Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Rio 1,4 CVVT – Rio Grande

Ondřej Láník
Diskuze (200)
Třetí setkání s Riem potvrdilo předchozí tušení. K tomu, aby se mohlo čelem postavit zavedeným malým hatchbackům, mu teď už nic nechybí.

Modelem, který značku Kia přivedl k novým zákazníkům, byl před několika lety Cee’d. Jeho nástupce už klepe na dveře, což nejednu evropskou automobilku oprávněně znervózňuje. Jenže ještě před tím je tu jiný trumf: Nové Rio.

Evropský design

Dílo týmu pana Schreyera jsme popisovali už v prvních předsériových dojmech a krátce na to při prvních jízdních dojmech, a tak designový komentář při našem třetím setkání bude už jen krátký.

Povedený design Ria stojí na dospělém půdorysu. Rozvor náprav 2.570 mm i rozchody kol 1.521 mm vpředu, 1.525 mm vzadu, překonávají to, na co jsou zvyklí řidiči nejrozšířenějších Fabií, téměř o celou třídu. Z úctyhodných měr těží taky cestující uvnitř, ale o tom až za chvíli.

kia testy malevozy kia testy malevozy  

Další zastavení se týká masky, která nese charakteristický tygří nos. Až na druhý pohled si všímáme jen minimální plochy otvorů v masce. Většina chladicího vzduchu proudí do karoserie spodním otvorem pod nárazníkem.

Naše modrá Kia Rio tentokrát nestojí na kolech z lehkých slitin, ale na standardních ocelových, které si ale stejně ponechá drtivá většina klientely. O co přichází? Vizuální dojem není pochopitelně tak působivý, jako když jsme sedlali hodně designovou verzi s největšími hliníkovými koly o průměru 17 palců. Na druhou stranu ani za patnáctky obuté do pneumatik 185/65 R15 se na tomto autě nemusíte stydět. Poklice imitující litá kola úspěšně matou hlavně zdálky.

kia testy malevozy kia testy malevozy  

Designově i dílensky povedený interiér patří k větším v segmentu, zpracování je bezchybné a materiály špičkové, pokud zvolíte některou z dražších specifikací jako my. Ale vezmeme to pěkně popořadě.

Za volantem se usadíte snadno a rychle, protože tento interiér byl šit na evropskou postavu. Volant, za který by se nemusel stydět ani dobře vybavený hatchback nižší střední třídy, se dobře drží, v našem případě má velmi příjemný kožený potah a příkladné tvarování. Tlačítka na jeho horních ramenech ovládají audiosoustavu a palubní počítač.

Přední sedadla mají dospělé rozměry, přiměřené boční vedení i dostatečné seřizovací rozsahy. K dokonalosti jim schází snad jen bederní opěrka.

kia testy malevozy kia testy malevozy  

Vnitřní šířka interiéru (1.420 mm vpředu, 1.410 mm vzadu) odpovídá lepšímu průměru ve třídě, ještě důležitější ale je subjektivní dojem prostornosti, který podporuje daleko vpřed vysunutý začátek předního skla a malá trojúhelníková okna u A-sloupku.

Problémy s místem nemají ani dospělí na zadních místech. Ačkoliv je sedák poctivých 370 mm nad podlahou a člověk na něm sedící zdaleka nemá kolena u brady, zůstává nad sedadlem slušných 950 mm volného místa ke stropu, tedy skoro tolik, co nabízí rekordmanka této disciplíny Fabia.

Ve třídě výborné a s Fabií plně srovnatelné jsou také podélné míry interiéru Kie Rio. Vpředu jsme podle polohy sedadel naměřili 810 až 1060 mm pro nohy, vzadu pak 620 až 900 mm. Zadní oddíl je tedy u Kie, podle rozvorového předpokladu, ještě prostornější než u Škody.

Rio je jednoznačnou volbou z hlediska nabízeného prostoru i v případě, že váš příští malý hatchbacku bude hlavním dopravním prostředkem celé vaší rodiny.

Život na palubě

Začít musíme na místě řidiče. Toho informují o dění jen tři tubusy, na jejichž dnech je palivoměr, rychloměr a otáčkoměr v klasickém provedení s výborně čitelnými číselníky, ve dne i v noci.

V širší zóně rozhledu je plně integrované autorádio s CD a MP3 přehrávačem, klasickým ovládáním hlasitosti a ladění otočnými ovladači. Určitou nelogičnost jsme našli v interaktivním zobrazování předvoleb. Zatímco tlačítka jsou pod displejem uspořádána ve formátu 2x3, na displeji jsou seřazena v poměru 3x2, což trochu při hledání oblíbené stanice na třetí předvolbě mate.

