Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada Granta: Ruský Logan je tady

Ondřej Láník
Diskuze (77)
AvtoVAZ dnes oficiálně představil svůj nový model. Granta má být nejlevnějším autem v Evropě. První cena má činit v přepočtu asi 115.000,-Kč.

Rusko dnes zažilo velký den. Domácí automobilka AvtoVAZ, která se v posledních letech během ekonomické krize povážlivě přiblížila k bankrotu, je zpět.

AvtoVAZ se vrátil se do černých čísel a představil nový model Granta. Událost podpořil i premiér Vladimír Putin, který při příležitosti premiéry nové Lady navštívil automobilku v Togliatti.

Nástupce 2105

Nový model ruské automobilky AvtoVAZ ve výrobním programu nahradí dnes již legendárních dvojici typů 2105 a 2107. Klasický tříprostorový sedan se vyrábí nepřetržitě a prakticky beze změn už 30 let od roku 1980 (ve skutečnosti je ale sám spíš modernizovaným typem 2101, resp. Fiatem 124 ze šedesátých let).

Lada 2105 se přestala vyrábět na konci roku 2010, výroba luxusnějšího provedení 2107 pokračuje v IzhAvto.

Ideovými nástupci modelů 2105 a 2107 se sice stala řada Samara a později 110/Priora, všechny tyto modely se ale nadále souběžně vyrábějí, generačně starší typy plní úlohu levnější a jednodušší alternativy. Tuto letitou strategii změní právě Lada Granta.

Jméno vybral lid

Název Granta byl vybrán z návrhů, které automobilka sbírala počátkem léta 2010 na internetu. Nabízí se myšlenka, že AvtoVAZ přikročil k moderním marketingovým technikám, stejným způsobem ale byla už před čtyřmi desítkami let vybrána jména Lada a Žiguli (samozřejmě bez použití internetu…). Loňské ankety se zúčastnilo 48 tisíc lidí z Ruska i okolních zemí, kteří zaslali celkem 170 tisíc návrhů. Autor vítězného návrhu, Pavel Zacharov, byl na moskevském autosalonu obdarován jubilejní Ladou Kalina, která nese pořadové číslo 26 milionů.

Známá technika v novém kabátě

Při pohledu na novinku je zřejmé, že se o žádnou zcela novou konstrukci nejedná. Prezident AvtoVAZ přiznává, že auto sdílí platformu s modelem Kalina, zároveň ale doplňuje, že bude „modernější, bezpečnější a komfortnější“. Zběžné zkoumání prvních fotografií ale odhalí, že s Kalinou sedan (typ 1118) má Granta společnou řadu karosářských dílů. To má pomoci udržet výrobní náklady extrémně nízko.

Provedené změny dodávají novince modernější vzhled odpovídající současné době, což má být společně s cenou 190.000 až 250.000 rublů, tj. v přepočtu 115 až 150 tisíc korun, hlavní prodejní argument.

Granta za 250.000 rublů bude mít motor od Renaultu a automatickou převodovku od Nissanu.

Lada Granta má karoserii s vnějšími rozměry 4,26 x 1,7 x 1,5 m, rozvor náprav měří 2,47 m. Zavazadelník pojme 480 l, palivová nádrž 50 l. Pohotovostní hmotnost se bude pohybovat mezi 1040 a 1100 kg, Granta bude z továrny vyjíždět na 13palcových nebo 14palcových kolech. Součinitel odporu vzduchu se pohybuje podle verze mezi 0,35 a 0,36.

AvtoVAZ chce s typem 2190 konkurovat především Dacii Logan. Renault, který vlastní Dacii a současně drží významný podíl v AvtoVAZu, zároveň podle neoficiálních informací chce využít techniku Lady Granta pro novou řadu Dacia, jednodušší a levnější, v modelové hierarchii zařazenou pod dvojici Sandero/Logan.

Granta (typ 2190) se začne vyrábět v říjnu 2011, hatchback a kombi Kalina (1119, resp. 1117) zůstanou i po tomto datu ve své současné podobě. Granta však má být prvním z nových modelů, které mají osvěžit a rozšířit portfolio automobilky.

V roce 2020 chce na třech nebo čtyřech podvozkových platformách nabízet devět typů od levných malých aut, přes nástupce Priory až po klasického zástupce ve střední třídě. Prodejní cíl pro rok 2020 je 1,2 milionu kusů.

AvtoVAZ opět ziskový

AvtoVAZ loni vydělal 3,6 miliardy rublů (zhruba 2,2 miliardy Kč) po ztrátě 49,2 miliardy rublů v předchozím roce. K návratu k zisku přispěl vládní program šrotovného, který v Rusku podpořil poptávku po automobilech.

