Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kvalifikace motocyklové VC Katalánska 2018 pro Lorenza, Quartarara a Bastianiniho

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 16. 6. 2018 • 08:25
16
Zobrazit náhledy (16)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Kvalifikace na Velkou cenu Katalánska silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Jorge Lorenzo (MotoGP), Fabio Quartararo (Moto2) a Enea Bastianini (Moto3).

70. ročník seriálu MS silničních motorek pokračuje o tomto víkendu sedmým podnikem na Circuit de Barcelona-Catalunya. Trať u města Montmeló nese tento název od roku 2013, kdy se jedním ze sponzorů stala městská rada katalánské metropole. Jednostopá Grand Prix nejvyspělejšího španělského regionu se pořádá od roku 1996, letošní závod je tedy 23. ročníkem v nepřetržité řadě. Okruh, na kterém vyhasl před dvěma lety život Luise Saloma, dostal nový povrch. Už se na něm i testovalo, ale 10. června při závodě šampionátu FIM CEV Repsol Moto3, juniorského mistrovství světa této kategorie těžce havaroval teprve čtrnáctiletý Andreas Pérez, po pádu jej přejelo několik soupeřů a druhý den mladík skonal v nemocnici.

MotoGP

Mezi italským a katalánským víkendem bylo v MotoGP pořádně živo, co se přestupů týče, alespoň tedy v kostce. Jorge Lorenzo přestupuje od Ducati k Repsol Hondě a Marcu Márquezovi, budoucnost Daniho Pedrosy je zatím nejasná. U italské stáje Lorenza vystřídá ta nejlogičtější volba: Danilo Petrucci. Bývalý vynikající jezdec evropských superstocků si místo zaslouží, navíc se tenhle pořád docela skromný a sympatický kluk vyšvihl díky Pramacu mezi hvězdy. Jen vítězství mu pořád chybí...

U Tech 3 Hervého Poncharala zůstane pro příští sezónu Hafizh Syahrin a doplní jej Miguel Oliveira, pro úplnost dodávám, že tým přechází z yamah na KTM. K Suzuki zamíří Joan Mir, loňský mistr světa Moto3 dělá vítr o třídu výše. Otázkou je, jestli není jeho přestup do nejvyšší kubatury příliš brzký... Andrea Iannone, který v posledních závodech vyniká rychlostí a umí sbírat pódiová umístění, podepsal dvouletou smlouvu s Aprilií, kam se přesune právě od samurajského S.

Suzuki navíc v Katalánsku nasadila třetí stroj, který sedlá Francouz Sylvain Guintoli, mistr světa superbiků 2014. Rakouskou KTM navíc reprezentuje taktéž velezkušený Mika Kallio, který to v GP dotáhl na tři tituly vicemistra světa, dva ve 125 (2005 a 2006) a jeden v Moto2 (2014). Startovní pole se tedy rozšířilo na ne úplně obvyklých 26 strojů.

Nejlepší čas prvního volného tréninku královské kubatury zajel v pátek dopoledne Valentino Rossi (Yamaha). Johann Zarco (Tech 3 Yamaha) měl horkou chvilku, kdy málem upadl, ale absolvoval jen výlet mimo trať. Spadl Iannone i Jack Miller (Pramac Ducati) po kontaktu s Bradleym Smithem (KTM), v seznamu nechyběl ani náš Karel Abraham. V druhém volném tréninku byl nejrychlejší Jorge Lorenzo. Iannone se dostal do kolize s Áleixem Espargarem (Aprilia), oba budoucí týmoví kolegové museli mimo asfalt a zuřivě na sebe gestikulovali. Pády neminuly Zarca a Marca Márqueze, ten se válel po zemi i v FP3.

Sobotnímu dopolednímu měření sil kraloval pro změnu Jorgeho stájový parťák u Ducati Andrea Dovizioso. Franco Morbidelli (EG 0,0 Marc VDS/Honda) si ustlal v každém tréninku a Marc Márquez byl v součtu časů tak pomalý (až jedenáctý), že musel do první kvalifikace! Ve čtvrtém půlhodinovém tréninku, který následoval po kvalifikaci Moto3, byl ze všech nejlepší Jorge Lorenzo. Aleix Espargaró a Xavier Siméon (Avintia Ducati) upadli, Márquez k tomu neměl dvakrát moc daleko, pokaždé ale svou hondu brilantně uklidnil.

