Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI AWD – To dobré zůstává

Stanislav Kolman
Diskuze (137)

Stingeru zůstal po faceliftu jediný motor. Navzdory zpřísňujícím se emisním limitům ten nejobjemnější a nejatraktivnější – vidlicový šestiválec!

Když vám v článcích oznamujeme, že tomu kterému modelu zmizel z nabídky nějaký motor, většinou se loučíme s atraktivní motorizací, která podlehla bruselským požadavkům. Také Kia Stinger v rámci faceliftu seškrtávala paletu agregátů, naštěstí to ale fanoušky nemusí příliš mrzet. Vzala to totiž z opačného konce a rozloučila se s benzinovými i naftovými čtyřválci. Zákazníci stejně v drtivé většině prahli po vrcholu v podobě 3,3litrového zážehového šestiválce. Jen v Česku mu za celou dobu dalo přednost 80 % zákazníků tohoto modelu.

My už se známe

Úplně beze změn vidlicový šestiválec nezůstal. Má o něco nižší výkon a je vybaven filtrem pevných částic. Nejde však o inovace v rámci omlazovací procedury, motor se upravoval dříve, ostatně jsme jej testovali už pod kapotou předfaceliftovaného Stingeru na počátku roku 2020.

Namísto někdejších 272 má nyní 269 kW dostupných v 6000 otáčkách. Pořádná porce 510 newtonmetrů točivého momentu zůstala zachována, stejně jako rozsáhlé pásmo od 1300 do 4500 ot/min. Úprk několika koníků zas až tolik mrzet nemusí, Stinger pořád umí zrychlit na stovku za slušné 5,4 sekundy (dříve však 4,9 s) a klidně pokračuje až na 270 km/h.

Charakteristika se tedy nikterak nezměnila. Po prvotním nastartování je šestiválec slyšet jen někde zpovzdálí, jakékoliv dynamické ambice svou akustikou neprozrazuje. Přitom to při pohledu na záď se čtyřmi koncovkami výfuku vypadalo nadějně. Neříkám, že by Stinger musel po každém startu pubertálně práskat, ve sportovním režimu bych ale trochu toho popcornu klidně uvítal.

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI AWD Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI AWD

 

Na druhou stranu potěšilo, že emisní úpravy nepřiškrtily šestiválec příliš. Pořád zabírá už lehce nad volnoběhem, ve středním pásmu otáčkoměru pak následuje pocitové nejvíc. Nečekejte žádnou závodní pilu se zátahem, který by vás přišpendlil do sedačky a rozmazal veškeré dění kolem. Dynamika je sice hodně svižná, ale dávkována tak nějak s rozumem. Agregát se pojí výhradně s pohonem všech kol a osmistupňovou samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Ta pochází z vlastní produkce a funguje na jedničku. Ochotně se přizpůsobujeme zvolenému jízdnímu režimu. Zatímco v tom nejutlumenějším střídá kvalty hlaďounce kolem dvou tisíc otáček, ve sportovním se nenechá dvakrát pobízet, aby ručičku vystřelila až k červenému pásmu. Do řazení můžete promlouvat pádly pod volantem. Na pokyn rukou reaguje technika svižně, ale když se jí něco nezdá, navzdory manuálnímu režimu vám do řazení sáhne.

V závislosti na jízdním stylu se mění i spotřeba. Stinger umí jezdit i za 9,5 litru, spíše ale počítejte s dlouhodobým průměrem nad desítkou. Pokud vám ekonomika provozu nic neříká a tu a tam si rádi dopřejete maximální možné zrychlení, apetit roste k dvanácti, třinácti litrům. No a když jedete vyloženě pilu, neděste se hodnot kolem osmnácti litrů.

Vše při starém

Stinger je dostupný v jediném výbavovém stupni GT, což kromě jiného znamená standardně dodávaný variabilní převod řízení s elektromotorem přímo na převodce, samosvorný diferenciál či elektronicky nastavitelné odpružení ECS (Electronic Controlled Suspension).

V praxi to znamená, že přes 4,8 metru dlouhý cesťák ochotně zatáčí již při drobném pohybu volantem. A zmínku si zaslouží i podvozek. Ten se skládá z modifikované přední nápravy McPherson s dvojicí spodních ramen (příčným a podélným) a víceprvkového zavěšení vzadu. Vpředu se těhlice dole neotáčí na jednom čepu, ale na dvou, čímž dochází při vytáčení kola ke změně jeho odklonu. Pneumatika se v ten moment dotýká asfaltu větší plochou, čímž se logicky zvyšuje přilnavost.

Adaptivní tlumiče umí vše od pohodové houpavé jízdy až po tuhé nastavení informující o sebemenší nerovnosti na silnici. V zatáčkách se auto takřka nenaklání a jistě drží zvolenou stopu. Elektronicky řízený systém umí mimo jiné změkčit přední kola a zároveň přitvrdit ta zadní, aby se zvýšila agilita a potlačila nedotáčivost, případně obráceně pro omezení přetáčivosti. A opravdu musíte Stingera hnát až na absolutní hranu, abyste na suchém podkladu nedotáčivé tendence zpozorovali.

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI AWD Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI AWD

 

Ve sportovních režimech vůz upřednostňuje zadní kola, takže je o kus zábavnější než leckteré sportovní čtyřkolky. Ryzí zadokolkovou radost však nečekejte, pro ni byste museli sáhnout k jinému výrobci, případně napříč inzeráty vyhledat ojetého zadokolkového Stingera. Naprosto perfektně funguje standardně dodávaná brzdová soustava Brembo. Brzdný účinek lze citlivě dávkovat a v pořádném zápřahu se zdá být k neutahání.

Stinger je však prima společníkem i pro takové to běžné jezdění. Stačí navolit komfortní režim, kdy je auto pohodlné, tiché a dovolí vesele korzovat krajinou. Ani dálniční přesuny nedělají korejskému cesťáku žádné problémy, při 130 km/h točí motor dva tisíce otáček a dobře odhlučněný je i ve stoosmdesátce.

Pod lupou

Změn v rámci omlazovací procedury si všimne až opravdu pozorné očko. Nejde o žádné dramatické úpravy, zvenčí inovace prozrazuje vlastně jen upravená světelná technika a specifický design devatenáctipalcových kol. Uvnitř teď najdeme novou 10,25“ obrazovku multimediálního systému, zpětné zrcátko bez rámečku a rovněž paletu nových asistenčních a bezpečnostních systémů.

Kabina tak stále zůstává příjemným a útulným prostředím, ve kterém se řidič rychle zabydlí. Sedí se sportovně nízko, sedačky jsou rozměrné, ale mají výrazné boční vedení s nastavitelnými bočnicemi. Ve finále je tak potřeba počítat jen s méně pohodlným nastupováním a vystupováním, které souvisí s nízkou siluetou automobilu

Kia interiér obložila měkčenými a na dotyk příjemnými materiály, takže kabina působí honosně a luxusně. Přesto nezanevřela na tradiční tlačítka a otočné ovladače. Veškeré důležité funkce vozu se i nadále ovládají po staru. Středová 10,25“ obrazovka je sice nová, prostředí multimédií je však velmi podobné ostatním kiím. Nově si ve Stingeru můžete kromě vlastní hudby vychutnat i plejádu uklidňujících zvukových efektů, namátkou kavárenského ruchu. Mně osobně sice taková funkce nic neříká, ale proti gustu…

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI AWD Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI AWD

 

Pokud vás Stinger zajímá ještě podrobněji, s dovolením vás odkážu na test oranžového exempláře z počátku minulého roku. Tam jsme si detailněji pověděli, jak je na tom vůz s prostorem ve druhé řadě, ale věnovali jsme se i elektricky otevíratelnému 406litrovému zavazadelníku.

Závěr

Rezignace na menší motory znamená, že Stinger už nezačíná lehce nad milionem korun, ale je třeba našetřit necelý milion a půl. Za něj však dostanete všechno, o čem v dnešním textu byla řeč. Náš kousek má navíc jen bílý metalický lak (+20.000 Kč) a červené kožené čalounění ve stejné hodnotě.

I po pěti letech na automobilové scéně musí Stinger tu a tam schytat nepříjemnou otázku typu „Milion a půl za Kiu?!“. Ano, milion a půl za Kiu. Po strop vybavenou a s motorem, na jehož objem a počet válců už takřka kompletní evropská scéna rezignovala. A navíc skvěle jezdící, nabízející prima kompromis mezi pohodlnými dlouhými přesuny a sportovním svezením. Každého takového auta bychom si měli vážit, obzvlášť v takto komplikované době.

