Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Duben 2016 na Veterán.auto.cz: Mnichov a Amerika

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
V dubnu 2016 jsme se na serveru Veterán.auto.cz podívali hlavně za Velkou louži. Výjimkou byl pouze automobil, který zachránil BMW.

Chybělo málo a na mnichovské vozy s modrobílým logem bychom už nějakých 55 let pouze vzpomínali. Roztříštěnost výrobního programu automobilů, který obsahoval pouze mikrovozítka, luxusní sedany 501/502 a sportovní vozy, dovedla automobilku BMW málem ke krachu. Zachráncem se staly modely 700 s motocyklovým plochým dvouválcem v zádi (!) a hlavně Neue Klasse, která slavila úspěchy na obchodním i závodním poli. Odvozené dvoudveřové tudory se osamostatnily jako série 02.

Americký Cadillac, dodnes součást koncernu General Motors, až na prvopočátky stavěl vždy luxusní vozy. Z druhé poloviny 50. let minulého věku jsou nejznámější modely 1959 s více než metrovými ploutvemi a koncovými světly ve tvaru raketek. Ale už o tři roky dříve, přesně před šesti dekádami, se začal objevovat jejich náznak. I když tehdejší vozy sérií 60 a 62, respektive legendárních názvů de Ville, Eldorado a Fleetwood si ještě zachovávaly poměrně baculaté tvary, které záhy zmizely. Americké automobilky modernizovaly svůj výrobní program prakticky každý rok. Vidlicové osmiválce OHV 5,97 l představovaly klasiku...

Duesenberg se proslavil na závodních drahách, a to nejen doma na oválech. Jimmy Murphy vyhrál GP Francie 1921. Nejznámějším sériovým typem byl Model J, to už firma dvou bratří, německých emigrantů, patřila do impéria E. L. Corda. Ten poháněl osmiválec Lycoming, ale řadový, s objemem 6,89 l. Rozvod DOHC a čtyřventilová technika (ano, na konci 20. let!) prozrazovaly závodní původ. Modely J karosovaly věhlasné firmy: Derham, Figoni, Franay, Graber, LeBaron, Murphy a další. V roce 1937 ale firmy Cord, Auburn a Duesenberg výrobu zastavily...

Anglický konstruktér a závodník Donald Healey se nejvíce proslavil kooperací s Austinem, sportovní vozy s oběma jmény jsou známé dostatečně. Spolupráce s americkou automobilkou Nash ovšem upadla v zapomnění. Stroje Nash-Healey ovšem uspěly i ve 24 hodinách Le Mans a design kupé a kabrioletů upravil Pininfarina. Značka Nash se později stala zakládajícím členem koncernu AMC (American Motors Corporation).

BMW 1500-2000: Nová třída

Modelovou řadu nazývanou "Neue Klasse" vyráběla bavorská automobilka BMW v letech 1962 až 1972. Zahrnovala typy 1500, 1600, 1800 a 2000. Továrna BMW byla během druhé světové války téměř zničena a zbytek se stal válečnou kořistí vítězných mocností. S výrobou osobních automobilů proto začala až v roce 1952 velkým sedanem 501, který se později dodával s motorem V8 jako typ 502. V roce 1955 následovaly sportovní typy 503 a 507...

Celý článek: BMW 1500-2000: Nová třída

bmw cadillac luxusni sportovni bmw cadillac luxusni sportovni

Cadillac 1956: Šedesát let

V roce 1956 uvedl Cadillac kromě standardních řad 60 a 62 také čtyřdveřový hardtop, kabriolet Eldorado Biarritz, kupé Eldorado Seville a luxusní modely Fleetwood. V modelovém roce 1955 vyrobil Cadillac kolem 141 tisíc vozů, což byl pro tuto divizi koncernu General Motors rekord. Zároveň to byl jasný důkaz prosperity USA v polovině padesátých let minulého století. Ostatním výrobcům luxusních vozů (Fordův Lincoln a Chryslerův Imperial) se o takových číslech...

Celý článek: Cadillac 1956: Šedesát let

bmw cadillac luxusni sportovni bmw cadillac luxusni sportovni

Duesenberg Model J (1929-1937): Předválečný rychlík

Americký luxusní vůz Duesenberg Model J poháněl řadový osmiválec s rozvodem DOHC a čtyřventilovou technikou. Byl nejrychlejším a nejdražším automobilem na zámořském trhu. Výrobce závodních a luxusních vozů Duesenberg Motors Company zahájil svoji činnost v městě St. Paul (Minnesota) před více než sto lety. Firmu založili v roce 1913 bratři August a Frederick Duesenbergové. Narodili se jako Düsenbergové v německém...

Celý článek: Duesenberg Model J (1929-1937): Předválečný rychlík

bmw cadillac luxusni sportovni bmw cadillac luxusni sportovni

Nash-Healey (1951–1954): Americký motor a britský podvozek

Dvoumístný sportovní vůz Nash-Healey se vyráběl v Anglii pro americký trh. Donald Healey používal vlastní podvozky a montoval do nich šestiválce z typu Nash Ambassador. Úspěšný konstruktér a závodní jezdec Donald Healey (1898–1988) se v roce 1949 vypravil do USA, aby tam u vedení značky Cadillac domluvil nákup motorů pro své sportovní vozy. Chtěl totiž rozšířit výrobu svého sportovního vozu Healey Silverstone, který americký závodník...

Celý článek: Nash-Healey (1951–1954): Americký motor a britský podvozek

bmw cadillac luxusni sportovni bmw cadillac luxusni sportovni

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
1. 5. 2016 18:09
Re: Díky za pěkný článek
Hlavně pod články v rubrice Veterán.auto.cz na všechna dnes zmíněná auta je uveden Karel Haas. To jsi přehlédl také. To, co chválíš, je jen stručné měsíční shrnutí A."S".Dragouna.

To jen pro upřesnění.

Ale i přes to osobně považuji pana Dragouna za jednoho z nejpotentnějších autorů Auto.cz a mimo to si také najde čas na reakce v diskuzích. Takže pochvalu si i tak rozhodně zaslouží.

Rubrika Veterán.auto.cz je, z mého pohledu, v cajku dlouhodobě a trvale. Říkám to už po několikáté. :yes: