Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Komunální vozidla Scania: Unikátní sestavy

Ladislav Černý

V jihlavském servisu Scania jsme vyzkoušeli šest velmi specifických nástaveb například s novou kabinou L nebo sedmilitrovým  motorem.

Komunální segment vyžaduje podvozek na míru v mnoha ohledech a s velkou přesností. Do již zaběhlého modulárního systému podvozků Scania přibyly dvě významné novinky, které byly vyvinuté cíleně pro komunální oblast. Nejnápadnější přínos Scanie v tomto segmentu tvoří nízká a předsunutá kabina L s extrémně nízkým nástupem a nový sedmilitrový šestiválec. Obojí je pro komunální sektor jako stvořené.



Světový unikát

Hydrostatický pohon zametací nástavby Hanes byl unikátně spojený s automatizovanou převodovkou Opricruise. Jde o první takové spojení na světě, protože hydrostatický pohon byl dosud spojen výhradně s přímo řazenými převodovkami.

Originální propojení na podvozku Scania P 250 s extrémně krátkým rozvorem 3950 mm dovolilo unikátní možnost plazivé rychlosti až 0,5 km/h. To dovoluje očistit velmi špinavé vozovky od nánosů bláta na stavbách či v zimě s frézou, protože běžně dosahovaná minimální rychlost s přímo řazenou převodovkou 2-3 km/h je pro tyto účely příliš vysoká. Řidiči pak pro dosažení nižší rychlosti buď motor dusí  v extrémně nízkých otáčkách brzdou, nebo nechávají prokluzovat spojku. Obojí samozřejmě jde proti životnosti agregátu a extrémně navyšuje servisní náklady. Unikátnímu spojení automatizované převodovky s hydrostatickým pohonem nástavby Optifant od švýcarské firmy Bucher stačí nový sedmilitrový šestiválec o výkonu 206 kW. Lehká nástavba totiž pojme maximálně 2,15 m3 vody a pojme až 8 m3 smetených nečistit. Aby nedocházelo k nežádoucí změně polohy nástavby (ostřikovacích trysek) vůči vozovce kvůli značné změně provozní hmotnosti, dostal automobil vzduchově odpružené nápravy.


Obchodní zástupce společnosti Hanes Martin Novotný spojení automatizované převodovky s hydrostatickým pohonem hodně chválil, protože umožňuje velmi zašpiněné vozovky čistit na jedno přejetí vozidla a ušetřit tak čas i naftu.

 

Popelářský univerzál


Velmi nás zaujal vůz G360 pro svoz odpadu s nástavbou od francouzské společnosti Semat. Vyzkoušeli jsme si vysypávání klasických pojízdných popelnic zadní částí nástavby. Od Jaroslava Tejrala, technika společnosti Komunální technika, která  francouzského výrobce nástavby v Česku výhradně zastupuje, jsme získali zajímavé informace o dalších schopnostech nástavby.

 

Vozidlo umí díky nakládacímu jeřábu Palfinger PK se zdvihovým momentem 18,5 t/m, opěrným nohám a horní násypce obstarat běžné či podzemní kontejnery. Zabudovaný lineární lis odpadky stlačuje vpřed, takže ve srovnání s pouze vysypávání odpadu do valníků pojme multifunkční nástavba několikanásobně více materiálu, a ušetří tím při stejném množství odpadu spoustu času a nafty.


Nástavba od společnosti Komunální technika však umí ještě více. Lis nestlačuje obsah celého vysypaného kontejneru najednou, ale pomocí podávací ruky po částech. Tím nástavba dociluje toho, že odpad je maximálně stlačený v celém objemu a ne pouze v zadní části. Při lisování celého objemu kontejneru by stlačení odpadků v přední části bylo jen částečné a vozidlo by zbytečně „vozilo taky vzduch“.


Multifunkční vozidlo pro svoz odpadu se výborně hodí pro obsluhu více obcí, ve kterých se používají rozdílné nádoby na odpad včetně podzemních kontejnerů. Sám nahradí práci dvou až tří specializovaných vozidel s menšími nároky na naftu, čas a počet řidičů. Zvládá totiž vysypávat nádoby o objemu 70 až 1100 litrů či kontejnery o objemu až 5 m3 s dolním výsypem.