Nejlevnější verze modelu 1.449.980 Kč (3.3 V6 T-GDI/269 kW GT)
Základ s testovaným motorem 1.449.980 Kč (3.3 V6 T-GDI/269 kW GT)
Testovaný vůz bez příplatků 1.449.980 Kč (3.3 V6 T-GDI/269 kW GT)
Testovaný vůz s výbavou 1.489.980 Kč (3.3 V6 T-GDI/269 kW GT)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Povedený šestiválec
  • Rozmanité jízdní vlastnosti
  • Bohatá standardní výbava
  • Slušná spotřeba

Minusy

  • Autu by slušel výraznější zvuk
  • Nemožnost řadit zcela sám
Stanislav Kolman
Diskuze (137)

Doporučujeme

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI AWD
Cena základní sestavy 1 449 980 Kč
Výbava základní sestavy 19“ kola z lehké slitiny, Full LED světlomety, brzdová soustava Brembo, samosvorný diferenciál, třízónová automatická klimatizace, 10,25“ obrazovka multimediálního systému s navigací, head-up displej, bezklíčový vstup a startování tlačítkem, bezdrátová nabíječka mobilního telefonu, vyhřívaný volant, vyhřívaná a ventilovaná sedadla vpředu, vyhřívaná sedadla vzadu, volič jízdních režimů, elektronicky řízené tlumiče, zadní parkovací kamera, parkovací senzory atd. Kč
Cena testované sestavy 1 489 980 Kč
Výbava testované sestavy Bílý metalický lak (+20.000 Kč), červené kožené čalounění (+20.000 Kč), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3342
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 269 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 510 / 1300 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 270
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.3 / 8.9 / 10.5
Emise CO2: 240
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 406 / 1114
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1909 / 491
Rozměr pneu: 225/40 R19, 255/35 R19
Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4830
b) šířka (mm): 1870
c) výška (mm): 1400
d) rozvor (mm): 2905
e) rozchod vpředu (mm): 1596
f) rozchod vzadu (mm): 1619
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 870
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
27. 10. 2023 09:36
Re: auto zabité designem
Ty vaše fejkové "průduchy" jsou tam naznačené 4 (běžná design praxe i u "extra prémiovek") a ostatní jsou plně funkční. Albert Biermann odešel z Mnichova po 30i letech makat na tomto modelu kvůli upadající kvalitě v DE v důsledku tlaku na cenu. Kia se k vývoji tohoto modelu postavila tak, jak si dnes v důsledku nucených úspor v DE nedokáží už ani představit. Mimochodem design (hovořím o facelift verzi) je na tom tak, že kdyby odborník vaší kategorie viděl naživo tento model např. v černé metle s logem bmw, ani nezapochybuje. Pro technické upřesnění se jedná o 4x4 s předností zadku, kde má facelift ještě diferenciál.
Avatar - iudex
29. 9. 2021 14:49
Re: Ospravedlnovani cehokoli jineho
Pozrel som to zrýchlenie na YT, najčastejšie to na Autobahne merajú Automann-TV a AutoTop NL a tí namerali dvestovku:
M340i za 16,05s
Stinger za 17,6s (Automann TV), resp. 17,4s (AutoTop NL)
330i za 22,5s
Giulia 2,0 za 22,2s.
Teda 340i je jasne rýchlejšia ako Stinger GT (proste B58 je fenomenálny motor), ale ten rozdiel nie je rozdiel triedy, je to pomerne blízke a tie čísla Stingeru sú stále slušné cifry primerané výkonu. Čísla dvojlitrov jasne ukazujú, kde je rozdiel triedy.
Avatar - Dinar
29. 9. 2021 10:50
Re: Ospravedlnovani cehokoli jineho
Reálně má akt. stinger dvoustovku kolem 18,5s, to je čas 540i. Není to pomalé, ale 340i je na nějakých 15,5s, to je čas 991 carrery S, jiný svět. A váha 340i je akt. mldhyb. verze max. o 150kg nižší než u stingeru. Nic proti stingeru, jen říkám, že motor R6 bmw je prostě výrazně lepší, také ta auta více stojí.
Avatar - Dinar
29. 9. 2021 10:47
Re: Ospravedlnovani cehokoli jineho
Už to neber, píšeš pak úplně z cesty. Co má stinger vs 540i společného s 550i? :-[]
Avatar - Dinar
29. 9. 2021 10:46
Re: Korea válcuje Evropu
Ani náhodou, všechny ty sedany s V6 kolem 1,5 mil., posledně jsi tu dával odkaz na nějakou dovoz. firmu, tak jsem si to prošel. ;-)