Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Rio 1,25 CVVT a 1,1 CRDi: První jízdní dojmy

Kia Rio
Kia Rio
Kia Rio
Kia Rio
115 Fotogalerie
Jak jezdí nové Rio se základním motorem a jaká je nejlevnější dieselová Kia na trhu?

K prvnímu seznámení s produkční Kiou Rio jsme zvolili potenciálně nejžádanější verzi: na portugalských okreskách jsme vyzkoušeli pětidveřový hatchback se základním zážehovým motorem. K tomu jsme přidali i tříválcový turbodiesel.

Statické dojmy

Exteriér představuje zásadní posun. Předchozí generace byla ještě Kia ze staré školy, novinka naplno ztělesňuje Schreyerův design, který dává najevo vysoké ambice nového modelu.

Čtyřmetrové karoserii nechybí dnes tolik žádaná agresivita. Dlouhý rozvor, který se svými 2570 mm blíží vozům nižší střední třídy, je ještě zdůrazněn krátkým zadním převisem. Kia sází na sportovní detaily (zrcátka upevněná na stopce, ostré tvary světel i otvorů v náraznících) i sportovní proporce (široký postoj, výrazně skloněné sloupky).

Vnější tvary ale neubírají vnitřní prostor. Rio se může pochlubit nadprůměrnou vnitřní šířkou, která číselně, ale především pocitově značně překonává Fabii i například nové Aveo. Daleko dopředu zasahující čelní okno, doplněné trojúhelníkovými okny ve sloupcích, dodává kabině pocit vzdušnosti. Stejný recept ale známe už od několika klíčových konkurentů.

Dlouhý rozvor prospívá prostoru na zadních sedadlech. Kia měla v úmyslu zacílit na zákazníky, kteří chtějí auto segmentu B jako jediný vůz v rodině. Cíl je naplněn – v podélném, příčném i svislém směru nabídne Rio dostatek prostoru, aby mohlo přepravovat čtyři dospělé osoby. Zadní pasažéři si jen musí zvyknout na omezený výhled daný vysokou linii oken a masivním zadním sloupkem.

Zkrátka nepřišel ani zavazadelník. 288 litrů je mezi čtyřmetrovými hatchbacky obvyklá hodnota. V praxi se jedná o prostor, který bez problémů pojme dva cestovní kufry a další drobnosti.

Kia Rio - srovnání generací
ModelRio III (od 2011)Rio II (2005-2011)rozdíl
Délka [mm]40453990+55
Šířka [mm]17201695+25
Výška [mm]14551470-15
Rozvor [mm]25702500+70
Rozchod vpředu [mm]15211470+51
Rozchod vzadu [mm]15251460+65
Objem zav. prostoru [l]288270+18

Základní motor

Rio od začátku spoléhá na čtveřici motorů. Z nich bude na českém trhu nejdůležitější základní benzinový agregát, který jsme zvolili k prvnímu seznámení s produkčním vozem. Čtyři válce, objem 1,2 litru i výkon 63 kW představují v segmentu malých vozů víc, než co obvykle bývá základem. Na druhé straně ale stojí relativně vyšší provozní hmotnost od 1104 kg.

Dvanáctistovka ukázala, že splní svůj účel bez výhrad. Jízdě ve městě prospívá relativně živý projev v nízkých otáčkách, k němuž napomáhá variabilní časování ventilů i nadčtvercová koncepce agregátu.

Vytáčení nejslabšímu Riu příliš nevoní, mimo město je však ve stoupáních nutností. Pro udržení běžných cestovních rychlostí ale výkon dvanáctistovky stačí. Kdo žádá víc, může sáhnout po 1,4 CVVT (80 kW), který nabízí při srovnatelné charakteristice ve všech režimech lepší dynamiku a přidává benefit v podobě šestistupňové převodovky.

Zájemce o silnější motory Kia v počáteční fázi neuspokojí. Jedná se ale jen o dočasný stav, od příštího roku by se měl v nabídce objevit i přeplňovaný zážehový motor.

Dieselová alternativa

Ačkoliv český trh v daném segmentu jednoznačně preferuje benzinový pohon, využili jsme i příležitost vyzkoušet, jak nové Rio pracuje s turbodieselem. Volba padla na tříválcový agregát 1,1 CRDi, který dává 55 kW a 170 Nm.

