Kia Sorento získala ocenění za design
Ocenění iF Design Award za produktový design je udělováno každoročně již od roku 1953 a zahrnuje celkem pět disciplín. pro letošní ročník se programu zúčastnily společnosti z 53 zemí, přičemž celkem předložily 4783 návrhů. Nové Sorento vyhrálo v kategorii Automobily/vozidla/motocykly.
A co na to říká šéfdesignér Peter Schreyer, muž odpovědný za vzhled nových modelů značky Kia Motors? „Jsem velmi hrdý na toto ocení, které nové Sorento dostalo. Jasně ukazuje na generační posun, kterého jsme u nového vydání dosáhli.“ A dodává: „Kia Sorento spojuje obvyklé vlastnosti vozů SUV s prémiovým vzhledem a pocity, což je patrné zejména v kabině vozu.“
Opravdu třetí?
Kia označuje nové Sorento jako třetí generaci. Po vzhledové stránce tomu tak rozhodně je, po technické je to ale trochu diskutabilní.
Původní takto pojmenovaný vůz byl v zásadě spíše off-road. Nabízel rámovou konstrukci karoserie, podélně uložený hnací řetězec a také dvě verze pohonu všech kol. Jednodušší s přiřaditelnou přední nápravou nebo stálý takzvaný TOD (Torq on Demand) od Borg Warneru.
Druhá generace z roku 2009 přinesla obrat o 180 stupňů. Od té doby jsou motory v přídi napříč a vůz je již opravdovým SUV.
V roce 2012 automobil prodělal modernizaci, a právě tady je onen pověstný háček. Vůz vypadal podobně jako dříve, nicméně dostal zcela novou podlahovou plošinu. S ní bylo inovováno také zavěšení kol včetně elektromechanického posilovače řízení, který nahradil dosavadní hydraulický. Na druhou stranu pohon všech kol se měnil jenom málo, když se stále spoléhal na elektromagnetickou lamelovou spojku.
No a na sklonku loňského roku přijelo po stránce techniky již čtvrté Sorento. Platforma se v základu nezměnila, nicméně prodělala dílčí úpravy. Skelet je nyní v krutu tužší o 14 procent a to díky zvětšení podílu vysokopevnostní oceli z 24 na 53 procent.
Novinkou je elektromechanický posilovač s elektromotorem uloženým přímo na řízení, nikoliv na sloupku volantu jako tomu bylo dosud. A konečně pohon všech kol je nově řešený elektrohydraulickou spojkou namísto elektromagnetickou. Tedy jakousi obdobou známé spojky Haldex. V tomto případě jde ale o systém známý jako DynamaxTM firmy Magna Powertrain, poprvé použitý na současné Kie Sportage.
Naproti tomu turbodiesel 2.2 CRDi z řady R je známý již dlouho a pohání celou plejádu modelů skupiny Hyundai/Kia. Dodnes ale nabízí skvělé parametry a také vlastnosti při jízdě. To dokazuje i nové Sorento, u něhož je výkon tohoto čtyřválce 147 kW, tedy rovných 200 koní.