Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Sportage: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (102)
Půl roku po příbuzném Hyundai ix35 a rok po domácí Škodě Yeti přichází na český trh další dostupné SUV. Co od něj čekat jsme zjišťovali při prvních jízdách v okolí Budapešti.

Sportage potřetí

První Sportage bylo malé SUV, které v polovině 90. let znamenalo skromný úspěch pro tehdy ještě velmi exotickou a rozvíjející se značku Kia. Ani výroba ve spolupráci s německou karosárnou Karmann příliš nepomohla k definitivnímu prosazení se na náročném evropském trhu, ale 15% podíl Sportage na prodeji značky v Evropě (2002) už mnohé naznačoval.

Výraznějšího odbytového úspěchu dosáhla až druhá generace, vyráběná v letech 2004 až 2009, mj. i v nové automobilce na Slovensku. Nejlepším rokem tohoto SUV nižší střední třídy byl 2005, kdy se v Evropě prodalo 36 tisíc vozů a Sportage měla 9% tržní podíl. Do příchodu nové – třetí – generace se v Evropě prodalo 240 tisíc vozů s tímto jménem.

I když se v médiích pojem SUV skloňoval v posledních letech nejčastěji ve spojení s něčím negativním (pokles zájmu, vysoká spotřeba, horší aktivní bezpečnost), skutečnost byla trochu jiná. Segment dostupných SUV nižší střední třídy byl v nedávné době výjimečný tím, že rostl, a to navzdory celkovému zmenšení trhu s automobily.

Zákazníci na těchto vozech oceňují vysoký posaz, dobrý rozhled, pocit vyšší pasivní bezpečnosti a určitá část zákazníků i možnosti pohonu všech kol. Verze s jedinou poháněnou nápravou však mají v této kategorii dnes již vysoký podíl a je pravděpodobné, že počet SUV-dvoukolek bude dále růst. Na to vše reagoval designérský a vývojový tým Kia Motors, když začínala vznikat zcela nová Sportage.

Schreyer story pokračuje

Práce šéfdesignéra Petera Scheyera má nemalý podíl na rostoucí oblibě značky Kia v Evropě, a tak asi nepřekvapí, že po Cee’du nebo Venze přišlo na řadu neméně atraktivní, dynamicky střižené SUV Sportage.

Stejný technický základ sdílený s Hyundaiem ix35 v tomto případě neznamená, že by tato dvojčata byla podobná nebo dokonce stejná. Naopak lze spíše mluvit o dvou různých přístupech k tématu designová dynamika v kategorii aut pro volný čas. Jestli je i v tomto případě Kia tvarově evropštější, než Hyundai, není příliš jednoznačné, ale naše subjektivní hodnocení po setkání naživo vyznívá lépe pro Sportage.

Ta se – podobně jako SUV od Hyundaie – posunula blíže k silničnímu automobilu, přestože jisté nadstandardní schopnosti proti osobním vozům jak karoserie, tak hnací ústrojí nabízí. Světlá výška se ale mezigeneračně snížila o 23 mm, na 172 mm a už letmý pohled na sedmnáctipalcová nebo osmnáctipalcová kola těsně obepínaná plastovými lemy blatníků připomíná více sportovní, než užitkové auto. Kia přesto slibuje, že Sportage 4x4 zvládne stoupání s úhlem přes 44° a boční náklon až 45°. Problém asi nastane v terénních zlomech, nájezdový úhel vpředu činí jen 22,7° a vzadu 28,2°. Přechodový úhel má hodnotu 17,7°.

Příď vozů v nejvyšších specifikacích doslova zdobí velkoryse navržená světelná technika. V náraznících jsou výrazná mlhová světla, která ale sdílejí kryty se samostatnými parabolami statických odbočovacích světel. O patro výše jsou příplatkové xenonové světlomety s (příplatkovými) diodovými světly pro denní svícení. Designéři se lépe poprali se zamaskováním extrémně vysoké přídě takže automobil snad proto působí relativně přirozeně.

