Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konec krále luxusu: Rolls-Royce ukončuje výrobu Phantomu. Kdy dorazí nástupce?

David Bureš
Diskuze (8)
Model Phantom je součástí nabídky Rolls-Roycu s přestávkami už od roku 1925. Nyní se pracuje již na jeho osmé generaci.

Automobilka Rolls-Royce se loučí se svojí vlajkovou lodí. Aktuální generace modelu Phantom se odebírá do důchodu, v továrně v Goodwoodu byl postaven jeho poslední exemplář. Zákazníci se však nemusí bát, že by se nástupce této luxusní limuzíny nedočkali. Na Phantomu VIII se už usilovně pracuje.

Poslední vyrobený Phantom sedmé generace míří k nejmenovanému, renomovanému sběrateli vozů značky Rolls-Royce. Unikátní exemplář je prodlouženou verzí Phantomu, dlouhou celkem 6.029 mm.

Jak je u vozidel Rolls-Royce zvykem, poslední vyrobený Phantom VII disponuje mnoha exkluzivními prvky podle těch nejtajnějších přání zákazníka. Automobil s tmavě modrou karoserií se inspiroval světem zaoceánských parníků z třicátých let minulého století. Na ně odkazuje ciferník hodin s 24 časovými zónami na palubní desce nebo použitý dekor s vyobrazenou lodí. Moře má zase připomínat velice světle modrá, až skoro bílá, kůže použitá na sedadlech.

Koberečky jsou utkány z jehněčí vlny, zatímco slavná soška Spirit of Ecstasy na vrchu masky chladiče je ze stříbra. Specialitou jsou i bílé bočnice pneumatik, které kdysi bývaly módním prvkem.

Modrý Phantom VII je rozloučením se stávající generací, v Goodwoodu už ale hledí dopředu a myslí na příchod nástupce. „Od svého uvedení na trh někdy před 90 lety každý automobil nesoucí jméno Phantom redefinoval standard, podle kterého byly všechny ostatní luxusní automobily posuzovány,“ tvrdí generální ředitel automobilky Rolls-Royce Torsten Müller-Ötvös, který tím zároveň naznačuje, že něco takového bude platit i pro nástupce odcházejícího vozu. Výrobce nyní oficiálně potvrdil, že ponese označení Phantom VIII.

Osmou generaci Phantomu přitom čekají významné mezigenerační změny. Jejím základem se stane zcela nová hliníková platforma, která bude v budoucnu použita pro všechny modely značky, a to včetně připravovaného SUV. Firma navíc musí reagovat na aktuální trendy, a tak se nový Phantom patrně nevyhne hybridnímu nebo dokonce elektrickému pohonu. Dvanáctiválec pod kapotou však má zůstat, stejně jako přísný důraz na naprostý luxus a komfort.

A kdy se nového Phantomu dočkáme? Automobil vstoupí do prodeje během příštího roku, přičemž podle zpráv z loňského února by měl být představen na začátku roku 2018. Nový Phantom nicméně už bude k dispozici jen jako luxusní sedan, odvozené kupé Phantom Coupé a kabriolet Drophead Coupé loni skončily bez přímých nástupců. Jejich funkci do budoucna mají převzít kupé Wraith a kabriolet Dawn odvozené od menšího sedanu Ghost.

David Bureš
Diskuze (8)
1. 2. 2017 11:29
Re: Jen pro ...
Mi třeba 3mega nepřebývají ;-\
Avatar - Barrichello
1. 2. 2017 09:05
Re: Jen pro ...
Ojetej Phantom stojí dneska cca 3 mega, nic mimořádně nedostupné to není.
Avatar - vabis
31. 1. 2017 23:45
Re: Jen pro ...
Komfort je široký pojem. Ano papírově Maybach dosahuje velmi nízkých decibelů zejména v prostoru pro řidiče. Ale při subjektivním vnímání zejména při pomalejší jízdě tomu tak nemusí vždy být. Záleží na verzi, pneumatikách (tvrdé bočnice hnus) povrchu atd, ale primárně je vzadu tišší Rolls, u řidiče mi to připadá obdobné. Ono barva zvuku a typ jeho náběhu taky dělají hodně, to tabulka s dB nezachytí. Nejvíc stejně ruší větrák (kde jsou ty časy kdy jsme větrali náporem), chod blinkrů o multimediální zábavě nemluvě. Phantom je však vývojově hodně jednoduchý s opravdu poměrně špatnýma jízdníma vlastnostma. A třeba o ovládacích prvcích nemluvě. Ono i takový US SUV Escalade už jezdí skoro lépe. V přímém směru při pomalé jízdě Phantom pluje, nese se jako páv, autobus tě vždy pustí, to Maybach a nikdo jiný neumí. Bohužel v Evropě snad s vyjímkou průvodu a některých částí dálnic tato situace moc nenastává. Takže nejen nájezdovou rychlost je třeba opravdu nepřehánět. V tomto směru je Mulsanne nebo Maybach na míle vzdálený (Ghost ale jezdí jak ďábel, pozor to je zcela jiné auto). Ve vypružení, myšleno zavázat oči a kdo zaznamená výtluk je Phantom lepší, narozdíl od Maybachu mu nevadí příčné nerovnosti. Phantom není příliš fotogenický, pokud ale není v pastelových barvách, tak útočí na pohled masou kvalitního materiálu. Ten nárazník, ta kapota, ty chomy kolem dveří. Každý díl který jde vidět ze sebe vyzařuje větší cenu než kterýkoliv městský vůz. Soused má Maybach a GL63 (nepíši už nějakou dobu z ČR) a dokud vedle nich zastaví Phantom, v ulici máme dokonce 3. Tak je každý z nich strčí do kapsy oba dva najednou jako napodobeniny. Ostatní auta oproti Phantomu tolik nikdy nezáří, jen se nesebevědomně krčí a nemají to charisma. A je jedno zda je to "kaplického" Bentayga nebo F458. Mulsannce prospěl ten nový předek, vedle w222 to vypadá už i jako auto, ale jak přijede Phantom, marná sláva kapota jak suv a to lámání světla co dopadá na povrch, Phantom je v tomdle opravdu zmáknutý. Jen je prostě pro starší pány a pro ten pocit. Ženy mají většinou SUV a děti sporťák. A bohužel ani s jedním se nejede hůř. Trošku zklamáním je životnost některcýh dílů typu tlumiče, brzdy apod, proti německé svaté trojici poloviční. PS: jedna zajímavost, světe div se, ale nepodceňoval bych pérování Bmw G12, vnitřek je materiálově hnus, ale jízda, fakt že i jó
Avatar - beibej
31. 1. 2017 21:31
Re: Jen pro ...
;-)
Avatar - Pixla
31. 1. 2017 21:24
Re: Jen pro ...
Vezmi si prášek, protože takový blábol je snad trestným činem a jedině nepříčetnost je polehčující okolnost... Phantom dnes již není schopen vzhledem ke svému věku nabídnout žádnou přidanou hodnotu pro novou generaci kupců a světe div se, i tradiční zákazníci chtějí víc. V přímém srovnání komfortu není lepší než M-B Maybach, z pozice řidiče ztrácí i na rivala od Bentley. Phantom není ani zábavný, ani uživatelsky přátelský, je jenom velký.