Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolik automobilky vydělají na jednom autě? Ferrari 1,5 milionu, Opel pár tisíc...

Michal Fokt
Diskuze (55)
Automobily jsou sice pro mnoho řidičů zdrojem potěšení, vyrábí se ale hlavně pro peníze. Kterým výrobcům dělá tenhle, byznys největší a kterým nejmenší radost?

Výroba automobilů je podnikání jako každé jiné a k cíli, tedy zisku, se lze dostat různými způsoby. Buď budete vyrábět málo zboží a prodávat ho za velké peníze, nebo se spokojíte s menším ziskem, jenž vykompenzujete masovou výrobou. Ten prvně zmíněný způsob si ale může dovolit jen hrstka automobilových značek, o to větší efekt to však přináší.

Bloomberg přinesl žebříček, ukazující, jak moc vybrané automobilky vydělávaly v prvním pololetí loňského roku na jednom vyrobeném autě. Když se na výsledky podíváte, bude vám jasné, proč některé značky vyrábí tak málo, jiné vyrábí málo, ale chtěly by více a další jsou rády, že na tom všem neprodělají. Odhadnout, která automobilka má největší zisky na autě asi nebude pro nikoho žádný problém, pokud hádáte Ferrari, máte úplnou pravdu. Značka z Maranella na jednom voze v průměru vydělá více než 1,5 milionu korun, což je skoro 20% zisk.

Na druhé pozici se usadilo Porsche, které je dnes nejužitečnější značkou koncernu Volkswagen a výrazně pomáhá firmě zvládat dopady Dieselgate. U něj zisk z jednoho auta činí bezmála 450 tisíc korun a marže se procentuálně blíží té u Ferrari. V žebříčku chybí další luxusní značky jako Rolls-Royce nebo Bentley, které na tom mohou, ale nemusí být podobně, následuje tedy poměrně výrazný skok v ziskovosti a přesouváme se do prémiového segmentu.

Jaguar Land Rover a Maserati jsou dalšími značkami, které mají na autě zisk přes 100 tisíc korun, co se marže týče, nejsou na tom ale zase tak dobře, mají 7, respektive 4,8 %. V tomto ohledu je na tom lépe německé prémiová trojka, která se pohybuje kolem 90 tisíc na autě, což je zisk mezi 8-9,5 procenty.

Docela dobře si vede Škoda, díky sdílení koncernové techniky a stále ještě nižší ceně práce vydělá sice jen necelých 43 tisíc korun, ale vzhledem k cenám aut je to velmi slušných 9,6 %, což je lepší výsledek, než u německé prémiové trojky. Naopak tu jsou značky, které to mají jen tak tak. Volkswagen má na autě marži jen 1,7 % a Opel dokonce pouze 1,3 %, což je v řeči čísel lehce přes pět tisíc korun. Kompletní přehled dostupných údajů najdete v následující tabulce.

Průměrný zisk na jedno prodané auto
ZnačkaZisk na auto (Kč)Marže (%)
Ferrari1.513.70018
Porsche422.62016,7
Jaguar Land Rover109.9177
Maserati108.0804,8
BMW91.5709,5
Audi90.1658,8
Mercedes-Benz86.2477,9
Volvo63.2266,7
Nissan56.4174,7
Chevrolet51.6628,6
Škoda42.9349,6
Ford Europe26.2906
Renault19.3194,7
Volkswagen10.1321,7
Fiat96192,2
Seat91052,1
Opel51331,3

Michal Fokt
Diskuze (55)
Avatar - Emel
22. 3. 2017 21:54
Re: Naleštěná bída
A kolik marže v korunách má průměrně na autě? Pokud vezmu průměrnou cenu po slevách 500.000, což je spíš optimistické číslo... a těch cca. 10% marže... tak je marže těch 50.000Kč. Pokud by byly mzdové náklady třeba o 70% vyšší na jedno auto, tak je půlka marže v čudu...
Avatar - fOE
22. 3. 2017 15:59
Re: Naleštěná bída
Jop, tohle je to podstatne cislo, tech 30, anebo nezerme a rekneme 50tis na auto, jenze zbytek ceny toho superbu je vyvoj, suroviny, energie, nakupovane dily, samotna produkce, opotrebeni linky atd.. A je to fajn ze je to takhle, jen diky tomu ma CR a SR sanci vyrabet auta ikdyz uz nebudeme jen nizkoprimovou kolonii z vychodni evropy.

