Květen 2015 na Veterán.auto.cz: Karosářští mistři (nejen) z Itálie a USA

Fiat Croma mladší čtenáři auto.cz znají jako komerčně neúspěšný crossover s prostornou zvýšenou karoserií kombi. Jenže ten na stránky serveru ještě nepatří. Turínská automobilka použila toto jméno už jednou, v polovině 80. let minulého věku pro svou vlastní verzi vozu, který vycházel z nakonec zkrachovalého projektu Tipo 4. Společným vývojem Saabu, Fiatu a tehdy ještě samostatné Alfy Romeo vznikly čtyři automobily. Croma byla lidovější verzí Lancie Thema, zpočátku nabídla pouze řadové čtyřválce, vidlicový šestiválec přišel až na konci produkce. Jenže ty benzinové mohly mít například i v 80. letech ještě neobvyklé turbodmychadlo, mezi vznětovými jí pak patří světový primát v použití přímého vstřiku. Diesely (i bez přeplňování) prosluly svou nezničitelností, velký prostorný liftback používali manažeři, rodiny, italští policisté a v hojné míře se jako ojetina vozil po revoluci i k nám. Mimochodem, autor článku s verzí 2.5 TD začínal svou řidičskou dráhu. Od premiéry Cromy uplynulo 30 let.
Lancia je dnes součástí italsko-amerického koncernu FCA a pomalu zaniká. Jenže v době, kdy ji ještě vedla rodina zakladatele, byla progresivní automobilkou. Oplývala konstruktérskými nápady a táhla světový technický vývoj kupředu. I poválečná, ani ne čtyřmetrová Appia disponovala pro značku typickými vidlicovými čtyřválci 1,1 l a pochopitelně samonosnou karoserií (její Lambda byla v tomto směru průkopníkem). Kupé a kabriolety stavěli italští mistři: Pininfarina, Vignale a Zagato. Tovární Berlina navíc postrádala střední sloupek! Tohle řešení se sice v moderní době vrací, ale používá ho málokdo. Kupříkladu britský Rolls-Royce u modelu Phantom.
Prestižní aristokratická značka ovšem měla svou továrnu také v USA, konkrétně ve Springfieldu ve státě Massachusetts. Vznikal tam nejen legendární Silver Ghost (Stříbrný duch), ale rovněž jeho nástupce, úplně první Phantom s přídomkem New, později přeznačený na Phantom I. Vozy z americké produkce karosoval převážně Brewster, v Anglii bylo specializovaných firem více. Všechny vozy, i ty britské, byly poháněny řadovými šestiválci 7,67 l, zatímco „Duch“ měl menší s objemem 7,43 l. Phantom také nezůstal ve výrobě celých devatenáct let jako jeho předchůdce. V historii dvou R mu však samozřejmě nezastupitelné místo patří.
Cadillac Seville představuje naopak relativní modernu, slaví bohužel nedožité čtyřicáté narozeniny. První generace měla ještě zadní pohon, od druhé posílaly čtyřstupňové samočinné převodovky točivý moment dopředu. V tomto případě dokonce alternativně i šestiválce, jinak šlo o klasiku se znakem V8. Zpočátku však dokonce spalující kromě benzinu naftu! Jednalo se zpravidla vždy o nejmenší model značky, i když měřil přes pět metrů. S výjimkou generace třetí, která přešla na příčně uložené pohonné jednotky a přestěhovala se natrvalo do Hamtramcku, kde zůstali její dva následovníci. S koncem roku 2003 odešlo do historie i jméno španělského města, které prestižní divize General Motors použila už kdysi v řadě Eldorado.
Cadillac Seville (1975-2003): Malý „caddy“
Před čtyřiceti lety vzkřísil Cadillac jméno Seville, limuzíny vydržely v nabídce další tři dekády a za tu dobu vzniklo pět generací. Bez přerušení, což je v USA velmi neobvyklé. Luxusní odnož General Motors vyráběla první Seville ve druhé polovině 50. let minulého věku. Šlo ovšem o dvoudveřové kupé bez středních sloupků, v USA označované hardtop. Navíc bylo jedním z verzí slavné řady Eldorado. Název je odvozen od španělského města Sevilla, v angličtině...
Celý článek: Cadillac Seville (1975-2003): Malý „caddy“
Fiat Croma (1985–1996): Poslední z velkých
Nabídka klasických osobních aut Fiatu dnes končí nižší střední třídou. V minulosti tomu tak rozhodně nebylo. K zástupcům větších vozů turínského výrobce patřila Croma. Croma (Tipo 154) se představila coby následník už notně zastaralého modelu Argenta na konci roku 1984, výroba byla zahájena v květnu toho následujícího. Argenta, výrazná modernizace předchozí série 132, vyznávala ještě klasickou koncepci se zadním pohonem a prodejně...
Celý článek: Fiat Croma (1985–1996): Poslední z velkých
Lancia Appia (1953–63): Bez středových sloupků
Lancia Appia měla čtyřdveřovou samonosnou karoserii a motor V4. Vyráběla se ve třech sériích a její sportovní verze karosovali Pinin Farina, Vignale a Zagato. Italská značka Lancia, založená Vincenzem Lanciou (1881–1937) v roce 1906, stála mnoho let v předních řadách automobilového pokroku. Lancia Lambda měla už v roce 1922 samonosnou karoserii, brzdy na všech kolech, nezávislé zavěšení předních kol a pohon vidlicovým čtyřválcem s malým...
Celý článek: Lancia Appia (1953–63): Bez středových sloupků
Rolls-Royce Phantom I (1925–31): Začátek dlouhé cesty
Nástupcem slavného modelu Rolls-Royce Silver Ghost se stal typ New Phantom, později přejmenovaný na Phantom I. Vyráběl se také v americkém Springfieldu. U kolébky světově proslulé britské značky Rolls-Royce stáli elektromechanik Henry Royce (1863–1933) a baron Charles Stewart Rolls (1877–1910). Henry Royce začal podnikat v roce 1884 a svůj první vůz, dvouválcový Royce 10, postavil v roce 1904 ve své dílně v Manchesteru,..
Celý článek: Rolls-Royce Phantom I (1925–31): Začátek dlouhé cesty