KSU Gazal-1: První saudskoarabský automobil míří do sériové výroby
Gazal-1 je dílem studentů King Saud University, tedy Královské saúdské univerzity, odtud pochází i zkratka KSU. Jméno dostal po pouštní gazele, která žije na Arabském poloostrově. Designérskou podporu zajišťovalo italské Studio Torino, s technikou pomohla rakouská Magna Steyr.
Žádný div, vůz totiž vznikl na podvozku Mercedesu třídy G. Karoserie je ale svébytná, možná někomu připomene spíše americký Jeep. Interiér byl přetvořen tak, aby vyhovoval klimatickým podmínkám země vzniku. Samozřejmostí je luxus, který se snoubí s terénními vlastnostmi původního géčka. V oblasti Perského zálivu jaksi nutnost, kterou zaručuje i velmi dobrá světlá výška a krátké převisy.
Sériová verze se od konceptu, který nebyl zdaleka dokončen, údajně příliš neliší. První funkční
prototyp navíc vyjel zhruba před měsícem.
Technické údaje oficiálně zveřejněny nebyly, berme je tedy jen jako orientační. Spekuluje se o tom, že Gazal je poháněn 5,5litrovým motorem z verze G 550 o výkonu 286 kW (388 k) a točivém momentu 530 Nm. Automobil o hmotnosti zhruba 2,4 tuny jezdí na dvaadvacetipalcových kolech s pneumatikami 285/40 vpředu, respektive 305/35 vzadu. Sprint z 0 na 100 km/h zvládá za 6,1 s a dokáže uhánět až 210 km/h. Průměrná spotřeba 14,8 l/100 km v zemi ropou oplývající jistě nikoho trápit nebude.
První produkční Gazal-1 spatřil světlo světa 14. června 2010. Pochopitelně nemohla chybět náležitá oslava. Ceremoniálu se zúčastnil i král Abdullah, který také vůz oficiálně představil. Aby ne, do projektu vložil sám značnou sumu peněz. Uvidíme, zda se podaří naplnit plán výroby 20 tisíc kusů ročně. Na Středním východě se ale jistě zákazníků najde dost.