Naopak skvělé a ergonomicky bezchybné je řešení ovládacího centra klimatizace. K dispozici je poloha pro rychlé vychlazení interiéru (maximální výkon klimatizace, vnitřní cirkulace). Originální a snadno dosažitelné jsou klavírní klávesy pod trojicí standardních otočných ovladačů. Jimi taky končí střední část přístrojové desky, takže kolena řidiče i spolujezdce zůstávají prostá nežádoucího kontaktu s interiérem.

Působivý vnější design se uvnitř a zejména na zadních místech projevuje potemnělou atmosférou a omezeným výhledem skrze nízká boční okna. To může být problém například když dozadu nainstalujete dítě v sedačce, které ne vždy bude mít výhled ven z auta. Slavné to není ani s výhledem šikmo vzad z místa řidiče, skrze silné C-sloupky.

kia testy malevozy kia testy malevozy  

Specifikem sportovně, ale hodně střízlivě střižené karoserie jsou ostře řezané převisy. V kombinaci s vysokým pontonem a velmi šikmým předním i zadním sklem, která obě začínají vysoko v karoserii, má Rio zaděláno na špatnou přehlednost karoserie, přestože celkovou čtyřmetrovou délkou nevybočuje z poměrů ve třídě. To se projevuje při parkování a manévrech ve městě. Odhadnout zadní konec karoserie není jednoduché a s tím předním je to snad ještě horší mj. i díky velkorysému rozvoru, který jinak přináší samé dobré vlastnosti.

Na předním nárazníku nejsou kontaktní tmavé plasty, které by městské šrámy maskovaly, takže to chce buď parkovací senzory nebo dodatečnou instalaci ochranných prvků, které ale zničí celkovou čistotu vzhledu. Automobilkou nabízený pakovací asistent je dodáván jen s nejvyšší výbavou a to jen vzadu, takže nezbývá než se u dealerů ptát na jiné řešení z druhovýroby.

kia testy malevozy kia testy malevozy  

Zavazadelník

Objem 288 l, horší přístupnost skrze vysoký práh a jistá omezení ve variabilitě – to je zavazadelník nového Ria.

Velikost objemu pro zavazadla odpovídá očekáváním. Zavazadelník potěší nejmenší šířkou 1070 mm (!), délkou u dna 610 až 670 mm (podle toho zda měříte na kraji nebo uprostřed) a výškou až 500 mm. Práh ve výšce 750 mm nad vozovkou je daní ta eleganci a tuhost karoserie.

A problém s variabilitou? Konstrukce auta správně upřednostnila základní objem před tvarem rozšířeného zavazadelníku. Když opěradla sklopíte, sedáky zůstávají na svém místě. Počítejte proto s výrazným schodem v podlaze. V tomto uspořádání se sem vejdou předměty dlouhé 1.250 mm, vpředu ale nepřekáží překlopené sedáky, a tak jediným limitem je poloha předních sedadel.

kia testy malevozy kia testy malevozy I z obrázků v naší galerii je vidět, že se na čalounění šetřilo. Odpovídá tomu trvanlivost koberců i přesnost potahů zadních sedadel.

Pod podlahou zavazadelníku je prohlubeň pro dojezdové kolo. Vpravo od něj dno, pod kterým je umístěn tlumič výfuku. V praxi se to projevuje silným zahříváním podlahy, na kterou výrobce pro jistotu umístil izolační hmotu. I tak by mohla být teplota přes 40°C některým přepravovaným zavazadlům nepříjemná.

Atmosférický motor

Čtrnáctistovka, která úspěšně hraje roli vstupní motorizace v Cee’du, dělá řidiči Ria skoro pořád radost. Při volnoběhu je neslyšně tichá, při běžné jízdě se s ní dá počítat mezi 2000 a 3000 min-1 a posádka není rušena ani když chcete od motoru vše dokáže, tedy když se pohybujete mezi 4000 a 6000 min-1. Docela dobře si dokážeme představit Rio 1,4 CVVT v roli rodinného vozu, který jezdí i dlouhé vzdálenosti, aniž byste to odnesli na zdraví nebo únavě.

V segmentu malých aut je příjemná a stále ještě dost neobvyklá přítomnost šestistupňové ručně řazené převodovky. Ta v Riu má dost dlouhé převody kvůli nízké spotřebě, takže abyste pocítili slibovaných 80 kW, je potřeba aspoň občas vyhnat ručku otáčkoměru dál za 4000 min-1. Řazení je přesné a podporuje chuť motoru pracovat v druhé polovině otáčkového spektra.

Auto samotné má standardní provozní hmotnost (podle technického průkazu mezi 1141 a 1248 kg, včetně řidiče), takže lze s tímto Riem jezdit už dost svižně. Stovku zvládá hbitěji než čtrnáctistovka ve Fiestě, Fabia 1,2 TSI je ale ve sprintu o 1,4 s rychlejší.

