Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Northvolt Ett
Northvolt Ett
Northvolt Ett
Northvolt Ett
5 Fotogalerie

Končí sen o evropských bateriích? Švédský Northvolt zbankrotoval

Michal Dokoupil

Naprostou většinu bateriové produkce dnes ovládají čínské firmy. Evropa sice má svou výrobu také, ale ne dostatečnou kapacitu. Změnou mohl být švédský Northvolt, který ale skončil bankrotem.

Evropa není ve zrovna ideální situaci. Chce přejít na elektromobilitu a auta na baterky by si sama i ráda vyráběla. Ale zároveň se v Evropě baterky v dostatečném množství a nízké ceně nevyrábí, téměř celý obor totiž dávno ovládla Čína.

Existují však pokusy o změnu statutu quo a ten nejnadějnější byl ve Švédsku. Jmenoval se Northvolt a minulý čas už u něj nepoužíváme náhodou. Firma byla založena v roce 2015 dvěma bývalými manažery z automobilky Tesla, kde byli zodpovědní za plánování dodavatelského řetězce.

Záměrem nové firmy bylo od počátku dodávání baterií do automobilového průmyslu a v roce 2019 se záměrem investování přišly mimo jiné automobilky BMW a Volkswagen. Slíbena tak byla dohromady částka převyšující 1 miliardu dolarů.

Firma začala stavět svou první továrnu ve švédském Skellefteå, kde chtěla první baterie zkompletovat v roce 2021, což se v prosinci toho roku povedlo. Hned ten následující rok byly dokonce první automobilové baterie dodány zákazníkům. V roce 2020 chtělo do Northvoltu přes 2 miliardy eur zainvestovat BMW, z čehož nakonec sešlo kvůli neschopnosti dodat baterie včas. Přes 900 milionů eur ale do firmy investoval Volkswagen, který získal 20 % podíl a místo v dozorčí radě.

Northvolt vedle hlavní továrny ve Švédsku postavil také jednu v polském Gdaňsku, a plánovala se jedna v Německu, jedna v Kanadě a další dvě ve Švédsku, přičemž jedna z nich měla stát poblíž Volva v Gothenburgu a dodávat baterie jemu a také značce Polestar. V roce 2021 Northvolt získal také americký startup Cuberg v Kalifornii, který vyvíjí a vyrábí vlastní lithium-ion baterie, mimo jiné určené pro letadla.

Pohádka ale netrvala dlouho a od roku 2022 Northvolt plní média problémy. Nejprve úmrtími pracovníků ve švédské továrně, ale od září také masivním propouštěním a omezováním projektů, včetně rušení plánovaných továren. Severoamerická pobočka Northvoltu vyhlásila bankrot už v listopadu, v prosinci se rozhodlo o odprodeji divize průmyslových baterií a v lednu se firma zbavila své recyklační pobočky.

Video placeholder
Škoda zahajuje v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro platformu MEB • Škoda

Stále se však hledali investoři a plánovala záchrana firmy. Nepodařilo se a tak tento týden na tiskové konferenci ve Švédsku Northvolt vyhlásil bankrot. „Bylo to rozhodnutí, které jsme nepřijali lehce," a byla to jediná „realistická cesta vpřed," řekl na tiskové konferenci předseda představenstva Northvoltu Tom Johnstone.

Po podání žádosti o bankrot švédským soudem jmenovaný správce dohlédne na celý proces, včetně případného prodeje podniku a jeho aktiv a vyrovnání nevyřízených závazků. Spolu s tím zřejmě na nějakou dobu skončí i sen Evropanů o nezávislosti bateriového dodavatelského řetězce, další podobně ambiciozní baterkářskou firmu už totiž Evropa nemá.