Na příď navazují opravdu vysoké boky, které nechávají bočním oknům jen nevelkou výšku. V autě se sedí vysoko, takže výhledu to vůbec nevadí, s výjimkou pohledu šikmo vpřed, kde v cestě stojí velká ale příliš vysoká vnější zpětná zrcátka.

Zajímavé je rozdělení boční plochy mezi dvoje dveře. Bývá běžné, že k nastupování na přední místa je připraven větší nástupní profil, ale v tomto případě je to naopak, a přesto si řidič ani spolujezdec nemůžou v Rüsselsheimu (ano, v tomto německém městě se Sportage vyvíjela, je zde sídlo evropského vývoje Kia Motors) stěžovat. Druhý pár bočních dveří má velkorysé rozměry zejména v horní polovině, kde se délka nástupního otvoru v karoserii dostává až ke gigantickým 880 mm (vpředu maximálně 830 mm). Drobnou potíž může představovat naladění zámků dveří, které se většinou nepodaří zabouchnout napoprvé. Možná však jde jen o zvyk.

S dlouhými bočními dveřmi kontrastuje extrémně silný C-sloupek, který trochu uměle vytváří na karoserii jakousi nástavbu pro zavazadla. Těch se vejde podle Kie 564 l, ale nakládat v tom případě musíte až po střechu. Pod roletovým krytem je skromnější objem s výškou 450 mm, šířkou v nejužším místě 1010 mm a délkou 800 mm (u podlahy). Pod dnem je hluboký objem s plastovou vložkou, rozdělující prostor na menší schránky. Nepříjemné asi bude nakládání těžších zavazadel, práh zavazadelníku je totiž 750 mm nad zemí. Světlá výška 1880 mm pod vyklopenými pátými dveřmi může být nebezpečím pro nadprůměrně vzrostlé členy posádky, kteří manipulují se zavazadly.

Interiér pro dospělé

Příjemné nastupování jsme již nakousli výše a v podobném duchu budeme pokračovat i uvnitř.

Předně, v interiéru Sportage se nesetkáte s odérem, kterým vítají cestující některé verze Hyundaie ix35. Atmosféra je příjemně vzdušná, zejména když nezvolíte klasickou antracitovou verzi interiéru, ale světlejší provedení.

Vnitřní míry v podstatě odpovídají interiéru Hyundai ix35. Vyzdvihnout bychom měli šířku ve výši loktů 1520 mm (vpředu) a 1490 mm (vzadu), což je o 70 až 90 mm více než v případě hlavního konkurenta – Škody Yeti. Velkorysý je i podélný vnitřní prostor, pod dvěma střešními okny jsme naměřili výšku nad sedákem slušných 980 mm (vpředu) a 930 mm (vzadu). Průměrně rostlí dospělí cestující nebudou mít ani v jedné řadě s místem problém, vyšší postavy (nad 180 cm) se hlavou přiblíží ve druhé řadě stropu, ale je třeba vzít v úvahu i snížení vnitřní výšky o několik centimetrů instalací prosklené střechy, za kterou se připlácí. Mimochodem, přední střešní okno je otvíratelné, zadní je ve střeše napevno.

Střízlivý design horizontálně uspořádané přístrojové desky je blízko tomu, co od auta této kategorie očekáváte. Téměř vše je tam, kde to má být, což bohužel dlouhé roky nebyl standard korejských vozů. Volant z modernizovaných Cee’dů se dobře drží a je seřiditelný v dostatečném rozsahu. Kdo chce sedět výše má možnost, ale s ohledem na vysoké boky umožňuje řidičovi sedadlo i relativně nízkou polohu za volantem. Jednoduchý přístrojový štít má snad možná trochu hrubší grafiku, která tlumí dojem z precizního zpracování, podobně jako přežívající ovládání palubního počítače tlačítky na hraně přístrojového vikýře, vlevo od volantu.

