Lada Granta: Ruský Logan je tady
Rusko dnes zažilo velký den. Domácí automobilka AvtoVAZ, která se v posledních letech během ekonomické krize povážlivě přiblížila k bankrotu, je zpět.
AvtoVAZ se vrátil se do černých čísel a představil nový model Granta. Událost podpořil i premiér Vladimír Putin, který při příležitosti premiéry nové Lady navštívil automobilku v Togliatti.
Nástupce 2105
Nový model ruské automobilky AvtoVAZ ve výrobním programu nahradí dnes již legendárních dvojici typů 2105 a 2107. Klasický tříprostorový sedan se vyrábí nepřetržitě a prakticky beze změn už 30 let od roku 1980 (ve skutečnosti je ale sám spíš modernizovaným typem 2101, resp. Fiatem 124 ze šedesátých let).
Lada 2105 se přestala vyrábět na konci roku 2010, výroba luxusnějšího provedení 2107 pokračuje v IzhAvto.
Ideovými nástupci modelů 2105 a 2107 se sice stala řada Samara a později 110/Priora, všechny tyto modely se ale nadále souběžně vyrábějí, generačně starší typy plní úlohu levnější a jednodušší alternativy. Tuto letitou strategii změní právě Lada Granta.
Jméno vybral lid
Název Granta byl vybrán z návrhů, které automobilka sbírala počátkem léta 2010 na internetu. Nabízí se myšlenka, že AvtoVAZ přikročil k moderním marketingovým technikám, stejným způsobem ale byla už před čtyřmi desítkami let vybrána jména Lada a Žiguli (samozřejmě bez použití internetu…). Loňské ankety se zúčastnilo 48 tisíc lidí z Ruska i okolních zemí, kteří zaslali celkem 170 tisíc návrhů. Autor vítězného návrhu, Pavel Zacharov, byl na moskevském autosalonu obdarován jubilejní Ladou Kalina, která nese pořadové číslo 26 milionů.
Známá technika v novém kabátě
Při pohledu na novinku je zřejmé, že se o žádnou zcela novou konstrukci nejedná. Prezident AvtoVAZ přiznává, že auto sdílí platformu s modelem Kalina, zároveň ale doplňuje, že bude „modernější, bezpečnější a komfortnější“. Zběžné zkoumání prvních fotografií ale odhalí, že s Kalinou sedan (typ 1118) má Granta společnou řadu karosářských dílů. To má pomoci udržet výrobní náklady extrémně nízko.
Provedené změny dodávají novince modernější vzhled odpovídající současné době, což má být společně s cenou 190.000 až 250.000 rublů, tj. v přepočtu 115 až 150 tisíc korun, hlavní prodejní argument.
Granta za 250.000 rublů bude mít motor od Renaultu a automatickou převodovku od Nissanu.
Lada Granta má karoserii s vnějšími rozměry 4,26 x 1,7 x 1,5 m, rozvor náprav měří 2,47 m. Zavazadelník pojme 480 l, palivová nádrž 50 l. Pohotovostní hmotnost se bude pohybovat mezi 1040 a 1100 kg, Granta bude z továrny vyjíždět na 13palcových nebo 14palcových kolech. Součinitel odporu vzduchu se pohybuje podle verze mezi 0,35 a 0,36.
AvtoVAZ chce s typem 2190 konkurovat především Dacii Logan. Renault, který vlastní Dacii a současně drží významný podíl v AvtoVAZu, zároveň podle neoficiálních informací chce využít techniku Lady Granta pro novou řadu Dacia, jednodušší a levnější, v modelové hierarchii zařazenou pod dvojici Sandero/Logan.
Granta (typ 2190) se začne vyrábět v říjnu 2011, hatchback a kombi Kalina (1119, resp. 1117) zůstanou i po tomto datu ve své současné podobě. Granta však má být prvním z nových modelů, které mají osvěžit a rozšířit portfolio automobilky.
V roce 2020 chce na třech nebo čtyřech podvozkových platformách nabízet devět typů od levných malých aut, přes nástupce Priory až po klasického zástupce ve střední třídě. Prodejní cíl pro rok 2020 je 1,2 milionu kusů.
AvtoVAZ opět ziskový
AvtoVAZ loni vydělal 3,6 miliardy rublů (zhruba 2,2 miliardy Kč) po ztrátě 49,2 miliardy rublů v předchozím roce. K návratu k zisku přispěl vládní program šrotovného, který v Rusku podpořil poptávku po automobilech.
V rámci programu lze od počátku loňského března při nákupu nového automobilu smontovaného v ruských závodech získat prémii 50.000 rublů (zhruba 30.000 Kč) za odevzdání vozu staršího deseti let. Ruský premiér Vladimir Putin začátkem dubna uvedl, že vláda vyčlení na šrotovné dalších pět miliard rublů (tři miliardy Kč). Program tak bude prodloužen do konce letošního roku.
Z programu šrotovného nejvíce těží právě automobilka AvtoVAZ. Firma se v roce 2009 kvůli prudkému poklesu domácí poptávky po automobilech v důsledku světové hospodářské a finanční krize dostala na pokraj bankrotu. Před krachem ji zachránila ruská vláda. Podpora přišla rovněž ze strany francouzské automobilky Renault, která v AvtoVAZu vlastní čtvrtinový podíl.
V letošním prvním čtvrtletí poptávka po autech v Rusku prudce stoupla. Celkový prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů v Rusku podle podnikatelského sdružení AEB se meziročně zvýšil o 77 procent na 517.304 vozů.