Misto a cas snad az bude Paja obesilat na dalsi motokary, doted mi termin nikdy nesedl, tak snad priste uz to vyjde. :-)
Avatar - Emel
22. 3. 2017 15:29
Re: Naleštěná bída
Ok, tak zbývá místo a čas :-)

Továrny Škodovky jsou moderní, moderně postavené i řízené, jistě nebude norma na auto výrazně odlišná od VW. Tohle je mimochodem to know-how, které Škoda od VW dostala dejme tomu "zdarma"...

S těmi procenty mzdových nákladů je to složité. Škodovka koupila za 2,3 miliardy lisovnu v Boleslavi a cca. 13 miliard investovala v Kvasinách - to jsou sice náklady, ale investiční. Když budeš brát čistě provozní náklady, tak budou ty mzdy větší procento... a další část budou mzdové náklady u dodavatelů, převlečené za sazby a faktury.

V ČR má Škoda cca. 30.000 lidí [odkaz] průměr dělnických profesí je cca. 36t hrubého, průměr všech zaměstnanců bude podle mě někde pod 50. To ti dá mzdové náklady někde v řádu 50.000 x 1,34 x 30.000 x 12, což jsme někde kolem 25 miliard ročně, řádově - ale bohužel jen za ČR. Výroba aut bude někde kolem 800.000, takže přímý podíl mzdových nákladů vlastních zaměstnanců je jen asi 30.000 na auto... což opravdu není zase tolik. Když se ale bavíme o tom, že marže jsou v jednotkách procent...
Avatar - fOE
22. 3. 2017 14:07
Re: Naleštěná bída
Ano, muzes si vybrat z vice metod, ale ani tak netusis (jen hadas) jak na tom skodovka skutecne je protoze ikdyz odhadnes cenu vstupu, neznas mnozstvi. Reknu to takhle, potrebujes v CR presunout kopu pisku, najmes na to tamhle na vsi dva chlapi, ti ti to behem 4 hodin prehazi. Je to pro tebe nejekonomictejsi reseni, tak jdes touhle cestou.
Pro nemce ale muze byt ekonomictejsi najmout si na to chlapa s bagrem, kterej to ma za 10min. Jednoduse proto, ze pokud by to prehazovali manualne dva nemci 4 hodiny, stalo by ho to vic.

A ted, ty vis z nejakych cisel kolik clovekohodini padne na vyrobu jednoho superbu a kolik passatu? Protoze to je stejne dulezity udaj jako to kolik ten cesky vs. nemecky delnik vlastne bere. Pokud te levna pracovni sila netlaci do maximalni automatizace (a diky CNB btw. do tohohle ceske firmy nic moc netlaci), a naopak nemce jo, klidne muzes na 100tis vyrobenych passatu spotrebovat XY FTE a na 100tis vyrobenych superbu XY*2 treba a celou vyhodu platu prosustrujes na horsi automatizaci. A tohle znovu neni co bych si cucal z prstu, teda ten priklad s VW a skodovkou jo, ale obecne je tohle v prumyslu docela bezne, ze se ve fabrikach v levnych statech drou lidi kdezto ve fabrikach na zapade kde je clovek drazsi nez stroj, se drou stroje.
Jasne ze nepredpokladam ze fabrika skodovky potrebuje 2x tolik delniku jako fabrika VW, ale ani zdaleka to nemusi byt jedna k jedne. To mas drobnou zmenu tu a drobnej rozdil tamhle a nakonec porovnavas jablka a hrusky.

A vubec posledni vec, a to pivo btw. jde pak na tebe >:D , skus se mrknout na strukturu nakladu automobilek. Pokud to bude 20% z ceny produktu, rikam hodne. 20%, ne 200% jak by se chtelo vytusit z mnohonasobne vetsi marze Skody proti VW.
Zkratka, nehledej to nekde kde to neni, proc skoda vydelava lezi zakopanej pes jinde nez v nakladech na delnika. ;-)
Uff, uz se na tu plznicku tesim. >:D
22. 3. 2017 11:13
Podle Škodovky to je 23 000,-
Podle Škodovky to je 23 000,-. To je docela rozdíl oproti zde v článku uvedeným 43 000,-. Ale docela dobře to vypovídá o hodnotě podobných studií.
[odkaz]