Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kupujeme auto v USA

Prokop Krásný

Takže jsme si vybrali auto a už zbývá jen nakoupit. Shrnul jsem tady dostupné informace, které jsem musel najít a strávit, než jsem začal objíždět dealery v Marylandu. Na výběru závisí zda budeme kupovat ojetinu nebo úplně nové auto, ale koupit nov...

Takže jsme si vybrali auto a už zbývá jen nakoupit. Shrnul jsem tady dostupné informace, které jsem musel najít a strávit, než jsem začal objíždět dealery v Marylandu. Na výběru závisí zda budeme kupovat ojetinu nebo úplně nové auto, ale koupit nové auto je velmi špatná investice, protože v okamžiku, kdy své nové auto poprvé nastartujete, ztratí na ceně několik tisíc dolarů. Proto, pokud nejste opravdový zazobanec, nejvýhodnější je najít auto rok či dva staré, které má najeto tak 30 000 mil. Také půjčovny automobilů, které jsou tu mnohem běžnější než v Čechách se svých vozů zbavují zhruba na této úrovni. Nové modely nebo spíš ročníky automobilů jsou na trh uváděny v září a říjnu, takže třeba Chevrolet Lumina 98 si de facto koupíte na podzim 97. Současně s uvedením nových modelů prodejci zjistí, že přes léto neprodali tolik kolik plánovali a že nové modely prostě nemají kam dát. Takže vyhlásí velkolepé slevy na ročník 97 a snaží se seč mohou dostat "staré modely" ven z prodejních prostor. Dealeři se samozřejmě liší velikostí, kvalitou, přístupem i úrovní služeb. Velký americký dealer má na place naráz i stovky automobilů, nových i ojetých a většinou tam kromě místa na parkování pro zákazníky vůbec není k hnutí. Na druhé straně však najdete i dealera který má dvacet ojetin na malém hliněném plácku ve špatné čtvrti. Ať již kupujete auto nové či ojeté, cestu k přijatelné ceně si budete muset probojovat přes prodejce a managery, kterým musíte prodat svoji ojetinu za cenu co nejvyšší (takzvaný trade-in) a naopak cenu Vašeho snu srazit co nejníž. V USA se totiž auto nikdy nekupuje ani neprodává za cenu na něm uvedenou.

Při jednání s prodejcem jsou výhody a nevýhody rozděleny takto:

Výhody prodejce:

- Prodejce zná svůj obor, zná auta která prodává, jak dobře si auta stojí na trhu a má za sebou tým, který jej zásobuje množstvím důležitých informací, ke kterým se normální smrtelník těžko dostává.

- Prodejce prodává auta každý den, zákazník si auto kupuje několikrát za život. Pokud platí, že praxe dělá mistra, s mistrem je Vám dáno se utkat, ať se obrátíte na kteréhokoliv dealera. V podstatě ať řeknete při jednání cokoliv, pro prodejce "to už tady bylo".

- Prodejci jsou lidé, prošlí přirozeným výběrem a jsou úspěšní. Neúspěšný prodejce není v obchodě trpěn.

- Prodejce ví co chce a to prodat Vám auto za co nejvyšší cenu, zatímco běžný kupující je vždy trochu na vážkách.

- Prodejce hraje na domácím ledě, zná prostředí a

- má na pomoc kolegy, když se mu zrovna nedaří, či když Vás potřebuje unavit.

- Prodejce má omezenou pravomoc, pokud nechce dodržet své slovo, klidně to hodí na šéfa, který "mu to zakázal"

- Prodejce je kolečko systému, který funguje a prosperuje řadu let.

Kromě toho jste pravděpodobně nechali nákup na poslední chvíli a víte, že musíte něco koupit tento týden.

Výhody kupujícího:

- Vy jste zákazník a máte vždy pravdu. Vy jste ten kdo tady má peníze a bez lidí jako jste vy, je prodejce nahraný.

- Vy si volíte čas a místo jednání. V zimě se obchody moc nehýbou a prodejce je ochotnější než jindy Vám ustoupit. Také v pátek večer bude prodejce ochotnější k dohodě než v pondělí ráno. Kolegyně kupovala Hondu a prodejce měl dojem, že autům jako ženská nemůže rozumět. Jako majitelka nového vozu o tom pak řekla: " Zabralo to osm hodin, ale pak se toho dojmu zbavil."

- Prodejce se musí chovat jako profesionál a musí si od Vás nechat líbit téměř všechno. Můžete na něj být i sprostý (v určitých mezích) a nechá si to líbit. Proč? Ano, správně, jde tady o Vaše dolary a když se pro nějaký důvod zvednete a odejdete, nebude z obchodu nic.

- Můžete se kdykoliv sebrat a odejít, ať už se zdůvodněním, nebo bez.

- Čas pracuje pro Vás. Čím víc času do Vás prodejce investuje, tím spíš se bude snažit prodej dokončit.

- Cena pracuje také pro Vás. Do podpisu smlouvy jsou peníze Vaše a jen Vy se musíte rozhodnout, zda konečnou cenu akceptujete či nikoliv.

