Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Soul EV – Elektrický křeček

David Bureš David Bureš 29. 10. 2014 • 09:31
43
135
Zobrazit náhledy (43)
Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul Kia Soul
Kia Soul se před časem proslavila reklamními spoty s křečky. Nyní tito hlodavci propagují také elektrický model EV.

Nabídka automobilů s elektrickým pohonem se na českém trhu v letošním roce významně rozšiřuje. V minulých měsících to byly dva modely od Volkswagenu (e-Up! a e-Golf), nedávno je následovala jihokorejská novinka v podobě vozu Kia Soul EV. Auto jsme se rozhodli detailně vyzkoušet.

Kia se k tvorbě elektromobilu postavila podobně jako Volkswagen. Nenavrhla speciální model s elektrickým pohonem (jako Nissan nebo BMW), nýbrž odvodila elektrickou verzi od stávajícího automobilu s konvenčním pohonem. Základem elektrovozu se stal Soul, z čehož vyplývá, že novinka bude vedle tradičních lákadel elektrických aut, jako je jednoduché ovládání nebo levný provoz, sázet hlavně na styl.

Křeček myslí na styl

Vzhled druhé generace Soulu rozděluje společnost. Jedni si krabicovitou karoserii zamilují, jiným přijdou některé její detaily zbytečně kýčovité. Nám se však výrazný styl Soulu zalíbil. Majitelé modelu EV rozhodně budou na očích, chodci na ulicích se budou za vozem otáčet, a to nejen kvůli jeho tichému pohonu.

Pokud se zaměříme na designové změny elektrického Soulu proti běžnému, zjistíme, že souvisí hlavně s jeho pohonem. Největší úpravy najdeme na přídi – takzvaná tygří maska je nyní vyšší a ukrývá se pod ní zásuvka nabíječky. Změněn byl také přední nárazník, kde chybí výrazná mřížka. Na boku najdeme litá šestnáctipalcová kola, jejichž design není příliš estetický. O tvaru totiž rozhodla aerodynamika - ráfky musejí vytvářet co nejmenší odpor.

Uvnitř jsou změny mnohem výraznější. Hned na první pohled jsou patrné nově použité materiály. Světlé sedačky svojí strukturou i šedou barvou připomínají teplákové soupravy. Materiál je to sice stylový, i kvůli své světlosti se ale bohužel rychle špiní. Zásadní změnou je digitální displej před řidičem, který nahradil konvenční ukazatele. Přístroje jsou díky výrazným číslicím perfektně čitelné, řidič má dobře na očích nejen aktuální rychlost, ale také dojezd, který je u elektromobilů snad ta nejdůležitější hodnota.

Do měkkých sedadel se těla posádky poněkud zaboří, sedí se v nich ale pohodlně. Řidič má díky vyššímu posazu a tenkým sloupkům A dobrý rozhled, volant dostal ideální průměr i tloušťku věnce. Kvalita dílenského zpracování je na vysoké úrovni jako u základního Soulu. Černý puntík ale autu dáváme za palubní desku, která se leskne v čelním skle.

kia elektromobil testy crossover kia elektromobil testy crossover
 

Posádka má dostatek prostoru ve všech směrech. Zatímco vpředu si na pohodlí rozhodně nemůžeme stěžovat, vzadu je situace o něco horší. Akumulátory jsou totiž umístěné pod podlahou vozu, kvůli čemuž musela být vzadu zvýšena o výrazných osm centimetrů. Zadní sedáky se kvůli tomu nacházejí jenom 310 milimetrů nad podlahou a pasažéři na nich sedí v poněkud skrčené poloze.

Zavazadlový prostor se proti výchozímu Soulu zmenšil z 354 na 281 litrů. Zavazadelník má sice dvojitou podlahou, spodní patro ale zabírají dobíjecí kabely – jeden je určen pro běžnou elektrickou zásuvku, druhý pro rychlodobíječku. Místo rezervního kola pak obsadil ventilátor baterií. Na běžný nákup ale objem zavazadelníku stačí, navíc je možné zadní sedačky sklopit a prostor tak rozšířit. Spíše než menší objem kufru nám vadilo jeho krycí plato, které se musí odklápět ručně, a víko, které by se mohlo otevírat o pár centimetrů výše.

Křečkův pohon

O pohon Soulu EV se stará pod kapotou ukrytý elektromotor o výkonu 81 kW a točivém momentu 285 N.m, který je s ohledem na druh pohonu dostupný již od nulových otáček. Převodovka je jednostupňová, k dispozici jsou dva módy pro jízdu vpřed. Normální D doplňuje B, u kterého při sundání nohy z plynu dochází k výraznějšímu zpomalování auta pomocí rekuperace brzdné energie. Přestože automobil brzdí poměrně výrazně, před červenou na semaforech ani s velkým předvídáním nezastaví. Režim se však hodí na zatáčkovité silnici, kde následně není ani v prudkých obloucích potřeba brzdit pedálem.