Boj o pole position v MotoGP má jiný formát než méně prestižní kubatury. Z první čtvrthodinové části postupují do druhé patnáctiminutovky dva nejrychlejší k desítce, která byla nejúspěšnější právě v oněch úvodních třech trénincích. Ta nejprve odpočívá. Z Q1 šli dál Marc Márquez (bez překvapení) a Takaaki Nakagami (LCR Honda). Pád postihl Siméona, Álvara Bautistu (Ángel Nieto Team/Ducati) i Miku Kallia.

Ve druhé části, která rozhoduje o postavení na roštu na předních příčkách, konkrétně v prvních čtyřech řadách, řádil Marc Márquez (1:38,8 min), jenže Lorenzo stáhl jeho čas o dvě desetinky. Cal Crutchlow (LCR Honda) snahu přehnal a havaroval. Jorge s Marcem se v závěru sjeli, ale už se nezlepšili, takže pole position patří Španělovi s ducati, poprvé od Valencie 2016, kde ale ještě vodil yamahu. Třetí skončil Dovizioso, čtvrtý Maverick Viñales (Yamaha), kterého doplní dvojice Iannone – Petrucci.

VC Katalánska MotoGP 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Jorge Lorenzo Ducati Ducati Team 1:38,680 min
2. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:38,746 min
3. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team 1:38,923 min
4. Maverick Viñales Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:39,145 min
5. Andrea Iannone Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:39,148 min
6. Danilo Petrucci Ducati Alma Pramac Racing 1:39,178 min
7. Valentino Rossi Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:39,266 min
8. Johann Zarco Yamaha Monster Yamaha Tech 3 1:39,331 min
9. Tito Rabat Ducati Reale Avintia Racing 1:39,504 min
10. Cal Crutchlow Honda LCR Honda Castrol 1:39,556 min
21. Karel Abraham Ducati Ángel Nieto Team 1:40,449 min

Moto2

Héctor Barberá přišel 8. června o místo v týmu Sita Ponse, protože řídil ve Valencii pod vlivem alkoholu, i když mu policisté naměřili jen 0,3 promile (povolená hranice je 0,5). Nemá už ani řidičák a ještě dostal pokutu. Profesionální sportovec se ale musí chovat jinak... Nahradil jej Augusto Fernández a motorky se převlékly do modro-oranžové kombinace, protože kromě HP mají nového sponzora: německého výrobce sekaček a pil Stihl. Další novinka zní ještě lépe: Jorge Martín, jeden z adeptů na letošní titul o kategorii níže, příští rok nahradí Miguela Oliveiru u Red Bull KTM Ajo.

Divokou kartu dostal Indonésan Dimas Ekky Pratama (Astra Honda Racing Team), po zranění (zlomeniny obou nohou) se vrátil Australan Remy Gardner a letos poprvé vidíme Edgara Ponse na kalexu v barvách AGR Teamu.

Prvnímu pátečním volnému tréninku Moto2 kraloval i přes pád Francesco Bagnaia (Sky Racing Team VR46/Kalex), druhému Álex Márquez (EG 0,0 Marc VDS/Kalex). Třetí, dnešní část soupeření vynesla na vrchol výsledkové listiny znovu Bagnaiu.

Kvalifikace Moto2 trvá 45 minut a dnešní program uzavírala. Zpočátku jí vévodil Marcel Schrötter (1:43,6 min). Týmu Dynavolt Intact GP se přechod ze šasi Suter na Kalex vyplatil. Havarovali Stefano Manzi a Japonec Nagashima. Marcel se na čele držel dlouho, ale Álex Márquez byl deset minut před koncem rychlejší. A pak nastoupil Fabio Quartararo! Zajel 1:43,4 min, což mu na pole position stačilo. Je jeho třetí v kariéře, dvě má ale ještě z Moto3 ze své první sezóny (2015). Navíc je továrním jezdcem italského Speed Upu. Ještě nikdy žádnou GP nevyhrál, dvakrát byl v „trojkách“ druhý.