Doporučuje se začít u dealera, kde rozhodně nechcete nic koupit, čistě cvičně vjedete dovnitř, zaparkujete na parkovišti pro klienty a než si prohlédnete první auto, je u Vás prodavač. Je téměř nemožné se ho zbavit a tak ho radějí využijte. Ptejte se ho na cokoliv, učte se s ním komunikovat, naslouchejte bedlivě a snažte se odhalovat triky. Dobrý dealer má ceny napsané přímo na autech, pokud jsou na místě cen pouze obrovské nápisy Sale - Výprodej a prodavač Vám řekne cenu v měsíčních splátkách, můžete se tam ještě chvíli cvičně motat a prodavače trápit, můžete si dokonce nějaké auto projet, ale rozhodně tam nic nekupujte, vzali by Vás na hůl a ještě si nechali zaplatit cenu té hole. Projet si auto je jednoduché, zkopírují si Váš řidičák, na auto přišroubují nebo magnety přichytí značku a můžete jet. Prodavač s Vámi normálně nejezdí, pouze pokud o to požádáte. Pamatujte si ale, čím déle tam budete, čím víc času s Vámi prodavač stráví, tím hůř se Vám bude odcházet. Prodavač Vás bude svádět a ponoukat, aby jste domů jeli už novým vozem, to staré Vám vezmou jako protihodnotu, značku zařídí, máte-li auto z půjčovny tak ho za Vás vrátí, prodavač prostě udělá téměř všechno, abyste kupní smlouvu podepsal dřív než vychladnete a než začnete rozumně uvažovat. Je velmi nebezpečné těmto sirénám naslouchat, uvrtají Vás do ceny, nad kterou budete zítra ráno tlouct hlavou o zeď.

Objeďte si v klidu a pohodě dva či tři prodejce, projeďte si několik aut stejného typu a ročníku jako je to, které chcete koupit, důkladně si je prohlédněte a pak se rozhodněte pro jedno z nich. Prodavači Vás zřejmě budou strašit, že "to tady do zítra nevydrží, tady se, pane, auta jen točí", ale to je jen trik a vy víte že je to jen trik a oni vědí, že vy víte, že je to jen trik. Jestli si chcete být opravdu jisti, můžete na auto složit zálohu (česky foršus) $100, kterou Vám případně bez problémů vrátí. Na vlastní jednání o ceně si hlavně udělejte dostatek času. Vemte jim tam své staré auto a dejte jim ho k ocenění, zatímco si uděláte poslední projížďku auta, které chcete koupit. Pokud budete mít sebemenší pochybnosti, buď si najděte mechanika, který Vám vůz v době projížďky prohlédne a nebo to vzdejte a začněte hledat znova. Pochybnosti, které máte při nákupu by totiž vyrostly do velikosti noční můry a Vy byste se při každé jízdě trápil, jestli jste nakoupil dobře a nebo špatně. Když konečně usednete s prodejcem za jednací stůl, buďte připraveni na to, že Vám ze začátku na Váš starý vůz vyhodí naprosto směšnou cenu a na auto které kupujete naopak cenu dalece přesahující to, co si můžete dovolit utratit. Budete potřebovat hodně trpělivosti k jednání, ale nezapomínejte, že to jsou Vaše peníze o které tu jde a že se vždy můžete sebrat a odejít. Držte se své domácí přípravy, každá banka Vám na zavolání sdělí tržní cenu a cenu jako trade - in podle toho kolik má auto najeto a jakou má výbavu. Nad tuto cenu řekněme deset procent je cena, za kterou by jste měli auto koupit a za kterou Vám jej prodejce nakonec nechá, jen když budete vytrvalí a nenecháte se zviklat. Prodavač bude samozřejmě odbíhat za šéfem, aby si od něj své nabídky nechal schválit, ale to je jen hra. Velmi často se prodavač staví do pozice toho, kdo Vám pomáhá dostat z toho zlého šéfa tu nejlepší cenu; i to je jen hra a nelze jí brát vážně.

Když se pak konečně dostanete na cenu, která se Vám zdá přijatelná a prodavač po Vás chce podpis, zkuste si malý trik, zkuste říci ještě jednou NE, prostě jen co to udělá. Rozhodně Vás nenechá odejít, investoval do Vás příliš mnoho času a energie a pravděpodobně Vám ještě trochu sleví, nebo, pokud jde o nové auto, třeba z něj vyrazíte nějaký nadstandard, třeba CD přehrávač nebo nosič na střechu a nebo jen nádrž benzínu.

S prodavačem podepíšete souhlas s cenou a vlastní kupní smlouvu s Vámi udělá finanční manager. Ten Vám také najde, pokud již nemáte zařízenou půjčku u Vaší banky, peněžní ústav, který Vám pomůže s financováním. Běžně se tu skládá při podpisu desetina ceny a zbytek je financován, čili zapůjčen peněžním ústavem. Zde jsou příklady financování pro stát Maryland, ale třeba Ford, když se zbavoval v prosinci Explorerů, přišel s financováním na 2.9%. Tady je odkaz (http://www.bankrate.com/edm/edmmda.phtml) na stránku o financování, anglicky.

 






















 

Úrok půjčky na auto Průměr Nejvyšší Nejnižší
Nové: 8.35 9.25 6.99
Ojeté: 10.05 12.00 8.50

 
































 

Splátky při ceně auta $16 000 a počáteční platba $0
Měsíců Úrok Splátky
36 8.34% 503
48 8.39% 393
60 8.44% 327
72 9.85% 295
Prokop Krásný