Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sportage 1.7 CRDI Navigator – Nejslabší neznamená nejhorší

Jan Mička
Diskuze (141)
Solidně vybavené SUV za cenu lehce přes 530.000 korun? To je Kia Sportage s naftovým motorem a novou výbavou Navigator.

Kia Sportage je na trhu již jednadvacet let. Třetí generaci vozu si vzal, alespoň co se tvarů týče, pod křídla německý automobilový designér Peter Schreyer, který mu navrhl velmi slušivý kabát. Díky němu vůz vypadá robustně, skoro jako by byl vytesán z jednoho kusu materiálu.

Po čtyřech letech prodeje stávajícího modelu došlo k rozšíření stávající nabídky výbav. Nejnovější položka se jmenuje Navigator a v ceníku je umístěna mezi liniemi Comfort Plus a Exclusive. S testovaným turbodieselem 1.7 CRDI si za ni oproti prvně jmenované připlatíte příjemných 20.000 korun, oproti nejvyšší linii ušetříte 30.000 korun. Bez příplatku přitom dostanete navigační systém s dotykovou obrazovkou, zesilovač, subwoofer a parkovací kameru, což ušetří až 48.000 korun. Není ale všechno zlato, co se třpytí...

Již při první obchůzce vozu jsme totiž zjistili řadu věcí – standardem sice jsou litá 17“ kola, o palec větší si však, stejně jako přední xenonové světlomety, nepořídíte. A je toho více – v příplatkové výbavě zcela chybí systém stop/start, kožené čalounění, inteligentní parkovací systém, přístrojový štít Supervision nebo elektricky ovládané panoramatické střešní okno. Otázkou zůstává, kolik zákazníků by si za zmíněnou výbavu skutečně připlatilo.

Interiér – Robustní a kvalitní

Kabinu Kie Sportage charakterizují tři základní vlastnosti: skvělá ergonomie, dostatečná prostornost a výborné zpracování. Korejci navíc nešetřili ani na materiálech – přístrojová deska je vyjma efektního antracitového pruhu vyrobena z měkčených plastů, vysoké úrovně dosahují také všechna tlačítka a ovládací prvky. Rovněž vítáme umístění displeje multimediální systému v ideální výšce a jeho komunikaci v češtině.

suv kia testy suv kia testy  

Hyundai ix35 1.7 CRDi vs. Kia Sportage 1.7 CRDi – (Ne)znám bratra!

Ani tak si ale neodpustíme několik výhrad, přičemž ta první směřuje k předním sedadlům. Jsou sice umístěna správně vysoko a řidič má vzhledem k volantu výbornou pozici k řízení, mají však kratší sedáky, které nedostatečně podpírají stehna. Uvítali bychom také možnost podélného nastavení středové loketní opěrky a vyšší umístění tlačítek nalevo od volantu. Nejednou se nám stalo, že jsme kolenem vypnuli stabilizační systém.

Motor - Nejslabší neznamená nejhorší

Testovaná vznětová sedmnáctistovka CRDI je sice nejslabší z celé motorové palety, ukázala se však jako ideální kompromis v otázce jízdní dynamiky a nízké spotřeby. Maximální výkon 85 kW roztáčí přední kola ve 4000 otáčkách za minutu, točivý moment nastupuje již v 1500 min-1. Agregát splňuje emisní normu Euro 5 a podle výrobce průměrně spolyká 4,8 l na 100 km. Střídmý apetit se přitom potvrdil nejen v kombinovaném cyklu, ale i při dlouhých dálničních přesunech. V rychlosti 130 km/h očekávejte 2500 otáček za minutu, nevtíravý zvukový projev a spotřebu do 6 litrů, což v praxi znamená jízdní dosah přesahující 900 kilometrů na jednu nádrž.

S testovaným motorem se pojí dvě povinnosti – pohon předních kol a manuální šestistupňová převodovka. V prvním případě je všechno v pořádku, protože auto nikterak nevybízí k výletům do horšího terénu než je polní cesta. Zlepšení by však zasloužila manuální skříň, především pak zadrhávající pohyby řadicí páky při přechodech přes neutrální polohu. Na druhou stranu se nám líbilo její odstupňování v čele s možností plynulé jízdy na pětku už v rychlostech okolo 50 km/h, což ve městě dokáže ušetřit drahocennou naftu.

suv kia testy suv kia testy  

Jízda – Sportage maskuje hmotnost

Ačkoliv provozní hmotnost testované Sportage atakuje 1500 kilogramů, za jízdy to není moc znát. Díky lehkému nastavení ovládacích sil si připadáte jako v malém hatchbacku, což v hojné míře podporuje i silný zátah turbodieselu od nízkých otáček. Pro ideální jízdní dynamiku je dobré se pohybovat v rozmezí od 2500 do 3300 min-1, výše už se totiž agregát moc nepředvede a zbytečně zvyšuje spotřebu.