Devatenáctiletý Francouz z Nice to ale bude mít zítra těžké. Vedle něj budou stát na startu A. Márquez a Schrötter, za ním pak trio Bagnaia – Mattia Pasini – Brad Binder.

VC Katalánska Moto2 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Fabio Quartararo Speed Up HDR – Speed Up Racing 1:43,474 min
2. Álex Márquez Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:43,590 min
3. Marcel Schrötter Kalex Dynavolt Intact GP 1:43,619 min
4. Francesco Bagnaia Kalex Sky Racing Team VR46 1:43,821 min
5. Brad Binder KTM Red Bull KTM Ajo 1:43,867 min
6. Mattia Pasini Kalex Italtrans Racing Team 1:43,905 min
7. Xavi Vierge Kalex Dynavolt Intact GP 1:44,136 min
8. Joan Mir Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:44,170 min
9. Sam Lowes KTM Swiss Innovative Investors 1:44,215 min
10. Lorenzo Baldassarri Kalex Pons HP40 1:44,227 min

Moto3

Třetí KTM Asparova týmu (nese ovšem jméno Ángela Nieta) dostal pro VC Katalánska k dispozici Španěl Raúl Fernández, který už má na svém kontě čtyři Grand Prix a pět bodíků. Další divoká karta patří Vicentemu Pérezovi, který sedlá také rakouský motocykl, ale v barvách Avintie. Ani on není úplným nováčkem, debutoval ve Valencii 2016 a loni přidal další dva starty. V úvodu zmíněný Andreas Pérez mimochodem jezdil ve stejném týmu...

Celý víkend zahájil nejlepším výkonem Jorge Martín (Del Conca Gresini/Honda), náš Jakub Kornfeil opět vystrčil růžky a skončil třetí. Druhé volné měření sil patřilo Marcovi Bezzecchimu, Kuba se dostal hned za něj a jezdci týmu Redox PrüstelGP tak tento trénink ovládli. Dnešní ranní „session“ zvládl nejlépe Arón Canet (Estrella Galicia 0,0/Honda), Martín absolvoval nepříjemný highsider.

Do bitvy o nejvýhodnější pozici na „gridu“, která trvá čtyřicet minut, vstoupil nejrychleji Němec Öttl, ale brzy se v čele objevil Jaume Masia a nakonec Enea Bastianini (1:48,8 min). Fabio di Giannantonio hned na začátku upadl, následoval jej Jorge Martín. Tomu se mechanici snažili na boxové uličce rozchodit motocykl. Dalším na zemi byl Kaito Toba. Minutu před koncem došlo ke kolizi Vicenteho Péreze a Alberta Arenase, k nim ještě přistál Gabriel Rodrigo.

Žádné velké drama v boji o pozice už se nekonalo, Bastianini na tyrkysové hondě týmu Leopard Racing první příčku uhájil. Za ním se do první řady postaví Martín a Tatsuki Suzuki. Také ve druhé jsou dva Japonci: Ayumu Sasaki a Toba, mezi nimi pak Canet.

VC Katalánska Moto3 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Enea Bastianini Honda Leopard Racing 1:48,806 min
2. Jorge Martín Honda Del Conca Gresini Moto3 1:48,913 min
3. Tatsuki Suzuki Honda SIC58 Squadra Corse 1:49,057 min
4. Ayumu Sasaki Honda Petronas Sprinta Racing 1:49,059 min
5. Arón Canet Honda Estrella Galicia 0,0 1:49,115 min
6. Kaito Toba Honda Honda Team Asia 1:49,185 min
7. John McPhee KTM CIP – Green Power 1:49,191 min
8. Gabriel Rodrigo KTM RBA BOÉ Skull Rider 1:49,233 min
9. Marco Bezzecchi KTM Redox PrüstelGP 1:49,299 min
10. Lorenzo dalla Porta Honda Leopard Racing 1:49,379 min
14. Jakub Kornfeil KTM Redox PrüstelGP 1:49,498 min

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud