Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lada (Vaz/Žiguli) Niva
Lada (Vaz/Žiguli) Niva
Lada (Vaz/Žiguli) Niva
Lada (Vaz/Žiguli) Niva
23 Fotogalerie

Lada testuje Nivu s naftovým motorem

Aleš Dragoun
Niva se vyrábí už od dubna 1977 a ještě nějaký čas tomu tak zůstane. Pod kapoty se ale s velkou pravděpodobností vrátí motor spalující naftu.

Lada Niva a diesel? To už tu přece bylo! Francouzský dovozce Poch prodával v zemi galského kohouta vozy s předkomůrkovými atmosférickými motory Peugeot Indénor 1,9 l/51 kW. Ve Španělsku se zase nabízela ještě slabší verze se 47 kW a pětistupňovou manuální převodovkou, která se rozjela na 127 km/h. Na některých trzích mimo starý kontinent se dala koupit

i s turbodieselem PSA 1,87 l/55 kW, který brumlal třeba i v první hranaté Vitaře od Suzuki. To se psala osmdesátá léta minulého věku.

Nyní by se měl tento druh paliva do nádrží i palivových systémů ruského terénního nezmara vrátit. Je potřeba, Lada 4x4, jak se jmenuje Niva doma, se spoléhá v tuto chvíli jen na zážehovou sedmnáctistovku. Spekuluje se sice o brzkém příchodu již známých modernějších agregátů 1,6 l a nových 1,8 l, ale i to je zatím ve hvězdách. A diesel? Vzhledem k tomu, že majoritním vlastníkem AvtoVAZu je Renault, čekalo by se, že půjde o čtyřválce 1.5 dCi. Omyl!

Fiat si sice nechal lukrativní nabídku na koupi podílu v automobilce z Togliatti ujít, ale „plachetnice“ na východě testuje první prototyp s jeho MultiJetem 1,3 l. Zprávu přinesl server Drive.ru. Vrací se tak vlastně ke kořenům, protože právě Turín stál u vzniku celého továrního komplexu nedaleko řeky Volhy. Snad každý Čech i Slovák, který se jen trochu zajímá o auta, ví, že první žigulíky byly licenčními Fiaty 124, byť naladěnými na tamní podmínky.

Instalace MultiJetu s výkonem standardních 63 kW do Nivy si však dle výsledků prvních zkoušek vyžádá také značné úpravy, a to konkrétně výfukového potrubí, chladiče a elektroinstalace. Nehledě o tom, že má moderní řídicí jednotku s CAN-bus sběrnicí. S točivým momentem 180 N.m si také nedokáže poradit převodovka a musí být ještě dále zesílena a vyztužena. Pod kapotou je pro pohonnou jednotku místa dost, ani s vyšší hmotností transplantovaného „srdce“ nejsou výraznější problémy, přední náprava se zbytečně nepřetěžuje. To zní věru pozitivně. Zkoušky modifikované techniky budou pokračovat v lednu 2015.

Největší novinkou u postupně modernizované Nivy byla v poslední době verze Urban s o 20 mm sníženou světlostí, integrovanými plastovými nárazníky, vyhřívanými sedačkami, elektrickými okny a zrcátky a klimatizací. Zda se skutečně naftová varianta dostane do sériové produkce, to zatím netušíme. Ani stanovisko Renaultu ohledně celé záležitosti není známo. Určitě však testování neprobíhá tajně...