Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kupujete nové auto? Pozor, může být i dva roky staré

Prezentace klienta
Diskuze (0)
Podle průzkumu společnosti Cebia má 20 % ojetých vozidel prodávaných v České republice nesprávně uvedený rok výroby. Ten se již od roku 2001 v technických průkazech neuvádí a byl nahrazen údajem o datu prvního uvedení vozidla do provozu.

Ve skutečnosti se obě data od sebe mohou lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou nejsou ani rozdíly o pět nebo šest let. Zákazníci, kteří si neověří skutečný rok výroby, tak často kupují vůz starší, než skutečně chtějí a přicházejí tak o peníze.

Nejžádanějším segmentem jsou přitom mladé ojetiny, tedy vozidla stará 4 až 6 let. Vozy staré do 6 let pak tvoří téměř polovinu všech prodávaných ojetých vozidel. Takto stará vozidla si zákazníci chtějí kupovat nejčastěji, skutečné stáří však může být jiné.

bazar bazar

„Rok výroby vozidla je jedním ze základních údajů určujících cenu ojetého vozu. Díky tomu, že zákazník nezná skutečný rok výroby, je vystaven možnosti dezinformace nebo podvodu a bez možnosti ověřit si pravdivé informace může pak koupit vůz neúměrně předražený. Například rozdíl v ceně tříleté a čtyřleté Škody Octavia ve stejné výbavě činí 80 tisíc Kč,“ komentuje častou praxi Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Jedním typem případů, k nimž dochází, je stárnutí nového auta při jeho distribuci. Vozidlo mohlo, poté co sjelo z výrobní linky, stát delší dobu na skladě nebo jezdit na převozních značkách před uvedením do provozu. Vozidlo je pak po několika letech strávených například na odstavném parkovišti prodáno jako nové. Pro ilustraci jeden příběh zákazníka:

„Před nedávnem jsem si domů přivezl nové auto koupené u značkového prodejce. Náhodou jsem se dozvěděl o službě ověření roku výroby přes SMS textovou zprávu. Nic jsem od toho nečekal a myslel jsem, že u úplně nového auta ani žádná odpověď nepřijde. Ale těch pár korun jsem se rozhodl obětovat. Přišla mi odpověď, že auto bylo vyrobeno už v březnu 2011. Trochu jsem znejistěl a obrátil se na prodejce, který mi auto prodával. K mému údivu mi uvedené datum potvrdil. Když jsem se ohradil, co mi to prodali, tak mi s klidem odpověděli, že to je v pořádku. Že nikde ve smlouvě mi negarantují datum výroby, že to ani není podstatné, protože dokud auto nebylo uvedeno do provozu, tak je pořád nové. S tím ale zásadně nesouhlasím, protože až ho budu prodávat, tak kupce bude velmi zajímat datum výroby. Takže mám teď pocit, že jsem se nechal napálit…“

Mnohem závažnějším a i častějším případem je pozměňování údajů v dokladech dovezených vozidel prováděné některými dovozci, díky nimž si tito nepoctivci přijdou navíc na desítky tisíc korun během několika málo minut. Jak k manipulaci s údaji dochází? Dovozce přiveze ze zahraničí ojeté auto, u kterého je v zahraničním technickém průkazu (např. SRN) uvedeno datum první registrace například 12. 3. 2006. Datum na dokumentu upraví na 12. 3. 2007, technický průkaz okopíruje, aby změnu nebylo možno očima rozeznat, a s kopií jde na dopravní úřad auto zaregistrovat. A protože všude se nějaký „známý“ najde, vozidlo zde zaregistrují jen na základě kopie technického průkazu. Datum první registrace pak figuruje jako stáří vozidla a určuje jeho hodnotu, která po tomto omlazení výrazně stoupne.

Prezentace klienta
Diskuze (0)