Nastavením podvozku se inženýři zřejmě zaměřili na prvních pět písmen z názvu modelu. Ten je celkově tužší, poradí si však s většinou nástrah českých silnic. Problém může nastat při přejezdech větších příčných nerovností, kdy se od zadní víceprvkové nápravy ozývají tupé rány. Dobrý kontakt kol s vozovkou je i přesto zachován, což dokazují plynulé průjezdy zatáček i s horším povrchem bez větších známek nervozity. Chvíli jsme si však museli zvykat na řízení s elektrickým posilovačem, které řidiči nepřináší dostatek informací o práci předních kol.

suv kia testy suv kia testy  

Závěr

Kia Sportage Navigator se v testu ukázala jako ideální rodinný společník. Za cenu lehce pod čtyři sta tisíc korun (1.6 GDI/99 kW) získáte solidně vybavené SUV s prostorným a kvalitně vyrobeným interiérem, doporučujeme však sáhnout po úspornější verzi 1.7 CRDI, za kterou připlatíte rozumných 40.000 Kč. Kladné body sbírá také standardní sedmiletá záruka. Jízdními vlastnostmi vůz zbytečně nezaostává za konkurencí, je ale potřeba si zvyknout na tužší nastavení podvozku a nekomunikativní řízení.

Samotná výbava přináší pro i proti. Ušetřených 48.000 korun za navigační systém rozhodně potěší, možnost dovybavení o xenonové přední světlomety a litá 18“ kola bychom však bez okolků uvítali.

Nejlevnější verze modelu389.980 Kč (1.6 GDI / 99 kW Active)
Základ s testovaným motorem429.980 Kč (1.7 CRDI / 85 kW Active
Testovaný vůz s výbavou548.980 Kč (1.7 CRDI / 85 kW Navigator)

Plusy

  • Vnější design karoserie
  • Útulný a prostorný interiér
  • Bytelná konstrukce přístrojové desky
  • Úsporný motor s příjemným projevem
  • Standardní sedmiletá záruka

Minusy

  • Absence příplatku za některé prvky výbavy
  • Méně přesné a komunikativní řízení
  • Hrubší chod v kulise řadicí páky
  • Ovládání palubního počítače tlačítky na přístrojovém štítu

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (141)
Kia Sportage 1.7 CRDI Navigator
Cena základní sestavy 429 980 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, asistent pro sjíždění svahů, parkovací čidla vzadu, litá 17“ kola, přední mlhovky s přisvětlováním do zatáček, diody denního svícení, plnohodnotná rezerva, dvouzónová klimatizace, navigace, couvací kamera, tempomat, dešťový senzor, vyhřívaná sedadla a další. Kč
Cena testované sestavy 548 980 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.8 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 465 / 1535
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / 450
Rozměr pneu: 225/60 R 17
Kia Sportage 1.7 CRDI Navigator
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4440
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1612
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Sloth
31. 1. 2014 16:16
Re: JEDINÁ DOBRÁ KIA JE LPG KIA !!
[odkaz]
Avatar - 3_diamanty
31. 1. 2014 08:42
Re: Vyhodit takeho predajcu..
kaskaj je velmi pekny ale zrovna lacny uz nebude, navyse kto nechce turbo benzin ma zrejme smolu, mne sa kaskaj tiez paci ;-) len mozno by to chcelo polroka rok pockat nech sa model zabehne vychytaju muchy a klesne aj s cenou
31. 1. 2014 07:34
Re: Problémové SUV
:-) jednak auto mám a další téměř určitě nebude SUV. No a až budu kupovat třeba SUV, Koleos už bude docelá starší kára, takže zde můžu spolehlivě říct: nikdy. Ale svézt bych se, samozřejmě, chtěl.
30. 1. 2014 21:37
Re: Problémové SUV
Nikdy nehovor nikdy...
Spýtaj sa jazvu...
30. 1. 2014 13:22
Re: asymetrie
Není hezčí, modernější a více aerodynamický tvar Škodovky [odkaz] ? něco mezi Yetim a OC? Jen světla by to chtělo vyměnit a byla by to vzhledově vlajková loď škody-auto :-)