Koncept Nissan IMQ přiváží do Evropy technologii e-Power
Co je na starém kontinentě žhavou novinkou, na jejíž praktické vyzkoušení si ještě tři roky počkáme, je v Japonsku horké prodejní zboží. Na domácí půdě se hybridní pohon Nissanu e-Power nabízí už od podzimu 2016, a to ve voze Note. Ten se i díky němu stal v Japonsku nejprodávanějším domácím novým automobilem.
Proč ale takové zpoždění za Japonskem? Nissan to zdůvodňuje velmi dobrými prodejními výsledky elektromobilu Leaf, který se na starém kontinentě těší značné popularitě. Dokonce takové, že je tady nejlépe prodávaným elektromobilem. Nissan ale počítá s poměrně výraznou ofenzívou aut s elektrifikovaným pohonem, přičemž e-Power v tomto sehraje klíčovou úlohu. Dle informací Nissanu by se tak koncem roku 2022, kdy je naplánován příchod technologie e-Power na evropský trh, měly prodeje elektrifikovaným Nissanů pohybovat na úrovni zhruba dvakrát větší, než bude průměr.
„Již nyní je Nissan světovým leaderem v prodeji elektromobilů. S technologií e-Power, kterou chceme v Evropě nabídnout do dvou let, přineseme ještě více čisté mobility většímu počtu zákazníků a tedy uživatelům automobilů,“ řekl k celé věci Roel de Vries, jeden z manažerů firmy Nissan.
Elektřina v akci
Jak bude budoucnost Nissanu vypadat, naznačuje studie crossoveru IMQ, prezentovaná v Ženevě. Kromě hnací jednotky e-Power je koncept vybaven rovněž pohonem všech kol, který má být jednou z verzí hnací jednotky e-Power.
Jak ale e-Power pracuje? Dle Nissanu je tento pohon odvozen od čistě elektrické hnací jednotky, jakou známe z již zmíněného vozu Leaf. Jedná se sice o hybrid, avšak odlišný, než jaký běžně vídáme v konkurenčních vozech, například v Toyotě či Hondě. V případě e-Poweru pohání kola výhradně elektromotor. Spalovací motor je zde pouze v roli pohonu generátoru elektrického proudu, který dobíjí baterii. Jeho přímé spojení s hnací nápravou a potažmo koly není v tomto případě možné. Jedná se vlastně o něco podobného, co známe třeba z Opelu Ampera či Chevroletu Volt. Nebo také BMW i3 ve verzi range extended, tedy s prodlouženým dojezdem.
Jelikož vůz pohání pouze elektromotor, napájený z akumulátoru přes invertor, musí být dostatečně výkonný. Nikoliv pouze o pomocný jako u běžných hybridů. V případě Note e-Power udává Nissan následující velmi zajímavé parametry. K dobíjení akumulátoru typu lithium-ion s kapacitou 1,5 kWh uloženou pod předními sedadly slouží zážehový tříválec o objemu 1,2 litru. Výkon elektromotoru je v Note e-Power 40 kW. Nissan zmiňuje kombinovanou spotřebu paliva 2,9 l na 100 km, objem nádrže činí 47 litrů. Tím nejlepším je ovšem normovaný dojezd skvělých 1300 km na jedno natankování benzínu.
Předností takto řešeného pohonu je dle Japonců vysoký točivý moment už od prakticky nulových otáček, což je jedna z vlastností elektromotorů. Výsledkem je plynulá akcelerace. Spalovací motor tím, že pouze dobíjí baterii, nejsou na něj kladeny nijak vysoké nároky na výkon. A rovněž také nepracuje tak často, jako je tomu u konvenčních hybridů.