Elektromobily obecně trápí dlouhá doba dobíjení akumulátorů a tento problém má i Soul EV. Speciální rychlodobíječka sice baterie nabije za půl hodiny, takových dobíječek je ale v Česku jako šafránu. Uživatel tak musí spíše počítat s pětihodinovým dobíjením pomocí konektoru Mennekes ve veřejných stanicích nebo dokonce s dlouhým osmnáctihodinovým dobíjením z osmiampérové domácí zásuvky. Ta desetiampérová tuto dobu zkrátí jen nepatrně, na 14 hodin.

S pohonem souvisí pár chytrých konstrukčních řešení, které usnadňují život s elektromobilem nebo zvyšují jeho jízdní dosah. Zmínit musíme mód Drive, který spustí ventilaci (případně klimatizaci) jenom na straně řidiče, čímž šetří elektrickou energii. Navigace pak pomocí kruhu jasně vymezuje akční rádius podle aktuálního dojezdu vozu.

kia elektromobil testy crossover kia elektromobil testy crossover
 

Systém rovněž ukazuje zbývající dobu nabíjení, řidič tak dobře ví, kdy budou baterie naplno dobity. Šofér si navíc může nastavit čas, kdy bude dobíjení zahájeno, lze tak využít například levnější noční proud. S ohledem na „hledače kovů“ zamrzí, že tyto chytré nápady nedoplnila zamykatelná zásuvka, kterou disponuje třeba Volkswagen e-Up!. U veřejných dobíječek na parkovištích by se tento prvek jistě hodil.

Křečkovým revírem je město

Z nabízených verzí Soulu má ten elektrický sice nejméně výkonný motor, zároveň má ale nejvyšší točivý moment. Díky tomu Soul EV nepůsobí jako slabý příbuzný, ve městě totiž umí být pravým ďáblem. Perfektní odpich i slušné pružné zrychlení, to je charakter Soulu EV. Tato charakteristika platí již pro výchozí mód Eco, v tom běžném je automobil ještě o chlup hbitější.

Auto obstojně zrychluje i mimo město nebo na dálnici, rychle klesající dojezd při svižné jízdě ale nějaké sportovní choutky zažene. Navíc se stejně zdá, že se Soul EV cítí nejlépe ve městě a při klidnější jízdě. Řízení je velice lehké a má nulovou zpětnou vazbu. Posilovač je sice možné nastavit ve třech režimech, i v tom nejtužším ale řízení pořád zůstává lehké.

Podvozek filtruje rozbité silnice obstojně, na hrbolaté vozovce se ale karoserie automobilu rozvibruje. Větší nerovnosti jsou pak poměrně slyšet, přece jenom hluk od kol nijak nekryje zvuk spalovacího motoru. Při delší jízdě na dálnici posádku začne obtěžovat aerodynamický hluk daný vyšší stavbou karoserie. V nízkých rychlostech ale posádku neruší vůbec nic, snad jenom varovný vysoký tón upozorňující chodce na blížící se automobil.

kia elektromobil testy crossover kia elektromobil testy crossover
 

Maximální udávaný dojezd Soulu EV je 212 kilometrů, což je ve srovnání s konkurencí v podobě Nissanu Leaf a Volkswagenu e-Golf nejvyšší číslo. Papír ale snese mnohé a udávané hodnoty se od reality často liší. Soul EV však ukázal, že této hodnoty je možné dosáhnout. Při jízdě po městě jsme několikrát dosáhli spotřeby 12,3 kWh na 100 kilometrů, což s ohledem na kapacitu akumulátorů činící 27 kWh umožňuje ujet přes 200 km, než autu dojde šťáva. Jediným omezením pro dosažení této spotřeby byla vypnutá klimatizace.

Po většinu jízd však palubní počítač ukazoval spotřebu energie 14,5 kWh, což znamená stále slušný dojezd kolem 180 kilometrů. Na dálnici nebo během popojíždění v dopravní špičce spotřeba vzrostla k hodnotě 15 kWh. Nejméně energie tak automobil spotřebuje během plynulé jízdy ve městě.

Samotný ukazatel dojezdu je spíše opatrnější, i při plném dobití akumulátorů neukázal nikdy vyšší dojezd než 170 kilometrů. Opatrnost se ale v reálném provozu hodí – je lepší mít nějakou rezervu, než náhle uprostřed šumavských hvozdů zjistit, že automobil už opravdu dál nedojede.

Kia Soul EV – srovnání s konkurenty
ModelKia Soul EVNissan LeafVolkswagen e-Golf
Největší výkon [kW/min-1]81/2730-800080/3008-1000085/3000-12000
Točivý moment [N.m/min-1]285/0-2730254/0-3008270/0-3000
Max. rychlost [km/h]145144140
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,211,510,4
Kombinovaná spotřeba [kWh/100 km]14,71512,7
Jízdní dosah [km]212199190
Doba dobíjení [hod]0,5-180,5-120,75-13
Základní cena [Kč]849.980715.300909.900

A co cena, Křečku?