 

Nízká kabina


Pro popeláře s častým nastupováním a vystupováním je vhodný co nejnižší nástup do kabiny. Vyzkoušeli jsme tedy novou kabinu L na třínápravovém podvozku B6x2 s devítilitrovým pětiválcem o výkonu 235 kW. Vůz pro svoz odpadu od společnosti Hanes disponoval maximálním technickým zatížením dvounápravy
10,5 + 8,5 t.


Příjemnou se stala výborná manévrovatelnost díky prvnímu krátkému rozvoru 3550 mm a zvedací a natáčecí zadní nápravě. Při zajíždění do úzkých uliček k popelnicím tvoří manévrovatelnost svozového vozidla jednu z nejdůležitějších vlastností. Ocenili jsme také možnost uzamknout natáčení třetí nápravy tlačítkem, které přijde vhod při odbočování na křižovatce, aby záď nástavby během odbočování nepoškrábala vozidla stojící v sousedním pruhu.


Hlavní přínos podvozku spočíval v nejnižší kabině L, která měla výšku podlahy na vozovkou necelý metr. Kneelingem se dá ještě snížit na cca 80 cm. Skelet kabiny L je totožný s budkou P, ale ve srovnání s ní je typ L posunutý vpřed a snížený dolů. Díky tomu došlo nejen k výraznému snížení podlahy k vozovce, ale v přední části kabiny vznikla po celé její šířce rovná podlaha. Tunel motoru se totiž posunul vzad.

Pohon třínápravového a hodně zatěžovaného vozidla typu L pro svoz odpadu měl na starosti pětiválec, který je rovněž dostupný s pohonem na zemní plyn.



První sypač


Velkou pozornost si také zasloužil sypač od společnosti Kobit na podvozku Scania P370 s pohonem všech kol a minimálním rozvorem 3850 mm a zvýšenou světlou výškou. Pérování přední i zadní nápravy zajišťovaly listové pružiny, protože sypač na rozdíl od zametače nepotřebuje nutně udržovat stálou polohu podvozku vůči vozovce. Obchodní manažer Kobitu Martin Vašek nás upozornil na inovace sypací nástavby Syko 5H, která se díky odlehčení dostala na velmi nízkou hmotnost 2200 kg. Díky navýšení hmotnostní kapacity pro sůl došlo ke zvětšení jejího zásobníku. Vašek měl z tohoto vozidla speciální radost, protože to byl první sypač na podvozku Scania. Vůz také měl přední sypač pod levé přední kolo s tím, že rozsah rozletu soli byl omezen tak, aby nelítala až na chodník.

Svoz odpadu 6x6


Od společnosti Komunální technika jsme si v Jihlavě prohlédli také „popelářské“ auto s pohonem všech kol a kabinou G. Bude sloužit na Vysočině, kde o přívaly sněhu nebývá nouze. Na ty je vozidlo připraveno také zvýšeným podvozkem a nástavbou od společnosti Komunální technika. Vozidlo kompletně na listových pružinách s technickou hmotností tandemové nápravy 21 t pohání třináctilitrový šestiválec o výkonu 302 kW (410 k) spojený s automatizovanou převodovkou Opticruise.

 

Svoz odpadu v začátcích

 

Před téměř devadesáti lety nastal v Praze předěl ve svážení odpadu. Místo odvozu celých popelnic a po jejich vyprázdnění a transportu zpět na místo přišlo vyklopení odpadu a zhutnění ve válcovité nástavbě německé firmy „Keller Und Knappich, Augsburg“. Odtud také pramení označení Kukavozy pro první popelářská vozidla na podvozku Praga NK. Mechanizmus spočíval ve třech ložiscích, z nichž přední bylo integrováno v kulový kloub tvořící střed pohonu Archimedova šroubu. Další dvě ložiska nesla korbu v její zadní části.
Praga, automobilní divize koncernu ČKD, dodala Stavebnímu úřadu hl. m. Prahy před téměř devadesáti lety pětadvacet kukavozů jako náhradu za 35 již provozovaných plus 21 dalších akutně potřebných souprav sentinelů. Místo starých popelnic o standardním objemu 110 litrů bylo možné zavést i menší šedesátilitrové nádoby, vhodné pro domácnosti. Objevila se tak do dneška prakticky nezměněná válcovitá popelnice Meva, také německé licence Schmidt a Melner.

Ladislav Černý

Doporučujeme