Spotřeba atmosférického motoru při jízdě konstantní rychlostí by mohla celkově dobrý dojem z tohoto motoru pokazit, ale nestalo se tak. Minimální odběr lze na dlouhé vzdálenosti stlačit pod 5 l/100 km, na dálnici jezdí Kia Rio 130 km/h s odběrem 6,8 l/100 km a i když není jízda vyloženě plynulá a občas se ručka rychloměru dotkne 150 km/h absolvovali jsme 120km úsek s odběrem 6,3 l/100 km a cestovním rychlostním průměrem 126 km/h.

Šestka je dost těžká, a tak ta největší dálniční stoupání (na D1 asi na dvou místech) motor ve 130 km/h nezvládne bez ztráty rychlosti. Ostatní stoupání lze na šestku absolvovat. Na rovině na šestku budete i zvolna zrychlovat. Když se dostanete někam ke 145 km/h bude se motor cítit dokonce lépe než ve 130 km/h. Když Rio zatížíte, je potřeba řadit pětku častěji.

Hodně dobrý podvozek

Naše podvozková očekávání před příchodem Ria formovaly vzpomínky na možnosti podvozků Soulu nebo Vengy. Technika, kterou Kia pro Rio použila, je identická, jízdní projev ale zásadně odlišný.

První důležitou zprávou je, že Rio na pneumatikách 185/65 R15 zvládá české silnice, včetně dálnice D1, překvapivě dobře. Dojmy z tlumení nerovností mají blízko k Fabii nebo Polu.

Druhou, už méně překvapující zprávou je, že toto auto je dobře čitelné, reaguje rychle na pokyny ke změně směru, ale zůstává přitom komfortní. Ne, luxusní pětimetrová limuzína to pochopitelně není, ale proti tomu, co předvádí některá auta z nižší střední je na tom Rio velmi dobře. Ve třídě malých vozů teď spolu s VW Polo, Fordem Fiestou a Mazdou 2 vytváří množinu aut, která definují etalon.

Ani řízení se nemá v dnešní době a v rámci segmentu za co stydět. Zpětná vazba ve volantu je slabá (ano, i to se dnes stalo standardem), řízení má příjemně přímý převod, při parkování jsou ovladací síly malé. Na dálnici je auto stabilní, drží přímý směr, posilovač tuhne. Dojem z řízení Ria je lepší než v Cee'du.

Brzdy se snadno ovládají, k tomu, aby auto začalo intenzivně brzdit stačí i malá síla na pedálu. Na rychlé reakce brzd při dobrzďování ve městě si celkem snadno zvyknete.

Kompletní výbava a odpovídající cena

Poklonu a pochvalu si Kia zaslouží za to, že do třídy, kde cena hraje stále klíčovou roli, uvádí nové Rio s kompletní bezpečnostní výbavou.

Základní výbava Active obsahuje přední a boční airbagy vpředu, hlavové airbagy pro přední i zadní sedadla i stabilizační systém. Bez příplatku je k dispozici taky rádio s CD a MP3 se čtyřmi reproduktory, USB vstup, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, sklopný klíč, výškově a podélně stavitelný volant, dělené opěradlo zadních sedadel, palubní počítač a elektricky stavitelná vnější zpětná zrcátka. To je velmi slušný standard.

Pro tuto chvíli je podstatná zvýhodněná výbava Edition 1, která již obsahuje manuální klimatizaci a chlazenou schránku před spolujezdcem.

Druhý nejvyšší stupeň Edition 1 Pro (vůz v tomto testu) dále výbavu vylepší o chromovanou masku chladiče, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka lakovaná v barvě vozu, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, kůží potažený volant a hlavici řadicí páky či čalounění dveří ze syntetické kůže.

Kia Rio 2011 - Ceny zážehových verzí
Motor 1,25 CVVT 1,4 CVVT 1,4 CVVT
Převodovka 5M 6M 4A
Zdvihový objem [cm3] 1248 1396 1396
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 63/6000 80/6300 80/6300
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 121/4000 137/4200 137/4200
Max. rychlost [km/h] 172 183 170
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,1 11,5 13,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,0 (4,8) 5,3 (5,1) 6,3
Cena Active [Kč] 229.980,- - -
Cena Comfort [Kč] 274.980,- 294.980,- 329.980,-
Cena Edition 1 [Kč] 239.980,- 259.980,- 294.980,-
Cena Edition 1 Pro [Kč] 269.980,- 289.900,- 324.980,-
Cena Exclusive [Kč] - 379.980,- 409.980,-
údaje v závorkách platí se systémem vypínání motoru ISG

V klubu nejlepších

Kia se už nechce krčit v roli značky, která útočí pouze agresivními cenami nebo sedmiletou zárukou (ta je pochopitelně i pro Rio standardem). Její nové Rio patří ke špičce ve třídě. Absence přeplňovaných benzinových motorů v nabídce bude vyřešena v příštím roce, takže tu je už jen několik drobných nedokonalostí, které modelová péče řízená z Koreje a Frankfurtu při nejbližší příležitosti jistě odstraní.

