Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada testuje Nivu s naftovým motorem

Aleš Dragoun
Diskuze (82)
Niva se vyrábí už od dubna 1977 a ještě nějaký čas tomu tak zůstane. Pod kapoty se ale s velkou pravděpodobností vrátí motor spalující naftu.

Lada Niva a diesel? To už tu přece bylo! Francouzský dovozce Poch prodával v zemi galského kohouta vozy s předkomůrkovými atmosférickými motory Peugeot Indénor 1,9 l/51 kW. Ve Španělsku se zase nabízela ještě slabší verze se 47 kW a pětistupňovou manuální převodovkou, která se rozjela na 127 km/h. Na některých trzích mimo starý kontinent se dala koupit

i s turbodieselem PSA 1,87 l/55 kW, který brumlal třeba i v první hranaté Vitaře od Suzuki. To se psala osmdesátá léta minulého věku.

Nyní by se měl tento druh paliva do nádrží i palivových systémů ruského terénního nezmara vrátit. Je potřeba, Lada 4x4, jak se jmenuje Niva doma, se spoléhá v tuto chvíli jen na zážehovou sedmnáctistovku. Spekuluje se sice o brzkém příchodu již známých modernějších agregátů 1,6 l a nových 1,8 l, ale i to je zatím ve hvězdách. A diesel? Vzhledem k tomu, že majoritním vlastníkem AvtoVAZu je Renault, čekalo by se, že půjde o čtyřválce 1.5 dCi. Omyl!

Fiat si sice nechal lukrativní nabídku na koupi podílu v automobilce z Togliatti ujít, ale „plachetnice“ na východě testuje první prototyp s jeho MultiJetem 1,3 l. Zprávu přinesl server Drive.ru. Vrací se tak vlastně ke kořenům, protože právě Turín stál u vzniku celého továrního komplexu nedaleko řeky Volhy. Snad každý Čech i Slovák, který se jen trochu zajímá o auta, ví, že první žigulíky byly licenčními Fiaty 124, byť naladěnými na tamní podmínky.

Instalace MultiJetu s výkonem standardních 63 kW do Nivy si však dle výsledků prvních zkoušek vyžádá také značné úpravy, a to konkrétně výfukového potrubí, chladiče a elektroinstalace. Nehledě o tom, že má moderní řídicí jednotku s CAN-bus sběrnicí. S točivým momentem 180 N.m si také nedokáže poradit převodovka a musí být ještě dále zesílena a vyztužena. Pod kapotou je pro pohonnou jednotku místa dost, ani s vyšší hmotností transplantovaného „srdce“ nejsou výraznější problémy, přední náprava se zbytečně nepřetěžuje. To zní věru pozitivně. Zkoušky modifikované techniky budou pokračovat v lednu 2015.

Největší novinkou u postupně modernizované Nivy byla v poslední době verze Urban s o 20 mm sníženou světlostí, integrovanými plastovými nárazníky, vyhřívanými sedačkami, elektrickými okny a zrcátky a klimatizací. Zda se skutečně naftová varianta dostane do sériové produkce, to zatím netušíme. Ani stanovisko Renaultu ohledně celé záležitosti není známo. Určitě však testování neprobíhá tajně...

Aleš Dragoun
Diskuze (82)
1. 1. 2015 23:24
Re: Podivna volba
Zase to snad není možné!

PS:- Nejvíce si ale stejně asi všimnete zastaralého dieselového motoru.
Avatar - Ada je zase tady
1. 1. 2015 23:16
Re: Podivna volba
Ano, chce to větší diesel. Viz výše. :-! Malý diesel je stejně špatná volba jako ten zastaralý benzínový motor.
Avatar - Barrichello
1. 1. 2015 20:01
Re: ko
5ti dvéřovou verzi vozí neofiko dovozci jako třeba GAZ praha. Nový benyínový motor se připravuje, facelift, i když malý dostala verze Urban vč. klimatizace a el. okýnek atd. ABS už to má, ESP taky budou muset přidat.
1. 1. 2015 17:33
Re: Podivna volba
:yes: :yes:
1. 1. 2015 17:31
Re: Sorry,
Rozdil mezi cenou techto motoru nebude takovy. Pokud vubec nejaky je.