Konec vznětových motorů se blíží. Ve kterých městech chtějí zakázat diesely?
Osobní automobily se vznětovými motory jsou oblíbené hlavně mezi evropskými zákazníky, stále častěji se ale zdá, že se blíží jejich konec. Ten avizují jednak přísnější emisní normy, s jejichž splněním mají dieselové motory větší a větší potíže, jednak rozšiřující se zákazy vjezdu takových aut do center jednotlivých měst. A právě těch pořád přibývá.
Zatím nejdále jsou v tomto ohledu ve francouzské Paříži a indickém Dillí. V městě nad Seinou loni v červenci zakázali vjezd všem vozidlům se vznětovým motorem vyrobeným před rokem 1997. Zákaz platí během pracovních dnů, o víkendech a v noci (mezi osmou hodinou večerní a osmou ranní) stará naftová auta do Paříže mohou. Francouzská metropole navíc počítá s postupným zpřísňováním nařízení, na začátku letošního roku se zákaz rozšířil i na auta vyrobená do roku 2000.
Do roku 2025 chce Paříž vozy se vznětovým motorem vykázat z města úplně. Ve stejném roce budou dieselová auta vytlačena z center také ve španělském Madridu, řeckých Athénách nebo Mexiku City. V mexické metropoli už počítají i s postupným nahrazováním vozidel hromadné dopravy se vznětovým motorem za autobusy s hybridním, nebo dokonce elektrickým pohonem. V Athénách chtějí být ještě přísnější a do budoucna plánují z města zcela vyhnat auta se spalovacím motorem. Spolu s tím ale touží více podpořit hromadnou dopravu a alternativní paliva. Zákaz automobilů se spalovacím agregátem zvažují i v Norsku a Německu.
To v Dillí v prosinci 2015 úřady dokonce zcela zakázaly prodej nových aut se vznětovým motorem s objemem větším než dva litry, a to v reakci na znečištěné prostředí v městě. V srpnu 2016 byl prodej těchto aut opět povolen, avšak byla na ně uvalena speciální daň. Mezitím byla loni v červenci v Dillí s okamžitou platností zcela zakázána všechna vozidla se vznětovým motorem starší deseti let, a to včetně autobusů a nákladních vozů!
Naopak v Oslu, ráji elektromobilů, zatím s touto myšlenkou pouze koketují. V lednu už sice vjezd do městských ulic (mimo dálničních průtahů městem) autům se vznětovým agregátem zakázali, avšak zatím jen dočasně, na pár dní. Mnohé majitele dieselových vozů to rozezlilo, protože Norsko ještě před pár lety takové motory propagovalo jako ekologičtější než ty benzinové. Zlost ale bude podle všeho k ničemu, město plánuje, že od roku 2019 bude do centra Osla zcela zakázán vjezd automobilům vlastněným privátními majiteli. Do roku 2020 pak chce norská metropole snížit automobilovou dopravu v městě o 30 %, přičemž zbývající auta mají podle plánů radnice vypouštět nulové emise.
Třeba v Tokiu zakázali kvůli znečištěnému životnímu prostředí dieselová auta už v roce 2003, a to pomocí velice přísných emisních norem týkajících se oxidů dusíku. Ty začaly vznětové agregáty opět plnit až v posledních letech, a tak se do tokijských ulic taková auta zase postupně vracejí. Právě to je důvod, proč Mazda v roce 2012 s velkou pompou uváděla na japonský trh SUV CX-5 se vznětovým čtyřválcem 2.2 Skyactiv-D.
Naopak v Praze se zatím o zákazu vznětových aut nemluví. Město sice chtělo zavést nízkoemisní zónu, známou třeba z německých měst, zakazující vjezd vozidlům staršího data, po postupném oddalování jejího zavedení (poslední plány hovořily o 1. lednu 2017) ale byla myšlenka opuštěna. Tedy jen načas, magistrát plánuje zavést nízkoemisní zóny po dokončení Pražského okruhu. K tomu ale ještě pár let (možná desetiletí) nedojde, a tak si snad na takovou zónu ještě počkáme. Zkušenosti z těchto zón ze sousedního Německa jsou navíc rozporuplné, v některých městech ke zlepšení ovzduší vůbec nedošlo, a tak by selský rozum naznačoval je vůbec nezavádět.