Tento motor je zajímavý hned z několika důvodů. Jednak je vcelku unikátní kombinace tří válců a spalování nafty, jednak se jedná u Kie o nejlevnější cestu k turbodieselu a jednak je dle kombinované spotřeby a emisí CO2 aktuálně nejúspornějším modelem v segmentu malých vozů.

Tříválec nečekaně zaujal kulturou projevu. Až do 3000 min-1 se chová klidně, teprve po překonání této hranice se zvukově naplno projeví nevyvážená tříválcová konfigurace. Jedná se však jen o akustiku, navíc zdatně utlumenou, vibrace do interiéru nepronikají.

Ačkoliv technická data slibují maximum točivého momentu už od 1500 min-1, ve skutečnosti je motor potřeba víc točit. V nízkých otáčkách se nedusí, stačí ale jen k udržování rychlosti. To ovšem není nic nečekaného. Pozitivní je naopak ochota agregátu vytáčet se až do červeného pole, požadavek na akceleraci tedy snadno uspokojí podřazení.

Kia Rio 2011 - techniká data
Motor1,2 Kappa1,4 Gamma1,4 Gamma1,1 CRDi ECO1,1 CRDi1,4 CRDi
Převodovka5M6M4A6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]124813961396112011201369
Válce/ventily4/44/44/43/43/44/4
Největší výkon [kW/min-1]62,5/600080/600080/600055/400055/400066/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]121/4000137/4200137/4200170/1500-2750170/1500-2750220/1750-2750
Max. rychlost [km/h]168183170160160172
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,111,513,216,116,114,2
Komb. spotřeba [l/100 km]5,0 (4,8)5,3 (5,1)6,3(3,2)(3,6)4,1 (3,8)
Emise CO2 [g/km]114 (109)124 (119)147(85)(94)109 (100)
údaje v závorkách platí se systémem vypínání motoru ISG

Podvozek

Velmi důležitou otázkou jsou samozřejmě i kvality podvozku. A to zvlášť v situaci, kdy Kia u nového Ria sází na opravdu extrémní rozměry pneumatik. Z vozů obutých do 16- a 17palcových pneumatik jsme pokaždé zvolili menší obutí (základem budou 15palcová kola).

V případě benzinové dvanáctistovky se jedná o takřka ideální kombinaci. Potěšila nás kvalita tlumení nerovností, a to včetně dlažebních kostek, zároveň ale pneumatiky s profilovým číslem 55 neomezují jízdní vlastnosti v zatáčkách.

Celkovým sladěním podvozku se Rio jednoznačně řadí do dynamicky smýšlející části segmentu B. V zatáčkách se nenaklání ani neodskakuje, vyznačuje se dobrou směrovou stabilitou a i když není nejmrštnějším z malých vozů, překonává v tomto směru většinu konkurence.

Dieselový tříválec se předvedl v trochu jiném světle, z pohledu běžného zákazníka se ale jedná o téměř nepodstatné nuance: nafťák tlumí příčné nerovnosti ještě lépe, výměnou za to je ale o kousek vláčnější v zatáčkách. Vyšší hmotnost se navíc projevuje o kousek horší kvalitou tlumení na rozbité cestě. Jako celek ale míří CRDi stejným směrem, co zážehový souputník – zdatně kombinuje komfort a ovladatelnost.

Řízení se ve srovnání s dřívějšími modely zbavilo necitlivosti okolo středové polohy. Reakce na změnu natočení volantu jsou pohotové a přesné, chybějící zpětnou vazbu od kol v městském hatchbacku nejspíš nikdo postrádat nebude.

Závěr

Po nadějném prvním seznámení s předprodukčním prototypem se sériová podoba třetí generace Kia Rio předvedla v tom nejlepším světle – působí téměř jako o třídu větší vůz. Už na září chystáme první test, který důkladně prověří schopnosti novinky na českých silnicích.

Oficiálně bude prodej v České republice zahájen v pondělí 29. srpna, český zákazník bude moci vybírat ze všech čtyř vyráběných motorů.