Cena je pro mnohé zákazníky alfou a omegou, v tomto ohledu ale Soul EV podobně jako další elektromobily zklame. Cena 850.000 korun je zkrátka na malý crossover vysoká, a to přestože je Soul EV nadupaný výbavou. V té nechybí mimo jiné navigace, vyhřívaný volant a přední sedačky, bezklíčový vstup nebo parkovací senzory. Jediným možným příplatkem je paket Seat, který výměnou za 25.000 korun doplní výbavu o kožené čalounění, jakož i ventilovaná přední a vyhřívaná zadní sedadla.

Na druhou stranu je Kia Soul EV levnější než podobně velký Volkswagen e-Golf, který stojí 910.000 korun. Jihokorejská automobilka navíc tvrdí, že při započtení dodatečných nákladů, jako je cena za servis nebo za palivo, se příplatek za Soul EV ve srovnání se stejně vybaveným naftovým Soulem zákazníkovi vrátí zpět po ujetí 90.000 kilometrů. Náklady na provoz jsou totiž velice nízké, 1 kWh elektrické energie v průměru stojí 4,9 koruny. Ujetí 100 kilometrů při průměrné spotřebě 14,5 kWh na 100 km tak řidiče vyjde na pouhých 71 korun.

kia elektromobil testy crossover kia elektromobil testy crossover
 

Závěr

Kia Soul EV nebude prodejním trhákem, jejímu rozšíření brání vysoká cena a extravagantní vzhled, který není po chuti každému. Ostatně sama automobilka odhaduje, že na českém trhu se auto bude prodávat jenom v jednotkách kusů ročně. Automobil nicméně má co nabídnout. Pro firemní klientelu, která má tvořit hlavní zákaznickou skupinu tohoto vozu, může být Soul EV díky svému výraznému vzhledu zajímavým reklamním poutačem. Elektrická Kia se navíc chlubí i prostorným interiérem, levným provozem nebo na poměry elektromobilů slušným dojezdem. V přirozeném prostředí pro elektromobily – městě – pak řidič ocení hbitost Soulu EV, dobrý výhled i kompaktní rozměry auta.

video

Nejlevnější verze modelu849.980 Kč (Soul EV/81 kW Premium)
Základ s testovaným motorem849.980 Kč (Soul EV/81 kW Premium)
Testovaný vůz s výbavou849.980 Kč (Soul EV/81 kW Premium)

Plusy

  • Bohatá základní výbava
  • Slušný jízdní dosah
  • Prostorný interiér
  • Nízké provozní náklady

Minusy

  • Vysoká pořizovací cena
  • Dlouhá doba dobíjení akumulátorů
  • Zkreslující obraz parkovací kamery

Foto: Petr Homolka

Témata
Kia Soul EV
Cena základní sestavy 849 980 Kč
Výbava základní sestavy Litá 16“ kola, šest airbagů, samočinná klimatizace, elektrické stahování bočních oken, bezklíčový vstup, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, navigace, couvací kamera, parkovací čidla vpředu a vzadu, vyhřívaný kožený volant, tempomat, vyhřívaná přední sedadla, diody denního svícení, přední mlhovky, světelný senzor, dvoubarevná karoserie atd. Kč
Cena testované sestavy 849 980 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 2730
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 285 / 1 - 2730
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 145
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 281 / 891
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / 447
Rozměr pneu: 205/60 R 16
Kia Soul EV
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4140
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1593
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Bristol
31. 10. 2014 19:03
EV
takže dnešní realita? Dojezd 200km... v případě fleetu takový běžný denní nájezd, člověk zapne klimu, světla, rádio atp... z 200 bude 150... takže takový menší denní nájezd v případě že člověk bydlí pár desítek km od Prahy a pojíždí celý den po ucpaném městě...

rychlonabíječky? neexistují... a nejspíš v dohledné době ani nebudou... nabíjení 14-18h je naprosto mimo realitu... to by člověk mohl jezdit jen 6h denně aby potom mohl zbytek dne nabíjet???

a to vše za ošklivé divné auto necelý milion korun? :yes: to se opět "povedlo"
31. 10. 2014 15:10
Re: elektro auta
Je fakt, že už se nejenom mluví, ale už ty auta už jsou i vidět ....
31. 10. 2014 12:29
Re: elektro auta
Ono nám asi nic jiného nezbyde. Vypadá to, že Nissan je už na zajímavých číslech.
31. 10. 2014 12:23
Re: elektro auta
Snad to nenakupuje za míň, než za kolik pak prodává, to by byl teprve skandál :-O
31. 10. 2014 12:21
Re: elektro auta
Jo, do toho člověk většinou nevidí.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku