Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Soul 1.6 GDI Exclusive – Hlavně nezapadnout

Jan Mička
Diskuze (122)
Druhá generace Kie Soul má za úkol zvrátit nevyrovnané pocity z řízení předchůdce. Do boje proti konkurenci vstupuje s novou platformou a propracovanějšími detaily.

Kia Soul, která se ve svém prvním vydání prodávala od roku 2008, přinesla do segmentu crossoverů nový, svěží směr. Hravé tvary karoserie si však moc nerozuměly se strohým interiérem a jízdní vlastnosti nebyly více než průměrné. Nástupce má za úkol tyto neduhy vyvrátit, povedlo se mu to?

Z gruntu nová, výrazně lepší

Abychom vystihli podstatu všech technických změn nového Soulu, musíme začít pěkně od základu. Druhá generace už totiž nestojí na platformě vycházející z malých vozů značky, ale na základu současného Cee´du. Karoserie je přitom z více než 65 % vyrobena z vysokopevnostních ocelí, což se výraznou měrou podepsalo na lepší torzní tuhosti při současném ztenčení sloupků A. Výsledkem je pevnější struktura celku a zároveň lepší výhled šikmo ven z kabiny.

Ačkoliv je na první pohled příbuznost s předchůdcem nevyvratitelná, podle automobilky není jediný díl karoserie stejný. Výrazného přepracování si všímáme hlavně v oblasti předních světlometů s diodami pro denní svícení a celé zadní části s výraznějším nárazníkem a svislými svítilnami. Také ony jsou ledkové a v rámci testované výbavy Exclusive dokonce součástí standardní výbavy.

kia testy crossover kia testy crossover  

S příchodem druhé generace Kie Soul zaznamenáváme nárůst vnějších rozměrů. Karoserie je o 20 milimetrů delší (4140 mm), stejný přídavek vykazuje také rozvor náprav (2570 mm) a aby toho nebylo málo, přibylo 15 milimetrů do šířky a ubylo 10 do výšky. Výsledkem je robustnější vzezření, přestože to z fotografií nemusí být na první pohled patrné.

Velké plus je patrné v širších možnostech individualizace, navíc za přijatelnou cenu – dvoubarevné lakování (ve čtyřech kombinacích) stojí rozumných 17.000 korun a lité osmnáctky s červeným dekorem pořídíte za 10.000 korun. S takto vyšperkovanou Kiou Soul se stanete středem pozornosti!

Interiér má úroveň

Vnitřek nového Soulu se ve srovnání s předchůdcem posunul mílovými kroky kupředu. Zatímco v roce 2008 jsme se uvnitř setkali s lacině vyhlížejícími materiály, dnes kokpit hraje na luxusní notu. To je ostatně vidět i na celkovém dílenském zpracování, jehož úroveň je obecně u nejnovějších modelů Kia výborná.

Kia Soul - Srovnání s konkurencí
ModelKia SoulPeugeot 2008Renault CapturSuzuki S-Cross
Motor1.6 GDI1.6 VTi1.2 TCe1.6 VVT
Převodovka6M5M6A5M
Zdvihový objem [cm3]1591159811971586
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]97/630088/600088/490088/6000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]161/4850160/4250190/2000156/4400
Max. rychlost [km/h]185196192180
Zrychlení 0-100 km/h [s]1110,610,911
Komb. spotřeba [l/100 km]6,85,95,45,5
VýbavaExclusiveAllureIntensePremium
Cena [Kč]419.980417.500392.900439.900

No a co je nového? Především kompletně přepracovaná středová konzola s dotykovým displejem autorádia a přístrojový štít. Všechno je zvládnuto bez ergonomických přešlapů, pouze v noci možná narazíte na malý problém – podsvícení tlačítek a ovládacích prvků je velmi slabé, a tak se může klidně stát, že se oslněni autorádiem v jejich záplavě nevyznáte. Za ideální se nedá považovat ani zobrazení výstupu standardně dodávané parkovací kamery. Podle displeje se totiž překážky nacházejí mnohem dál, než ve skutečnosti jsou…

Kompaktní karoserie překvapila množstvím vnitřního prostoru. Vpředu i vzadu najdou dostatek místa i dlouháni, šířka kokpitu je takřka srovnatelná s modelem Cee´d a díky nižším prahům se usnadnilo také nastupování a vystupování. Mírné výhrady tedy míří pouze k zavazadelníku – základní objem 354 litrů je zcela v pořádku, design zádi si však vyžádal vyšší nákladovou hranu. Rozhodně by neškodilo, kdyby se páté dveře otevíraly o pár centimetrů výše a nutnost manuálního odklopení krycího plata by spíše seděla segmentu miniaut.

kia testy crossover kia testy crossover  

Alespoň, že při defektu vás automobil nenechá ve štychu. U všech výbav (Active, Comfort, Exclusive) se totiž pod podlážkou skrývá dojezdová rezerva, která je i přes rychlostní omezení daleko praktičtější než v současnosti čím dál rozšířenější lepicí sady.

Točit, točit, platit

Pokud si budete chtít pořídit Kiu Soul s benzinovým motorem, jedinou možností je známý čtyřválec 1.6 GDI o výkonu 97 kW dosahovaných při 6.300 otáčkách za minutu. Dražší už je pouze turbodieselová šestnáctistovka CRDi (94 kW), konkrétně o 55.000 korun.

Z hlediska zátahu v nižších otáčkách bude turbodiesel lepší volbou. Ručičce otáčkoměru testovaného vozu se totiž moc stoupat nechce a když se už podaří dostat zhruba k 5.000 min-1 (točivý moment 161 N.m je položen ve 4.850 otáčkách), zarazí vás vyšší hlučnost a především spotřeba paliva. Výrobce sice udává kombinovaných 6,8 l na 100 km, pokud však využijete veškerého potenciálu motoru, připravte se na 9 a více litrů. Alespoň že na dálnici se dá odběr udržet v přijatelných mezích – při rychlosti 130 km/h motor točí 3.500 ptáček a nárokuje si 7,4 l na 100 km, což je ostatně také hodnota, která svítila na displeji palubního počítače na konci testovacího týdne.

kia testy crossover kia testy crossover  

Zkrátka a dobře, šestnáctistovce GDI vyhovuje klidnější tempo, kdy se z ní ostatně stává docela jiný motor. Kultivovaný a takřka neslyšný běh uklidňuje a s šestistupňovou manuální převodovkou je radost pracovat. Komu by však pohyb řadicí páky v jinak krátkých a přesných drahách přesto nevoněl, za příplatek 35.000 korun získá šestistupňový automat (od výbavy Comfort pro oba motory).

Nový základ, výrazně lepší jízda

Druhá generace Kie Soul dokonale odbourala jízdní nedostatky předchůdce. Zatímco dříve bylo auto zbytečně tvrdé, uskákané a málo komfortní, dnes je všechno jinak. Nová platforma z většího Cee´du sice dostala vlečenou zadní nápravu na úkor víceprvkové, na jízdě to ale skoro není poznat. Podvozek je přirozeně komfortní i na příplatkových osmnáctkách, do interiéru propouští pouze lehké tlumené rázy a umí skoro 1.600 milimetrů vysoký crossover skvěle podržet i v zatáčkách. Jistě, záď si na větších nerovnostech občas lehce poskočí, tuhá karoserie se však příliš nekroutí. Škoda jenom, že řízení s novým posilovačem Flex Steer (umožní nastavení režimů Comfort, Normal a Sport) dokonale filtruje zpětnou vazbu od předních kol ve všech módech - přesností totiž nezaostává.

