
Duben 2018 na Veterán.auto.cz: Masovky i koráby s československými stopami
Austin Allegro pamětníci znají z československých silnic, od poloviny 70. let byl k mání dokonce na volném trhu, nikoli v Tuzexu. Základní ceny patnáctistovek však lehce přesahovaly 100 tisíc korun. V době ostrých hran vypadaly oblé tvary šéfstylisty British Leylandu Harrise Manna originálně, Allegro nebylo hatchbackem, jak by se na první pohled mohlo zdát, zadní sklo zůstalo pevné. První série měly zploštělé volanty. Jen 3,86 metru dlouhé vozy se vyráběly také pod luxusní značkou Vanden Plas. Dvou- a čtyřdveřové verze doplnilo takřka čtyřmetrové třídveřové kombi Estate. Dodávaly se benzinové čtyřválce 1,1, 1,28, 1,49 a 1,75 l. Z továrny Longbridge vyjelo mezi květnem 1973 a březnem 1982 ve třech sériích skoro 642,4 tisíce exemplářů, Allegra se montovala i u protinožců. Nástupce Maestro takových čísel ani přes delší dobu produkce nedosáhl.
Bentley byl v letech 1931-1998 sesterskou značkou prestižního Rolls-Royce. Jednotlivé modely obou výrobců se od sebe lišily pouze označením, maskou chladiče a auta s okřídleným B měla o něco sportovnější charakter. To platilo i o sérii S, dvojčeti řady Silver Cloud se dvěma R. Ta zároveň uzavřela kapitolu rámových podvozků. S1 začínala se šestiválci 4,9 l, S2 už měla vidlicový osmiválec 6,23 l a S3 k němu přidala dvojité světlomety. Sportovní kupé a kabriolety Continental na totožných základech „oblékali“ H. J. Mulliner, Park Ward, James Young, Freestone & Webb a Pininfarina.
Německé Maybachy, které nesly příjmení jednoho z průkopníků automobilismu, patřily ve 20. a 30. letech minulého věku k nejluxusnějším evropským vozům. Řada SW (Schwingachsenwagen) vynikala podvozkem s výkyvnými polonápravami, odtud ona zkratka. Ty byly odpruženy unikátní kombinací dvojitých vinutých pružin a příčného listového pera. Řadové šestiválce OHC postupně rostly z 3,44 přes 3,79 až ke 4,2 l. Limuzíny, kabriolety i roadstery karosoval převážně Spohn, ale existoval i uzavřený válečný SW 42 od Sodomky pro Jozefa Tisa, prezidenta Slovenského štátu. Používaly se čtyřstupňové převodovky s předvolbou, která dělila rychlosti napůl, elektrické ovládání oken i sedadel a experimentovalo se s aerodynamickými karoseriemi. Maybach byl v moderní době znovu oživen svým dávným konkurentem s trojcípou hvězdou ve znaku.
Peugeot 104 je trochu pozapomenutým malým vozem, i když se vyráběl šestnáct let a byl velmi populární, ze závodu v Mylhúzách jich vyjelo na 1,62 milionu. Vyznačoval se hranatou karoserií svébytných linek Paola Martina od Pininfariny. Původní čtyřdveřové provedení nemělo výklopnou záď, tu dostalo až při první modernizaci. K němu se přidalo třídveřové Coupé na zkráceném šasi, skutečně se tak oficiálně jmenovalo, i když šlo o hatchback. Stočtyřka se stala základem pro dvouválcový Citroën LN/LNA a prodloužený Talbot Samba, i když vznikla dávno před vytvořením koncernu PSA. Základním motorem byl čtyřválec 0,95 l, později přišly i větší 1,12 a 1,36 l, množství sportovních verzí a několik faceliftů. Techniku použily také prototypy Pininfarina Peugette (1976-1977).
Austin Allegro (1973-1982): „Létající prase“
Malých rodinných automobilů Austin Allegro bylo za necelých deset let vyrobeno divizí Austin-Morris koncernu British Leyland přes 642 tisíc. BL představil v květnu 1973 Allegro jako nástupce modelů Austin/Morris 1100 a 1300, navržených Sirem Alecem Issigonisem. Stejně jako Morris Marina (1971–1980) se stalo příkladem, proč se britský koncern založený před padesáti lety spojením společností Leyland Motors a British Motor...
Celý článek: Austin Allegro (1973-1982): „Létající prase“
Bentley S (1955-1965): Ve stínu stříbrného oblaku
Luxusní sedany Bentley série S byly dvojčaty modelu Rolls-Royce Silver Cloud. První provedení S1 poháněl řadový šestiválec, S2 a S3 měly pod kapotou motory V8. Během světové hospodářské krize, započaté v pátek 25. října 1929 krachem na newyorské burze (tzv. Černý pátek), se britská automobilka Bentley z Crewe (hrabství Cheshire) dostala do finančních potíží. Nepomohlo ani uvedení nových motorů s objemem 4 a 8 litrů...
Celý článek: Bentley S (1955-1965): Ve stínu stříbrného oblaku
Maybach SW (1935-1941): Ikona luxusu
Německá automobilka Maybach vyráběla od roku 1935 ve Friedrichshafenu podvozky luxusních vozů typu SW s pohonem zadních kol řadovými šestiválci s objemem od 3,4 do 4,2 litru. Společnost Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH založili v březnu 1909 Wilhelm Maybach (1846–1929) a hrabě Ferdinand von Zeppelin (1838–1911). V roce 1912 byl tento podnik produkující motory pro vzducholodě (např. řadový šestiválec s objemem...
Celý článek: Maybach SW (1935-1941): Ikona luxusu
Peugeot 104 (1972-1988): Mylhúzská premiéra
Prvním vozem vyjíždějícím z nové továrny „lva“ v Mulhouse byl Peugeot 104. Za 16 let jich vzniklo přes 1,6 milionu včetně necelých 346 tisíc třídveřových kupé. Malý rodinný automobil měl premiéru v září 1972 a začal se vyrábět v továrně později vytvořené skupiny PSA (patří do ní Peugeot, Citroën, jeho luxusní odnož DS a od loňska i Opel), v alsaském Mulhouse. Stočtyřka s čtyřdveřovou samonosnou ocelovou karoserií měla rozvor...
Celý článek: Peugeot 104 (1972-1988): Mylhúzská premiéra