Vestavěná navigace LG se sedmipalcovým displejem má horší grafiku a ne zcela dotažené ovládání (přístroj například sám nezoomuje, když se blížíte ke křižovatce), ale o tom, zda ji doporučit nebo ne, rozhodne spíše její (dosud nezveřejněná) cena. V každém případě je třeba se smířit s tím, že ačkoliv jde o přístroj dodávaný přímo automobilkou, neumí vůz navigační pokyny zobrazovat jinde než na barevném dotykovém displeji, což pohled řidiče při jízdě odvádí od vozovky. Ačkoli ve vyšším stupni výbavy existuje vyspělejší verze přístrojového štítu s větším bodovým displejem uvnitř rychloměru, ani jednoduché navigační pokyny tento displej zobrazovat neumí.

Jízda 2,0 CRDi 4x4

Se znalostí vlastností příbuzného Hyundaie usedáme za volant potenciálně nejzajímavější verze – naftového dvoulitru s pohonem všech kol. Maďarské silnice jsou možná v ještě horším stavu než ty české, a tak brzy můžeme konstatovat, že toporný setup podvozku Hyundaie Kia naštěstí nesdílí.

Evropská vývojová centrála dost zapracovala na jemném doladění celkového jízdního projevu. Se sedmnáctipalcovými i osmnáctipalcovými koly je Sportage kultivovaným autem i na horším povrchu, zachovává si přitom přijatelnou agilitu v rychleji projížděných zatáčkách, kdy se karoserie dostane do náklonů, které lze v rámci třídy považovat za spíše menší. Yeti je asi hravější (vždyť má o 6 cm kratší rozvor a o 22 cm kratší karoserii), ale čtyřkolka Kie si se silnicí bude taky dobře rozumět.

Podle výrobce je Sportage prvním modelem, který dostal zcela novou elektronicky řízenou vícelamelovou spojku, která reguluje množství hnacího momentu posílaného na kola zadní nápravy. Podobně jako Haldex v Yetim předvídá situace, kdy hrozí prokluz předních kol (např. rozjezd), a preventivně posílá dozadu více točivého momentu ještě před tím, než přední kola začnou prokluzovat. Zařízení s obchodním označením Dynamax vyrábí a dodává rakouská Magna. Podle jejích představitelů je klíčovou novou vlastností sofistikovanější řízení a dávkování různých podílů hnací síly na kola zadní nápravy, které má pomáhat nejen na nekvalitním povrchu v nízkých rychlostech, ale i na kvalitním asfaltu. Důkladnější prozkoumání vlastností pohonu všech kol si necháme na klasický redakční test.

Stabilizační systém je připraven k rychlým a nekompromisním zásahům, které přicházejí dlouho předtím, než se přiblíží pro smyk kritická nájezdová rychlost. Hrozba převrácení při vyhýbacích manévrech hrála v nastavení stabilizační jednotky zřejmě klíčovou roli.

Turbodiesel jako takový nemá žádná problematická místa. Je tichý a velmi dobře izolovaný od karoserie, takže se do interiéru nepřenášejí ani při volnoběhu žádné vibrace, a to dokonce ani do řadicí páky, která v mnoha konkurenčních modelech přinejmenším vrní. Ovládání je bezproblémové, a to včetně mnohdy problematických rozjezdů.

Nejvyšší výkon 100 kW i točivý moment 319 Nm odpovídá standardům této objemové kategorie, což nové Sportage bohatě dostačuje ke svižné a většinou i úsporné jízdě. My jsme jezdili se spotřebou 7-8 l/100 km. Standardní šestistupňová ručně řazená převodovka patří co do přesnosti řazení a uživatelské přívětivosti k nadprůměru. K dispozici je ale taky šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem.

