Lada Kalina Cross: Kalinka nazula pohorky
Cross je postaven na základě kombi Kalina 2 s kódem 2194. Jedná se tedy o modernizovaný model s upravenou přídí, původní, který známe i my, se ostatně už ani nevyrábí. Změny jsou čistě estetického rázu, ale malá „plachetnička“ řádně zdrsněla.
Cross se od standardního „universalu“ (ruština jiný výraz pro kombi nezná) liší ve dvou směrech. Kromě nelakovaného černého plastu kolem celé karoserie má i o 23 mm zvýšenou světlost, celkových 208 mm mu ovšem může závidět kdejaké drsně se tvářící SUV. Mezery mezi pneumatikami a blatníky jsou opravdu velké a to jezdí Cross na patnáctipalcových kolech s radiálním obutím rozměru 195/55 a vzorkem M + S (mud and snow, tedy bláto a sníh). Standardní Kaliny mají jen čtrnáctipalcové disky. Montáží větších se rozšířil také rozchod o 4 mm. Změnil se přední nárazník a podvozek dostal vpředu i vzadu nějakou tu stříbrně lakovanou ochranu. Pohon všech kol pochopitelně chybí, zabírá pouze předek, ale i tak nejmenší lada kdejakou tu ruskou polňačku bez újmy zvládne. Kdo chce víc, koupí si Nivu, vlastně pardon, Ladu 4x4.
Střešní nosiče jsou hliníkové a auto je ozdobeno rozměrnými černými plastovými lištami s nápisy Cross. Uvnitř došlo jen k malým změnám, zaujme kontrastní oranžová dekorace na sedadlech, výplních dveří, volantu a otvorech ventilace, která jinak šedočerný interiér dost oživuje. Ve standardní výbavě najdeme třeba dva airbagy, ABS, mlhovky, elektrická okna nebo centrální zamykání. Pohonnou jednotkou zůstává osvědčená čtyřválcová zážehová šestnáctistovka s výkonem 64 kW spojená s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou..
Auto bylo představeno 26. června 2014 na neveřejném zasedání akcionářů ruského AvtoVAZu a v prodeji se objeví na podzim letošního roku, objednávky ale výrobce přijímá už od 30. června. Mimo zemí bývalého Sovětského svazu se jej bohužel asi hned tak nedočkáme.