Kia Rio je po všech stránkách vyvážený vůz. Jeho podvozek patří k absolutní špičce ve třídě, podobně jako atmosférický motor. Jeho dynamiku sice trochu sráží dlouhé převody, ale reálná spotřeba paliva srovnatelná s podstatně modernějším motorem 1,2 TSI opět ukazuje, že to jde i bez přeplňování.

kia testy malevozy kia testy malevozy  

První cena vozu 229.980,- Kč (1,25 CVVT, 63 kW, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 259.980,- Kč (1,4 CVVT, 80 kW, Edition 1)
Základní cena testovaného vozu 289.980,- Kč (1,4 CVVT, 80 kW, Edition 1 Pro)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 289.980,- Kč (1,4 CVVT, 80 kW, Edition 1 Pro)

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Kultura překonávání nerovností, tlumení podvozku
  • Všemi směry prostorný interiér
  • Kompletní bezpečnostní výbava
  • Výkonný a současně úsporný motor
  • Šestistupňová převodovka s přesným řazením
  • Velkorysý rozsah záruky

Minusy

  • Vysoko nad zemí umístěný práh zavazadelníku
  • Nepřehledná karoserie, horší výhled vzad
  • Továrně dodávané parkovací senzory jen v nejvyšší výbavě a pouze vzadu
  • Nelogická grafika předvoleb autorádia
  • Zahřívání dna zavazadelníku od výfuku
Ondřej Láník
Diskuze (200)
Kia Rio 1,4 CVVT
Cena základní sestavy 289 980 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, BAS, TCS, stabilizační systém, čelní airbagy řidiče a spolujezdce (s možností deaktivace), boční airbagy, hlavové airbagy, dojezdová rezerva, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním + alarm, rádio s CD a MP3, USB 2.0 + AUX audio port, ovládání audio na volantu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně stavitelný volant, stavitelná středová loketní opěrka mezi předními sedadly s úložným prostorem, sklopné opěradlo zadního sedadla, dělené v poměru 60:40, palubní počítač, elektrické ovládání předních i zadních oken, kůží potažený věnec volantu a hlavice řadicí páky, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, komfortní funkce směrovek, Paket Plus - přední mlhové světlomety, tónovaná skla, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, čtecí lampičky. Kč
Cena testované sestavy 289 980 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+11.000,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1396
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 137 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.3 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 288 / 923
Objem nádrže (l): 43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1066 / 540
Rozměr pneu: 185/65 R15
Kia Rio 1,4 CVVT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4045
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1455
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1521
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
13. 3. 2012 14:30
Re: tak tupe stado
Otec o OII 2.0TDI přišel na dálnici a koupil si právě rio 1.4 s tím, že takovej nespolehlivej a udrncanej krám jako byla octa už nechce >:D
13. 3. 2012 14:22
Re: Plast
Ach jo-ty už mlč. Mám i space wagona-3 řady sedaček(máme 4 děti) a i když jedu jen s manželkou, nejmenšim prckem, odsunutou sedačkou v prostřední řadě nadoraz dozadu-tedy odhadem tak 40 cm opěradlo-hrana sedačky, tak díky masivní dětské sedačce do opěradla kope. A to co jsi psal výše, že je jako rodiné auto je fajn golf >:-[] měl jsem na týden služebního a protože mám cca 190cm, tak už se dceři v sedačce za mnou nevešly nohy mezi sedačky a měla nohy mě na ramenou-fakt * ;-\
13. 3. 2012 14:03
Re: KIA RIVIERA
Tak právě přední sedadla jsou ze zadní strany bomba. Uvažujte lidi. Otec si ho okupil před 14 dny a hned vezl našeho 1,5 letého prcka v sedačce. No a co dělaj děti v sedačkách-kopou do opěradla. Tak jsem vzal hadr a bahno umil. Tohle auto má poměrně namířeno na lidi s malejma dětma a čalounění opěradel ze zadu by bylo jen pro zlost. Ostatně takle to má řešení i poslední generace mazdy 626( možná se i shodnem, že 626 neni socka auto)
Avatar - iudex
21. 9. 2011 15:07
Re: AAA
Nie, v AAA ryžujú zásadne na "takmer nových", "nikdy nehavarovaných" Passatoch TDI, po 1. majiteľovi - dôchodcovi, s najazdenými 5000 km za rok; tak prečo by niekto bral nejaké trápne nové kórejské auto. ;-)
Avatar - Guttalax
21. 9. 2011 08:56
AAA
;-) Kdoví ,zda to bude nabízet i AAA. Ti prodávali korejské nové auta. :-!