Kia Sportage - Vznětové motory
Motor 1,7 CRDi 2,0 CRDi 2,0 CRDi
Převodovka 6M 6M (6A) 6M (6A) 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1685 1995 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 84,5/4000 100/4000 100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 255/1800-2500 319/1800-2500 319/1800-2500
Max. rychlost [km/h] - 182 (182) 181 (180)
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 10,8 (11,9) 11,3 (12,1)
Komb. spotřeba [l/100 km] - 5,5 (-) 5,7 (6,9)

Mezigeneračně automobil shodil přes 90 kg, má tuhou karoserii, kterou tvoří z více než 70 % vysokopevnostní plechy, ale přesto nečekejte, že byste mohli závodit se stejně motorizovanými Cee’dy. Technika podvozku je přitom podobná – vpředu jsou vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu pak víceprvková náprava. Vyšší pohotovostní hmotnost brání lepším akceleračním časům i hbitým reakcím na otočení volantu. Převod řízení (2,96 ot. mezi dorazy) i zpětná vazba odpovídají kategorii vozu, ale navzdory elektrické konstrukci posilovače nevybočuje kvalitou zpětné vazby, či změnou tuhosti řízení za jízdy z obvyklých mezí moderních SUV. Lehkému řízení prvních Cee’dů definitivně odzvonilo, ale Ford Kuga může v klidu setrvat na vavřínech z kategorie úroveň řízení v rámci SUV.

Jízda 2,0 CVVT 4x2

Druhým motorem, který jsme vyzkoušeli, byl modernizovaný zážehový dvoulitr. Jde současně o druhý motor, který bude dodáván do Sportage při uvedení na trh letos v létě.

Z pohledu uživatele jde o klasický atmosférický motor klasické kubatury, z čehož plynou všechny jeho výhody a nevýhody. Při běžné jízdě jde o mimořádně kultivovanou pohonnou jednotku, kterou není potřeba posílat do vysokých otáček. Když od něj budete chtít větší dynamiku, je nezbytné pohybovat se mezi 4000 a 6000 min-1, kde o sobě už dává dobře vědět. Cesta z nízkých otáček do těch vyšších je bez řazení zdlouhavá, takže je lepší častěji přeřazovat. Bohužel, převodovka dostala jen pět stupňů.

Komu jde o maximum pohodlí (zvuk, vibrace, ovládání) a nehledí na korunu, ten zřejmě sáhne po verzi se šestistupňovým automatem. Zejména ve městě a v dopravních zácpách pak ocení bezproblémovou funkci automatu, výpomoc měniče při popojíždění a hladké řazení pod zatížením. O sportovní automat, který se snaží vyrovnat schopnostem dvouspojkových skříní, rozhodně nejde, ale rychlost řazení není o nic horší, než u jiných měničových automatů v SUV této kategorie. Proti vysoké spotřebě bojuje program, který při stání samočinně řadí neutrál, i když máte zařazeno D. Přesto reálně počítejte s odběrem nejméně 10 l/100 km.

Kia Sportage - Zážehové motory
Motor 1,6 GDi 2,0i 2,0i
Převodovka 5M 5M 5M (6A) 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1591 1998 1998
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 103/6200 120/6200 120/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 166/4500 194/4600 194/4600
Max. rychlost [km/h] - 184 (182) 182 (180)
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 10,4 (10,6) 10,7 (11,2)
Komb. spotřeba [l/100 km] - 7,5 (7,9) 7,6 (8,2)

Dvoukolka nemá v běžných rychlostech výrazně jiné chování na suché silnici, pohon všech kol nehraje hmotnostně až tak velkou roli (samotná lamelová spojka je velmi kompaktní), ale zejména při rozjedu je absence aktivního rozdělování momentu motoru na obě nápravy znát.

Závěr

Nové SUV z dílen nejevropštější korejské značky se mezigeneračně posunulo asi tak, jak před lety dospělo Cerato v Cee’d.

