TEST Kia Sportage 1.7 CRDI Navigator – Nejslabší neznamená nejhorší
Kia Sportage je na trhu již jednadvacet let. Třetí generaci vozu si vzal, alespoň co se tvarů týče, pod křídla německý automobilový designér Peter Schreyer, který mu navrhl velmi slušivý kabát. Díky němu vůz vypadá robustně, skoro jako by byl vytesán z jednoho kusu materiálu.
Po čtyřech letech prodeje stávajícího modelu došlo k rozšíření stávající nabídky výbav. Nejnovější položka se jmenuje Navigator a v ceníku je umístěna mezi liniemi Comfort Plus a Exclusive. S testovaným turbodieselem 1.7 CRDI si za ni oproti prvně jmenované připlatíte příjemných 20.000 korun, oproti nejvyšší linii ušetříte 30.000 korun. Bez příplatku přitom dostanete navigační systém s dotykovou obrazovkou, zesilovač, subwoofer a parkovací kameru, což ušetří až 48.000 korun. Není ale všechno zlato, co se třpytí...
Již při první obchůzce vozu jsme totiž zjistili řadu věcí – standardem sice jsou litá 17“ kola, o palec větší si však, stejně jako přední xenonové světlomety, nepořídíte. A je toho více – v příplatkové výbavě zcela chybí systém stop/start, kožené čalounění, inteligentní parkovací systém, přístrojový štít Supervision nebo elektricky ovládané panoramatické střešní okno. Otázkou zůstává, kolik zákazníků by si za zmíněnou výbavu skutečně připlatilo.
Interiér – Robustní a kvalitní
Kabinu Kie Sportage charakterizují tři základní vlastnosti: skvělá ergonomie, dostatečná prostornost a výborné zpracování. Korejci navíc nešetřili ani na materiálech – přístrojová deska je vyjma efektního antracitového pruhu vyrobena z měkčených plastů, vysoké úrovně dosahují také všechna tlačítka a ovládací prvky. Rovněž vítáme umístění displeje multimediální systému v ideální výšce a jeho komunikaci v češtině.
Hyundai ix35 1.7 CRDi vs. Kia Sportage 1.7 CRDi – (Ne)znám bratra!
Ani tak si ale neodpustíme několik výhrad, přičemž ta první směřuje k předním sedadlům. Jsou sice umístěna správně vysoko a řidič má vzhledem k volantu výbornou pozici k řízení, mají však kratší sedáky, které nedostatečně podpírají stehna. Uvítali bychom také možnost podélného nastavení středové loketní opěrky a vyšší umístění tlačítek nalevo od volantu. Nejednou se nám stalo, že jsme kolenem vypnuli stabilizační systém.
Motor - Nejslabší neznamená nejhorší
Testovaná vznětová sedmnáctistovka CRDI je sice nejslabší z celé motorové palety, ukázala se však jako ideální kompromis v otázce jízdní dynamiky a nízké spotřeby. Maximální výkon 85 kW roztáčí přední kola ve 4000 otáčkách za minutu, točivý moment nastupuje již v 1500 min-1. Agregát splňuje emisní normu Euro 5 a podle výrobce průměrně spolyká 4,8 l na 100 km. Střídmý apetit se přitom potvrdil nejen v kombinovaném cyklu, ale i při dlouhých dálničních přesunech. V rychlosti 130 km/h očekávejte 2500 otáček za minutu, nevtíravý zvukový projev a spotřebu do 6 litrů, což v praxi znamená jízdní dosah přesahující 900 kilometrů na jednu nádrž.
S testovaným motorem se pojí dvě povinnosti – pohon předních kol a manuální šestistupňová převodovka. V prvním případě je všechno v pořádku, protože auto nikterak nevybízí k výletům do horšího terénu než je polní cesta. Zlepšení by však zasloužila manuální skříň, především pak zadrhávající pohyby řadicí páky při přechodech přes neutrální polohu. Na druhou stranu se nám líbilo její odstupňování v čele s možností plynulé jízdy na pětku už v rychlostech okolo 50 km/h, což ve městě dokáže ušetřit drahocennou naftu.
Jízda – Sportage maskuje hmotnost
Ačkoliv provozní hmotnost testované Sportage atakuje 1500 kilogramů, za jízdy to není moc znát. Díky lehkému nastavení ovládacích sil si připadáte jako v malém hatchbacku, což v hojné míře podporuje i silný zátah turbodieselu od nízkých otáček. Pro ideální jízdní dynamiku je dobré se pohybovat v rozmezí od 2500 do 3300 min-1, výše už se totiž agregát moc nepředvede a zbytečně zvyšuje spotřebu.
Nastavením podvozku se inženýři zřejmě zaměřili na prvních pět písmen z názvu modelu. Ten je celkově tužší, poradí si však s většinou nástrah českých silnic. Problém může nastat při přejezdech větších příčných nerovností, kdy se od zadní víceprvkové nápravy ozývají tupé rány. Dobrý kontakt kol s vozovkou je i přesto zachován, což dokazují plynulé průjezdy zatáček i s horším povrchem bez větších známek nervozity. Chvíli jsme si však museli zvykat na řízení s elektrickým posilovačem, které řidiči nepřináší dostatek informací o práci předních kol.
Závěr
Kia Sportage Navigator se v testu ukázala jako ideální rodinný společník. Za cenu lehce pod čtyři sta tisíc korun (1.6 GDI/99 kW) získáte solidně vybavené SUV s prostorným a kvalitně vyrobeným interiérem, doporučujeme však sáhnout po úspornější verzi 1.7 CRDI, za kterou připlatíte rozumných 40.000 Kč. Kladné body sbírá také standardní sedmiletá záruka. Jízdními vlastnostmi vůz zbytečně nezaostává za konkurencí, je ale potřeba si zvyknout na tužší nastavení podvozku a nekomunikativní řízení.
Samotná výbava přináší pro i proti. Ušetřených 48.000 korun za navigační systém rozhodně potěší, možnost dovybavení o xenonové přední světlomety a litá 18“ kola bychom však bez okolků uvítali.
Nejlevnější verze modelu | 389.980 Kč (1.6 GDI / 99 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 429.980 Kč (1.7 CRDI / 85 kW Active |
Testovaný vůz s výbavou | 548.980 Kč (1.7 CRDI / 85 kW Navigator) |
Plusy
- Vnější design karoserie
- Útulný a prostorný interiér
- Bytelná konstrukce přístrojové desky
- Úsporný motor s příjemným projevem
- Standardní sedmiletá záruka
Minusy
- Absence příplatku za některé prvky výbavy
- Méně přesné a komunikativní řízení
- Hrubší chod v kulise řadicí páky
- Ovládání palubního počítače tlačítky na přístrojovém štítu
Foto: Petr Homolka