Scania vyvíjí vůz pro svoz komunálního odpadu s palivovými články
Scania ve spolupráci se společností Renova, zabývající se likvidací a recyklací odpadů, pracuje na vývoji vozidla pro svoz komunálního odpadu, jehož pohonný systém bude využívat palivové články, v nichž dochází k přeměně vodíku na elektrickou energii.
Projekt je realizován ve spolupráci se Švédskou energetickou agenturou a Královským technologickým institutem ve Stockholmu a nákladní vozidlo s palivovými články má podle současných plánů zamířit do služeb společnosti Renova na přelomu let 2019 a 2020.
Vozidlo značky Scania pro svoz komunálního odpadu má využívat elektrickou energii z palivových článků pro svůj pohonný systém i pro nástavbu. K hlavním přednostem tohoto vozidla má vedle nulových emisí výfukových plynů v místě provozu patřit i výrazně nižší hladina hluku oproti vozidlům pro svoz komunálního odpadu s konvenčními pohonným ústrojím.
Scania vedle společnosti Renova zahájila spolupráci na vývoji a provozu vozidel s palivovými články i s norským velkoobchodem Asko. Ten má k dispozici čtyři nákladní automobily s palivovými články, jejichž dojezd se pohybuje kolem 500 km.
Palivové články vytvářejí elektrickou energii díky elektro-chemickému procesu, při kterém se využívá vodík a kyslík. Elektřina vytvořená palivovými články pohání elektromotor. Přebytečná energie se uchovává v akumulátorech a jedinou odpadní látkou je voda.
Hlavní výhodou používání pohonného systému s vodíkovými palivovými články jsou tedy nulové emise výfukových plynů. Další výhodou vozidel s vodíkovými palivovými články a důvodem rostoucího zájmu o ně je, že mají vlastnosti srovnatelné s konvenčními vozidly.