Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

KOPP: Účastníci nehod mají nárok na proplácení celkové škody

redakce AUTO.CZ
Diskuze (8)
Pojišťovny v některých případech nechtějí platit u bouraných starších aut nové náhradní díly.

Kancelář pro ochranu práv poškozených (KOPP) chce získat od pojišťoven až deset miliard korun pro účastníky dopravních nehod. Ti podle KOPP v posledních čtyřech letech museli doplácet při opravě vozidla za takzvanou amortizaci. Pojišťovny prý v některých případech nechtějí platit u bouraných starších aut nové náhradní díly, sdělila KOPP ČTK. Pojišťovny ale tvrdí, že auto by mělo být ve stejném stavu jako před nehodou.

Kancelář uvedla, že bude soudní cestou vymáhat peníze, o které podle ní pojišťovny záměrně připravily poškozené účastníky dopravních nehod v souvislosti s neoprávněným krácením pojistného plnění z povinného ručení. Částku se rozhodla vymáhat poté, co ji začaly kontaktovat stovky nespokojených klientů pojišťoven. Pojišťovny prý přes závěry uvedené v nálezu Ústavního soudu z roku 2008 nadále pokračují v krácení plnění za opravu vozidla.

"Podle Občanského zákoníku má poškozený nárok na úhradu skutečné škody, výše náhrady vychází z ceny v době poškození," reagovala Marcela Kubešová z České asociace pojišťoven. Podle nálezu je s ohledem na možný vznik bezdůvodného obohacení v důsledku opravy pochopitelně nutné zvažovat i účelnost a nezbytnost nákladů vynaložených na uvedení poškozené věci do původního stavu. "Pojistitelé posuzují každý případ individuálně. Korekce neuplatňují paušálně u všech škod, ale jen v případech, kdy zjistí, že náklady na opravu významně převýšily náklady nezbytné. Takovou korekci ale nelze považovat za neoprávněnou," dodala Kubešová.

KOPP nabízí všem poškozeným, kteří využijí bezplatného posouzení případu krácení pojistného plnění hned několik variant řešení. Jde o okamžité odkoupení jejich nároků, kdy po uzavření příslušné smlouvy obdrží zákazník finanční náhradu za jejich postoupení. Pokud zákazník postoupení nároku nevyužije, nabídne kancelář zajištění právního zastoupení při jeho vymáhání. Současně zřídila na svých webových stránkách www.amortizace.cz praktickou právní poradnu, kde poskytuje pomoc a zastoupení všem poškozeným.

V roce 2008 bylo podle statistik ČAP nahlášeno 347.000 dopravních nehod, jejichž nároky byly hrazeny z povinného ručení. Průměrná škoda dosáhla 29.545 korun. Pojišťovny podle analýzy KOPP snižují výplatu pojistného plnění kvůli korekci nákladů na materiál (amortizace) v průměru o 23 procenta. Poškozený může uplatnit nárok na plnění vůči pojišťovně do čtyř let od data vzniku škody.

"Pevně věříme, že soudním vymáháním nároků přimějeme pojišťovny přehodnotit svůj postup a uhradit poškozeným částku, o kterou neoprávněně snížily pojistné plnění v posledních čtyřech letech. Je to bohužel jediná cesta jak přimět pojistitele uplatňovat stejná pravidla při řešení jednotlivých případů a zabránit tak v praxi vznikajícím situacím, kdy pojistitel přizná v případě dvou identických dopravních nehod rozdílnou výši náhrady," uvedla členka advokátní kanceláře zastupující KOPP Hana Kameníková.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (8)
12. 9. 2012 08:29
Tak to jsem zvědav,
, jak by mělo správně vypadat plnění za 2,5 měsíce staré auto(najeto 2900km), co šlo na totálku. Pořizovací cena 290tkč(prodejce ze známosti pustil pěkných pár kč dolu) a pojišťovna za něj vyplatila 252tkč. V té době ale nebylo možné za ty peníze to auto koupit, když i předváděčky s cca 5000km byly za 270-290tkč.
12. 1. 2012 10:23
Re: Lumpíci
nee já nemusím, já už ho vidím.... živě si pamatuji prohlášení zástupců několika pojišťoven - např. [odkaz]
[odkaz]

a tady máš realitu - dobře popsanou - v rámci tvorby rezerv(rezervy jsou účetní položka a dá se s ní docela dobře upravovat "cashflow")
[odkaz]
12. 1. 2012 09:47
Re: Lumpíci
to zase přeháníš. Která pojišťovna tvrdí, že má ztrátový byznys? Žádná, výdělečný je to pro všechny ;-)
12. 1. 2012 09:03
Re: Lumpíci
přesně tak. Navíc, když ten, kdo Ti škodu způsobí platí povinné v jedné výši, aniž by jeho pojišťovna věděla, zda způsobí škodu maybachu nebo ojetému tráboši....Je to zkrátka jen další finta pojišťoven,jak si pomoci k neplacení nároků poškozených. Doufám, že jim to někdo pořádně "osolí". Pojišťovny, byť se snaží tvrdit, jak jsou tu pro nás, jsou pouze a jen finančními institucemi pracujícími s naším "strachem". Povinné je jejich jistotou, protože jde ze zákona. Je zvláštní, jak všechny tvrdí, že na tom neskutečně prodělávají, ale na druhou stranu se rvou o každé procento podílu na trhu..... Já bych se tedy nikdy o ztrátové zakázky nerval a nedával například ještě peníze do reklamy v televizi, abych je získal..... ;-)
Avatar - R32
12. 1. 2012 08:56
Re: Lumpíci
Počkaj počkaj, mýliš si pojmy... Zákonné poistenie je o zodpovednosti za škody ktoré TY spôsobíš inému, a je jedno či tomu druhému spôsobíš škodu s novým Lamborghini alebo s 20 ročnou Ladou. Skrátka si mu spôsobil škodu ktorú uhradí poisťovňa.
Ide o to, že prečo by som ja ako poškodený (napr. 5 ročného auta) mal byť postihnutý amortizáciou čiže plným nepreplatením škody tj. materiálu resp. dielov ktoré mi museli vymeniť? Veď keby do mňa nikto nenabúral ja by som tie diely kľudne používal ďalších možno 10 rokov a len kvôli nehode ktorú spôsobil niekto iný mám byť finančne (keď sa už nebavíme o čase a nervoch) poškodený... Je to lumpáreň, pri havríjnej poistke OK, ale keď si v tom nevinne prečo máš doplácať zo svojho?