
Konec tuningu? EU chce údajně zakázat veškeré úpravy aut
U nás je zatím klid, ale ve Velké Británii se již zvedla vlna protestů proti novému předpisu, který chystají byrokraté z Bruselu. Podle něj by muselo zůstat každé vozidlo po celou dobu své životnosti ve specifikaci, v jaké opustilo továrnu.
Podle deníku Daily Mail by po přijetí zákona neprošly technickou kontrolou miliony upravených a historických vozidel. Nejednalo by se přitom pouze o zákaz použití jiných kol, podvozků či různých body kitů. Problémem by mohla být třeba i prostá výměna stěračů.
„Takový zákon nechceme a jsme jednoznačně proti němu,“ říká Vanessa Guyll z britské Automobilové asociace (AA). „Většina úprav nemá žádný negativní vliv na bezpečnost a s upravenými auty nejsou žádné problémy. Nikdo se neraduje, když musí jít na technickou kontrolu (MoT), ale náš systém je naprosto vyhovující. Ten návrh je směšný,“ dodává.
Podobný názor má i Barry Cornes z Asociace automobilových nadšenců. „Dopad takového zákona by byl masivní. Je to neuvěřitelné a v praxi by to nefungovalo. Museli byste znát všechny dílčí specifikace všech vyráběných aut,“ říká. „Spousta starších aut je později vybavena lepšími stěrači, nebo brzdovými světly. To by bylo nelegální. Jak je to možné?“ pokládá řečnickou otázku.
Proti návrhu protestuje také Federace klubů britských historických vozidel a označuje jej za naprosto neakceptovatelný. „Modifikace, úpravy a vylepšování jsou nedílnou součástí automobilové historie. Čím je vozidlo starší, tím pravděpodobnější je, že v určitém stadiu nějakými úpravami prošlo,“ píše se v oficiálním prohlášení FBHVC.
Kritici návrhu nového zákona rovněž poukazují na jeho ekonomické a sociální dopady. Jenom v oblasti trhu s historickými vozidly a náhradními díly pro ně pracuje na ve Velké Británii 28 000 lidí a přispívá do ekonomiky sumou 4,3 miliard liber ročně. Další destitisíce lidí pracují ve firmách s tuningovými díly.
Odbor pro dopravu Evropské komise nyní kontaktoval 240 soukromníků a organizací, kterým návrh směrnice poslal k připomínkování. Podle něj se ještě zdaleka nejedná o definitivní podobu. „Veškeré námitky podrobíme analýze a budeme zkoumat dopad na motoristy i automobilový průmysl. Budeme aktivními účastníky pracovní skupiny, která vznikne letos na podzim. Některé pasáže mohou být upraveny a nebo zcela vypuštěny,“ slibují úředníci z Bruselu.