Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Klima v autě: 5 tipů pro správné používání

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 19. 8. 2012 • 13:21
8
Není to tak dávno, co byla klimatizace výsadou prémiových značek a amerických křižníků silnic, v průběhu posledního desetiletí ale pronikla i do těch nejmenších vozů.

V současnosti je klimatizace přijímána jako naprosto běžná součást výbavy u většiny nových vozů a patří i mezi jeden z hlavních požadavků, které mají zákazníci na prodejce ojetých automobilů.

Z původně luxusní výbavy se postupem času stal prvek, bez nějž si velká část řidičů nedovede svůj vůz představit. I když je dnes klimatizace naprosto běžnou součástí výbavy i těch nejmenších a nejlevnějších vozů v nabídce většiny značek na evropském trhu, dělají řidiči a jejich spolujezdci stále řadu chyb při jejím používání. Ty přitom mohou ohrožovat zdraví posádky i spolehlivost a funkčnost celého klimatizačního systému.

1. Nejprve vyvětrejte

Odborníci radí po nasednutí do vozu rozpáleného slunečními paprsky nejprve jízdou se staženými okny a běžícím ventilátorem dostat horký vzduch z vozu a následně začít s klimatizováním. U automobilů s manuální klimatizací se doporučuje během prvních minut spuštění klimatizace zapnout společně naplno větrák a vnitřní cirkulaci vzduchu.

2. Šest stupňů je optimum

Správně nastavená klimatizace může být během horkých letních dnů poměrně významným pomocníkem v oblasti aktivní bezpečnosti, protože přispívá ke snížení únavy řidiče horkem. Nic se ovšem nemá přehánět a rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou by neměl být větší než šest stupňů Celsia.

Při delších cestách lze nastavit výrazně nižší teplotu pro rychlejší ohlazení interiéru, kterou je ovšem po krátké době je potřeba zvyšovat teplotu na 21 až 23 stupňů Celsia a v případě extrémních venkovních teplot, pohybujících se nad 30 stupňů Celsia i vyšší tak, aby byl zachován rozdíl zhruba šesti stupňů Celsia.

3. Nemiřte ledový vzduch přímo na sebe

Klimatizace nejen při vysokém teplotním rozdílu vysušuje sliznice a může být i původcem nepříjemného nachlazení a rýmy. Při přílišném snížení teploty v interiéru vozu oproti vnějšímu prostředí může mít klimatizace podle lékařů podíl i na postupném vývoji revma. Chladný vzduch vycházející z výdechů ventilace namířených přímo na řidiče a jeho spolucestující může způsobit i zatuhnutí trapézových svalů, bolesti krční páteře i hlavy a může stát i za zablokováním páteře.

4. Předcházejte teplotnímu šoku

Před koncem cesty, zhruba pět minut, je dobré začít s postupným srovnáním vnitřní a venkovní teploty. Klimatizace by tak měla být vypnuta ještě dříve než automobil zastaví, aby se ze systému mohla dostat vlhkost a organismus posádky byl při vystoupení z vozu ušetřen teplotního šoku.

5. O klimatizaci je nutné se starat

Pro provoz klimatizace je důležitá i její údržba a pro její správný provoz je dobré, když budete její kompresor (tlačítko AC) zapínat minimálně jednou za čtrnáct dní. Jednou ročně by měl být vyměněn kabinový filtr a provedena kontrola, zda nic nebrání odtoku kondenzátu od výparníku pod vůz. Nikdy nejezděte bez filtru, protože pak nečistoty ulpívající na výparníku podporují růst plísní. K dezinfekci výparníku použijte speciální sprej.

Každé dva roky má být vyměněno chladivo a olej. Jednou za pět let je vhodné nechat udělat velký servis s výměnou vysoušeče, pohlcujícího vlhkost pronikající do okruhu klimatizace.

Doporučujeme

Témata
20. 9. 2021 22:09
klouby
No, já právě mývám z té klimy v autě docela dost bolavé klouby a jediná věc, která mi na to dokázala pomoci, a to jsem vyzkoušel opravdu veliké množství různých léků, tak tou byly produkty cbd... Vím, že se teď možná zaleknete, ale třeba takové neškodné cbd kapsle dokáží nadělat divy... Já si je pořizuji z - https://www.cibdol.cz/cbd-kapsle a doporučuji si o tom něco přečíst...
29. 8. 2012 18:09
Re: Mám tomu rozumět tak,
tak tak cista pravda
26. 8. 2012 23:54
Re: Mám tomu rozumět tak,
To jsem před pár lety jel v půjčeném autě v Tunisku na okraji pouště (Zarzíz, Matmata, Gabés a tak)...
To bylo venku skoro 50 (tuším v září to bylo) a já klimatizoval na plný výkon a i tak mi bylo ukrutné horko.
Tyhle rady jsou asi pro lidi, kteří nejsou schopni mít vlastní názor na klimu.
Avatar - HitmanPB
21. 8. 2012 00:36
Re: Mám tomu rozumět tak,
Áno, a budeš sa čudovať, že z toho pôjde príjemný chladný vzduch ;-)
Samozrejme to platí vtedy, keď nenastupuješ do prehriateho interiéru. Vtedy to najskôr musíš prudko schladiť na 16 C - stačí minúta až tri minúty - samozrejme podľa výkonu klímy.
20. 8. 2012 17:58
Re: Mám tomu rozumět tak,
Stejné je to s tím nastavením si nižší teploty na začátku. Pokud klimatizace běží v režimu, kdy tě chce ušetřit prudkého chlazení, tak to hold bude trvat dlouho. Proto existuje i režim rychlého chlazení, který nebere ohled na komfort posádky, prostě dosáhne zadané teploty, co nejrychleji dokáže. Hrát si s teplotou je hloupost, stačí zmáčknout příslušné tlačítko a je po problému.

Je to o přechodech a způsobu chlazení. Pokud jedeš dlouhou trasu, je celkem jedno, jaký je rozdíl. Komfortní teplota záleží hodně od auta. Pokud má tvoje auto dobrou tepelnou izolaci, tak se dá jezdit s vyššími teplotami. A pokud máš chlazený i dům/ byt, tak se stejně přechodům nevyhneš. Snad nikdo si před odchodem nezvedne teplotu na termostatu. To stejné platí pro kancelář.