Přirozeným prostředím Kie Soul je město, ve kterém se dokáže rychle a mrštně orientovat. Vyšší posaz a tenčí sloupky A zaručují perfektní výhled z kabiny a přehledné tvary karoserie usnadňují pohyb také ve stísněnějších prostorách. Pokud jste navíc z těch, kteří si na moderní výdobytky v podobě displejů a parkovacích kamer moc nepotrpí, potěší vás dostatečný výhled vzad a rozměrná vnější zpětná zrcátka.

kia testy crossover kia testy crossover  

Závěr

Nejen extravagantní design, ale nyní už i povedený interiér a prokazatelně lepší jízdní vlastnosti – to je druhá generace Kie Soul. Mimořádně komfortní crossover se nenechá zaskočit ani většími nerovnostmi a ačkoliv nedokáže úplně maskovat přítomnost levnější zadní nápravy, posun k lepšímu je oproti předchůdci skutečně markantní.

Ani benzinový čtyřválec 1.6 GDI není k zahození. V nabídce je nejlevnější, výkonností deklasuje konkurenci a umí být mimořádně kultivovaný a tichý. K dosažení co nejlepší jízdní dynamiky se však musí hodně vytáčet (i když se mu do otáček moc nechce), čímž jde nízká hlučnost stranou a citelněji roste spotřeba benzinu.

Video se připravuje ...

Nejlevnější verze modelu314.980 Kč (Active/1.6 GDI 97 kW)
Základ s testovaným motorem314.980 Kč (Active/1.6 GDI 97 kW)
Testovaný vůz s výbavou446.980 Kč (Exclusive/1.6 GDI 97 kW)

Plusy

  • Tichý benzinový motor
  • Přesná převodovka s krátkými drahami
  • Povedený a hravý design
  • Pohodlný podvozek
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Řízení bez zpětné vazby
  • Laxní reakce motoru
  • Slabé podsvícení přístrojové desky
  • Zkreslující obraz parkovací kamery

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (122)
Kia Soul 1.6 GDI Exclusive
Cena základní sestavy 314 980 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, asistent rozjezdu do kopce, 2x Isofix vzadu, diody denní svícení, zadní diodové svítilny, litá 16“ kola, dojezdová rezerva, automatické klimatizace, autorádio s dotykovým displejem, přípojky AUX a USB, multifunkční kožený volant, bluetooth handsfree, zadní parkovací kamera a další. Kč
Cena testované sestavy 446 980 Kč
Výbava testované sestavy Dvoubarevné provedení exteriéru (+17.000 Kč), litá 18“ kola s barevným dekorem (+ 10.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 97 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 161 / 4850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.8 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 351 / 1367
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1212 / 608
Rozměr pneu: 235/45 R 18
Kia Soul 1.6 GDI Exclusive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4140
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1593
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1573
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - grifith
30. 4. 2014 10:52
Re: rozporuplne auto
Ne všichni musejí chtít zapadnout v davu... ;-) Ale i konzervativci žijí mezi námi a nemusí se jim takové kombinace líbit.
Avatar - SCHROJF
30. 4. 2014 10:34
Re: rozporuplne auto
"S takto vyšperkovanou Kiou Soul se stanete středem pozornosti!"...na Matejskej puti,alebo pred cirkusom urcite!!! ;-)
29. 4. 2014 20:21
KIA SOUL
Jediný z Vás , ktorý vie o čom je KIA SOUL som ja, čo na ňom jazdím, bez akýchkoľvek problémov už 4,5 roka >:D
29. 4. 2014 13:45
Re: rozporuplne auto
Když si někdo může koupit Nissan Cube, tak proč ne tohle. Ale Spíš je to asijská libůstka než evropská stylovka. Potkávat to denně, tak se stěhuju... I když musím říct, že výběr barev je mi sympatický.
29. 4. 2014 13:21
Re: Když méně znamená více...
JJ, tam by bent mohl ;-) BTW...co ty všechno vyčteš z obrázků je s podivem, až se divím, že se ještě vydávají testy...chci vědět, zeptám se Toppera a je to :-)