Které značky stojí v Česku na domácnostech? Ty evropské to zrovna nejsou
Tři čtvrtiny všech Mitsubishi a Suzuki si v Česku loni pořídily domácnosti. Je to mimořádný podíl na trhu, kterému jinak dominují firemní nákupy.
V Česku bylo loni šest značek, které většinu vozů prodaly privátní klientele, tedy lidem, kteří vůz pořizovali na své rodné číslo. Tři byly japonské (Mitsubishi, Suzuki a Honda), jedna korejská (SsangYong), jedna čínská (MG) a doplňuje je rumunská Dacia.
V tomto případě srovnáváme podíl prodejů privátní klientele. Nejvíce aut této skupině zákazníků v absolutních číslech prodala Škoda, která je na českém trhu mainstreamovou značkou s naopak úplně nejnižším podílem prodejů domácnostem.
První loňskou desítku podle podílu privátních prodejů doplňují Opel, Citroën a Peugeot ze Stellantisu a japonské Subaru. V předchozích letech vykazovaly nadprůměrné podíly i například Mazda, Hyundai či Kia.
Značky s nejvyšším podílem prodejů aut domácnostem v Česku | |||
Značka | 2024 | 2023 | 2022 |
1. Mitsubishi | 75 % | 67 % | 70 % |
2. Suzuki | 75 % | 71 % | 69 % |
3. SssangYong | 69 % | 69 % | 72 % |
4. MG | 63 % | 67 % | 64 % |
5. Honda | 58 % | 53 % | 57 % |
6. Dacia | 54 % | 60 % | 64 % |
7. Opel | 49 % | 37 % | 34 % |
8. Citroën | 46 % | 44 % | 38 % |
9. Peugeot | 46 % | 33 % | 32 % |
10. Subaru | 42 % | 35 % | 34 % |
Tyto údaje mohou naznačovat, které značky se více věnují zákazníkům z ulice. I to, které spíše plní představy zájemců, kteří si nový vůz pořizují optikou běžné domácnosti. V tomto směru hraje významnou roli cena.
Vysoký podíl prodejů domácnostem nemusí znamenat jen velkou oblibu u této části zákazníků. Může to naznačovat i to, že daná značka není tak úspěšná ve flotilových prodejích. Buď se tendrů neúčastní, nebo z nich nevychází vítězně. Některé z menších značek může diskvalifikovat méně hustá prodejní a servisní síť, kterou mohou některé firmy vyžadovat.
Značky podle prodejů domácnostem podle počtu prodaných vozů v Česku | ||
Značka | Prodeje domácnostem | Podíl na prodejích značky |
1. Škoda | 9.717 | 12 % |
2. Hyundai | 7.363 | 36 % |
3. Toyota | 6.032 | 32 % |
4. Dacia | 5.045 | 54 % |
5. Kia | 3.142 | 29 % |
6. Suzuki | 2.631 | 75 % |
7. MG | 2.565 | 63 % |
8. Volkswagen | 2.413 | 16 % |
9. Ssangyong | 2.329 | 69 % |
10. Peugeot | 2.312 | 46 % |
Případně je jejich „malost“ může být zásadní nevýhodou u zůstatkové hodnoty. Tisíce škodovek či volkswagenů se na trhu jako zánovní ojetiny snadno ztratí, kupce si najdou snadno a jejich prodejní ceny lze poměrně snadno odhadovat. U méně zastoupených značek to může být složitější.
Příkladem může být Suzuki, jehož dvou až tříleté ojetiny v bazarech prakticky nejsou a i prodej vozů z menší firmy by mohl nabídku na trhu zněkolikanásobit.

Naopak automobilky, jejichž prodeje stojí na firemní klientele, mají celý byznys nastavený trochu jinak. Cenami se nemusí podbízet, naopak mohou být nastavené trochu výš, aby z nich mohly dávat vyšší slevy. O domácnosti pak bojují trochu jinak – klíčové pro ně je, aby se jejich modely dobře prodávaly jako zánovní vozy a držely si tak vysoké zůstatkové hodnoty. Hlavní je, aby zákazník neodešel ke značce, která se právě na domácnosti soustředí.
Značky s nejnižším podílem prodejů domácnostem (2024) | |
Značka | Podíl prodejů na rodné číslo |
1. BMW | 9 % |
2. Mercedes | 9 % |
3. Land Rover | 11 % |
4. Audi | 11 % |
5. Škoda | 12 % |
Nejnižší podíl prodejů privátním zákazníkům mají tradičně prémiové značky a Škoda, která kraluje flotilovým prodejům. Zajímavostí je, že všechny loni prodané vozy čínských značek Baic, BYD, FAW, HiPhi, SAIC, Voyah a Zeekr se prodaly jen na IČO.