Výrazný design je vidět na první pohled, ale troufáme si tvrdit, že tuhá a prostorná karoserie, tichý interiér a rozumný kompromis mezi jízdním pohodlím a ovladatelností jsou snad ještě důležitější pozitiva v celkovém hodnocení, než to jak Sportage vypadá.

Změny v koncepci jasně sledují trend proměny levných SUV v crossovery. Toto slovo Kia nepoužívá, ale menší světlá výška a velká kola, kolem nichž v blatnících mnoho místa už nezbývá, naznačují, že doma bude Kia hlavně na silnicích.

Pro roli rodinného auta je Sportage připravena velmi dobře. A vůbec přitom nevadí, když už vaši potomci poněkud odrostli. Prostor vzadu i jeho přístupnost patří k nejlepším v segmentu. Zavazadelník rekordy netrhá, ale svůj účel, při troše vůle, splní.

Malou neznámou jsou motory. Zkoušený 2,0 CRDi v kombinaci s pohonem všech kol plní svou roli dokonale, ale cenovky špičkových motorizací nebývají ani u korejských značek příliš atraktivní. Velký zájem se čeká o základní motorizaci 1,6 GDi, resp. o menší turbodiesel 1,7 CRDi. Svezení s nimi nás ale teprve čeká.

Nová Sportage se vyrábí společně se všemi Cee’dy a Hyundaiem ix35 na jedné výrobní lince v závodě Kia Motors Slovakia nedaleko Žiliny. Start prodeje na českém trhu je na spadnutí. Dealeři by měli v nejbližších dnech dostat předváděcí vozy a oficiální zahájení prodeje je naplánováno na konec července. Nejprve budou k dispozici pouze oba dvoulitrové agregáty, během podzimu dorazí slabší motory. Ceny pro český trh budeme znát příští týden.

Ondřej Láník
Diskuze (102)
22. 7. 2010 06:19
Re: kia haha
Ne. Ty jsi říkal (kritickým tónem), že lidi se nechávají příliš ovlivnit hospodskými Franty a že ze setrvačnosti moc žerou vymodlené fábie... Já jsem tě upozornil, že to tak není, že právě ti chudí lidi mají dobře spočítáno, za co utratí svých pár korunek. A na jsi ty můj příspěvek potvrdil s tím, že přesně to jsi myslel sám... Proč jsi to teda neřekl? Dobrá schíza... Celkově to nic nemění na tom, že kia a hyundai jsou momentálně pořád těžce low endové značky pro nenáročné lidi. Jasně, Lidl je taky potřeba, protože chudých je hodně, ale nebudu ho vzývat. Dacia je ještě níž, Škoda trochu výš.
21. 7. 2010 18:34
Re: Korejská patlanina
Naštěstí tato nejhorší designová éra VW skončila výměnou šéfdesignéra. Od tédoby VW :yes: :yes:
21. 7. 2010 06:50
Re: Korejská patlanina
Komu není rady, tomu není pomoci... Naposledy ti opakuju, že jsem se obecně vyjadřoval k tomu, zda na kvalitě materiálů záleží či ne. Můj názor je, že ano, což jsem se pokusil postavit proti názoru přede mnou. O žádné srovnávání vůbec nešlo.
21. 7. 2010 06:47
Re: kia haha
Kecy v kleci... To je takový folklor diskusních fór, který už není ani vtipný, stejně jako nejsou vtipné stokrát opakované hlášky o octávkách v tdi apod. Ve skutečnosti mají obyčejní lidi moc dobrý přehled o tom, kde sehnat to nejlevnější - stejně jako mají promakané slevy v Lidlu apod. Tys toho s Frantama v hospodě asi ještě moc nenamluvil...
Avatar - Katikakus
21. 7. 2010 01:10
Re: Korejská patlanina
S tim chromem souhlasim, nic se nema prehanet. Pak to dopada takhle:
[odkaz]

Proti tomu je ovsem nova Sportage vysloveny decentak - az na ty chromove kliky, to se fakt nepovedlo - nastesti by to melo byt volitelne.