Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Přístrojový štít je velmi jednoduchý s černobílým displejem, který se ale snadno používá.
SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT
SsangYong Korando 1.5 T-GDI MT
U SsangYongu má zjevně na spotřebu zásadní vliv přítomnost čtyřkolky, manuál nám přijde jako dobrá volba, i když ani automat není špatný
97 Fotogalerie

Které značky stojí v Česku na domácnostech? Ty evropské to zrovna nejsou

Roman Šitner

Tři čtvrtiny všech Mitsubishi a Suzuki si v Česku loni pořídily domácnosti. Je to mimořádný podíl na trhu, kterému jinak dominují firemní nákupy.

V Česku bylo loni šest značek, které většinu vozů prodaly privátní klientele, tedy lidem, kteří vůz pořizovali na své rodné číslo. Tři byly japonské (Mitsubishi, Suzuki a Honda), jedna korejská (SsangYong), jedna čínská (MG) a doplňuje je rumunská Dacia.

V tomto případě srovnáváme podíl prodejů privátní klientele. Nejvíce aut této skupině zákazníků v absolutních číslech prodala Škoda, která je na českém trhu mainstreamovou značkou s naopak úplně nejnižším podílem prodejů domácnostem.

První loňskou desítku podle podílu privátních prodejů doplňují Opel, Citroën a Peugeot ze Stellantisu a japonské Subaru. V předchozích letech vykazovaly nadprůměrné podíly i například Mazda, Hyundai či Kia.

Značky s nejvyšším podílem prodejů aut domácnostem v Česku
Značka202420232022
1. Mitsubishi75 %67 %70 %
2. Suzuki75 %71 %69 %
3. SssangYong69 %69 %72 %
4. MG63 %67 %64 %
5. Honda58 %53 %57 %
6. Dacia54 %60 %64 %
7. Opel49 %37 %34 %
8. Citroën46 %44 %38 %
9. Peugeot46 %33 %32 %
10. Subaru42 %35 %34 %

Tyto údaje mohou naznačovat, které značky se více věnují zákazníkům z ulice. I to, které spíše plní představy zájemců, kteří si nový vůz pořizují optikou běžné domácnosti. V tomto směru hraje významnou roli cena.

Vysoký podíl prodejů domácnostem nemusí znamenat jen velkou oblibu u této části zákazníků. Může to naznačovat i to, že daná značka není tak úspěšná ve flotilových prodejích. Buď se tendrů neúčastní, nebo z nich nevychází vítězně. Některé z menších značek může diskvalifikovat méně hustá prodejní a servisní síť, kterou mohou některé firmy vyžadovat.

Značky podle prodejů domácnostem podle počtu prodaných vozů v Česku
ZnačkaProdeje domácnostemPodíl na prodejích značky
1. Škoda9.71712 %
2. Hyundai7.36336 %
3. Toyota6.03232 %
4. Dacia5.04554 %
5. Kia3.14229 %
6. Suzuki2.63175 %
7. MG2.56563 %
8. Volkswagen2.41316 %
9. Ssangyong2.32969 %
10. Peugeot2.31246 %

Případně je jejich „malost“ může být zásadní nevýhodou u zůstatkové hodnoty. Tisíce škodovek či volkswagenů se na trhu jako zánovní ojetiny snadno ztratí, kupce si najdou snadno a jejich prodejní ceny lze poměrně snadno odhadovat. U méně zastoupených značek to může být složitější.

Příkladem může být Suzuki, jehož dvou až tříleté ojetiny v bazarech prakticky nejsou a i prodej vozů z menší firmy by mohl nabídku na trhu zněkolikanásobit.

Video placeholder
Kamil Šilhavý z Mitsubishi: Používejme zdravý rozum! • auto.cz

Naopak automobilky, jejichž prodeje stojí na firemní klientele, mají celý byznys nastavený trochu jinak. Cenami se nemusí podbízet, naopak mohou být nastavené trochu výš, aby z nich mohly dávat vyšší slevy. O domácnosti pak bojují trochu jinak – klíčové pro ně je, aby se jejich modely dobře prodávaly jako zánovní vozy a držely si tak vysoké zůstatkové hodnoty. Hlavní je, aby zákazník neodešel ke značce, která se právě na domácnosti soustředí.

Značky s nejnižším podílem prodejů domácnostem (2024)
ZnačkaPodíl prodejů na rodné číslo
1. BMW9 %
2. Mercedes9 %
3. Land Rover11 %
4. Audi11 %
5. Škoda12 %

Nejnižší podíl prodejů privátním zákazníkům mají tradičně prémiové značky a Škoda, která kraluje flotilovým prodejům. Zajímavostí je, že všechny loni prodané vozy čínských značek Baic, BYD, FAW, HiPhi, SAIC, Voyah a Zeekr se prodaly jen na IČO.