Konec vypínatelného ESP ve vozech Škoda se blíží, Yeti je první vlaštovkou
Během novinářské prezentace byla příležitost debatovat nad designem i technikou přímo s lidmi, kteří se na vývoji nové Škody podíleli. Svět motorů se ptal jak šéfdesignera Škody, Jozefa Kabaně, tak i Vratislava Kozuba, vedoucího vývoje podvozků. To nejzajímavější z druhého rozhovoru zveřejňujeme.
Svět motorů: Jaký je rozdíl v terénních schopnostech Yetiho a Octavie Scout?
Kozub: Řidič sedí v Yetim asi o 5 cm výš, takže má lepší výhled. Výrazně kratší převisy karoserie zvětšují nájezdové úhly, stejně jako u Octavie pak nabízíme zakrytování podvozku. A je tu samozřejmě systém Off-road, který se pro
Octavii Scout nenabízí. Díky němu se Yeti v terénu lépe a bezpečněji ovládá.
Svět motorů: Všimli jsme si, že nelze vypnout ESP. Proč?
Kozub: Yeti je první škodovkou, která má nedeaktivovatelné ESP. Vypnout lze jen protiprokluzový systém ASR. Jde o novou, ještě bezpečnější strategii automobilky i koncernu. Dosud se tlačítkem na přístrojové desce deaktivovalo jak ASR, tak ESP. to se do hry zpátky vrátilo, až když se řidič v krizové situaci dotkl brzdového pedálu. Tohle už neplatí, ESP u Yetiho prostě nevypnete. Do konce roku dostanou novou elektroniku i Octavia a Superb, příští rok pak Fabia v rámci modernizace.
Svět motorů: Týká se to také sportovních modelů Octavia, případně Fabia RS?
Kozub: Zatím ano, i do budoucna se zvažuje instalace druhého, sportovnějšího režimu ESP, který by dával řidiči větší volnost.
Celý rozhovor s vedoucím podvozkům Škody i s šéfdesignerem Škody najdete ve Světě motorů č.25/2009.