V rámci programu lze od počátku loňského března při nákupu nového automobilu smontovaného v ruských závodech získat prémii 50.000 rublů (zhruba 30.000 Kč) za odevzdání vozu staršího deseti let. Ruský premiér Vladimir Putin začátkem dubna uvedl, že vláda vyčlení na šrotovné dalších pět miliard rublů (tři miliardy Kč). Program tak bude prodloužen do konce letošního roku.

Z programu šrotovného nejvíce těží právě automobilka AvtoVAZ. Firma se v roce 2009 kvůli prudkému poklesu domácí poptávky po automobilech v důsledku světové hospodářské a finanční krize dostala na pokraj bankrotu. Před krachem ji zachránila ruská vláda. Podpora přišla rovněž ze strany francouzské automobilky Renault, která v AvtoVAZu vlastní čtvrtinový podíl.

V letošním prvním čtvrtletí poptávka po autech v Rusku prudce stoupla. Celkový prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů v Rusku podle podnikatelského sdružení AEB se meziročně zvýšil o 77 procent na 517.304 vozů.

Ondřej Láník
Diskuze (77)
15. 5. 2011 12:52
Re: :D
Su29 je porad lehce nad urovni nejpouzivanejsich zapanich viceucelovych letadel, ale jinak v zasade souhlas.
Rusum nechybi vynalezavost a smysl pro nekonvencni reseni, bohuzel nic nejsou schopni dotahnout do konce.
15. 5. 2011 12:45
Re: :D
Tu144 neni zadnou kopii.
Konstrukce velkych supersonickych letadel vzdy bude mit podobny vysledek. Je to podobna situace jako u F1, kdyby nebyly v tymovych barvach, nerozeznal bys je.

A dobry protipriklad mas treba v Antonovu An-225, ten proste nema konkurenci.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
14. 5. 2011 20:11
Re: :D
Díky.
Není v tvé příspěvku nic, s čím bych nesouhlasil. A vyzdvihl bych hlavně tohle: ,, není problém vyvinout a vyrobit kus něčeho i třeba dobrýho a zajímavýho, ale vyrábět to ve standardní kvalitě a za dobrou cenu všetně servisu a souvisejících činností ". Přesně tohle je pro ně typické.
Zkrátka tu zemi nemám rád.
14. 5. 2011 12:13
Re: :D
Já mám na Rusko taky svůj názor a lichotivý zrovna není. Asi bych doplnil, že to vytahování se technologickou vyspělostí je třeba vidět taky v kontextu efektivity - není problém vyvinout a vyrobit kus něčeho i třeba dobrýho a zajímavýho, ale vyrábět to ve standardní kvalitě a za dobrou cenu všetně servisu a souvisejících činností - to Rusům opravdu nejde a nešlo. Absence smyslu pro detail a přezíravost ke komplexním řešením je součástí jejich (a nejen) podnikatelské mentality. Nakonec - oni tu studenou válku prohráli (i když si to samozřejmně nikdy nepřipustí) právě na technologiích, organizaci a efektivitě. A co se týká těch zbraní? Nepočítám kalašnikova, ale už ve vietnamské válce se ve špičkových zbraních začalo projevovat jejich zaostávání. A u těch zbraní - které současně vyráběné stroje prošly skutečně ostrým testem? Kvality třeba Su29 jsou na papíře ohromující, ale jak je to ve skutečnosti? Když jsem konečně pochopil, co způsobilo nehodu Kursku, udělalo se mi špatně....a co jiného než zbraně dělají tedy ti Rusové tak skvěle? Proč třeba veškeré těžní a dopravní zařízení na ropu dovážejí? KaMaZ sice vyhrává Dakar, ale kde jinde se na globálním trhu chytá? Proč většinu jejich vývozu tvoří suroviny? Nevím, kdo je vilemrous, ale tvrdit, že Rusové jsou šikovní u mně vyvolává docela údiv.....a Rusko znám velice dobře, osobně na vlastní kůži a dodnes umím i dost dobře rusky. Nejsem předpojatej, znám tam slušný lidi, na který je spoleh, dokonce jsou země (v Evropě!), jejichž příslušníci mně sedí míň (dokonce to není ani na východ od našich hranic), ale tvůj postoj dost chápu a myslím, že si dovedu představit, co k němu vede.
14. 5. 2011 11:56
Re: Ruská hvězda
Pořádná dávka rohypnolu a já si myslel, že to je na uklidnění a podle tohodle jsou to spíš syntetické lysohlávky :-) >:D