeiro
Novou Kiu Rio jsme vyzkoušeli několikrát, se základním motorem 1,25 DCVVT o výkonu 63 kW jsme se ale zatím svezli jen krátce při novinářské prezentaci v Portugalsku. Přichází proto nejvyšší čas zjistit, jak se tato konfigurace, z pohledu českého trhu nejžádanější, chová na tuzemských silnicích.
Začněme krátkou rekapitulací. S novým Riem se chce Kia (nejen) na českém trhu probojovat mezi pět neprodávanějších vozů v segmentu. Za tímto účelem sází na několik silných karet: příznivou cenovou politiku, atraktivní design a velikost.
TEST Kia Rio 1,4 CVVT – Rio Grande
S délkou 4045 mm patří nové Rio k největším modelům segmentu malých vozů a to samé lze říci o jeho 288litrovém zavazadelníku. Rozvor 2570 mm dokonce jen o 8 mm zaostává za Golfem a Octavií.
Nejen že bude v českých podmínkách často plnit úlohu hlavního auta v rodině, pětidveřové Rio bylo s tímto záměrem přímo navrženo.
Začínat v segmentu malých vozů na čtyřech válcích a výkonu přes 60 kW, to se stále příliš nenosí. Propagátorem tohoto přístupu byl ještě nedávno jen Suzuki Swift, Kia se ale rozhodla naskočit na stejnou vlnu. Úloha vstupní motorizace padla na čtyřválec objemu 1,25 litrů z konstrukční řady Kappa, který disponuje variabilním časováním sacích i výfukových ventilů a dává nejvýše 62,5 kW a 121 Nm.
Při jízdě ve městě přijde vhod relativně živý projev v nízkých otáčkách, k němuž napomáhá variabilní časování ventilů i nadčtvercová koncepce agregátu. Naproti tomu stojí jen průměrná ochota motoru k vytáčení, která je daná i dlouhými převody. Pro běžnou akceleraci ale základní čtyřválec i tak stačí. Až do 5000 min-1 nabízí příjemnou gradaci výkonu, poté jeho elán pomalu uvadá.
kia testy malevozy Ve srovnání se silnější čtrnáctistovkou je hlavním rozdílem převodovka. Pětistupňové ústrojí je odladěné s ohledem na úspornou jízdu. Na nejvyšší převod proto motor při 130 km/h točí 3700 min-1, jen o málo víc než 1,4 CVVT se šestistupňovou převodovkou. Agregát si ale i tak umí s nezatíženým autem na dálnici poradit bez podřazování.
Odečtená spotřeba paliva | Rio 1,25 DCVVT 63 kW | Rio 1,4 CVVT 80 kW |
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] | 5,1 | 5,7 |
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] | 6,5 | 6,9 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] | 2900 | 2800 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] | 3700 | 3500 |
Negativní důsledek je zřejmý: při plném obsazení ztrácí Rio 1,25 DCVVT podstatnou část svých dynamických schopností. Častější jízdy s více pasažéry nebo cestování po dálnici by proto měly být hlavní důvody motivující zákazníka ke koupi silnějšího motoru.
Běžné provozní podmínky totiž mezi dvojicí benzinových motorů v Riu zásadnější rozdíly neodhalí. Základní motorizace je, i přes výkonový deficit, dokonce díky výraznějšímu nástupu z nízkých otáček uživatelsky o chlup přívětivější.
JAKE.AUTO.CZ: Kia Rio (všechny testy a další články)
Dobrý dojem z motoru podporuje ještě lepší podvozek, další důležitá ingredience ve snaze Kii dostat se mezi špičku segmentu malých vozů. Kvalita tlumení nerovností se blíží těm nejlepším na trhu, zatímco ovladatelnost si také v ničem nezadá s těmi nejmrštnějšími malými hatchbacky.
Solidním jízdním vlastnostem sekunduje přesné, i když poněkud odtažité řízení. Při jízdě s Riem vadí hlavně špatně odhadnutelná pozice předních rohů karoserie – zejména při parkování.
kia testy malevozy Co nabízí Rio dál? Pohledný interiér v evropském designu, který překypuje prostorem na předních i zadních sedadlech. I přes relativně nízkou cenu si Kia dala záležet na výběru použitých materiálů a kvalitě jejich zpracování.
Výtky lze směřovat k výhledu ze zadních sedadel. Masivní B a C sloupky a vysoká spodní hrana oken nepotěší milovníky prosvětlených interiérů. Stejné důvody také ztěžují řidiči výhled šikmo vzad při parkování.
Kromě několika drobných nedostatků představuje Rio ukázku dobře zvládnuté ergonomie. V interiéru dokonce najdeme několik prvků výbavy (např. USB konektor pro rádio) a praktických detailů (schránka v palubní desce vedle panelu rádia), které konkurence do svých vozů ve většině případů nedává.
Dobře vybavené a kvalitně navržené auto s cenovkou necelých 240 tisíc korun je silným protihráčem zavedené konkurence. Kia za tyto peníze nabízí velký kus auta s velmi slušným základním motorem a atraktivním a moderním designem.
První cena vozu | 229.980,- Kč (Rio 1,25 Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 239.980,- Kč (Rio 1,25 Edition 1) |
Základní cena testovaného vozu | 239.980,- Kč (Rio 1,25 Edition 1) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 265.980,- Kč (Rio 1,25 Edition 1) |
Plusy
- Velmi dobré jízdní vlastnosti
- Kultura překonávání nerovností, tlumení podvozku
- Všemi směry prostorný interiér
- Kompletní bezpečnostní výbava
- Velkorysý rozsah záruky
Minusy
- Vysoko nad zemí umístěný práh zavazadelníku
- Nepřehledná karoserie, horší výhled vzad
- Nelogická grafika předvoleb autorádia
- Dlouhé převody
- Slabší přilnavost pneumatik Hankook Kinergy